Forbes Israel Logo

סוף לפועלי הבנייה? מדפסות תלת ממד יבנו לראשונה גשר שלם

מדפסות תלת ממד הן לא דבר חדש, והספיקו כבר להשתמש בהן כדי לבנות בתים, תכשיטים, חלקי מכוניות, כלי נשק ואיברים מלאכותיים. כעת החברה MX3D מאמסטרדם מתכננת להשתמש במדפסות תלת ממד כדי לבנות גשר מתכת מעל תעלה בעיר. מדפסות תלת הממד הרובוטיות של MX3D מסוגלות להדפיס כבלים של חומרים בכל כיוון שהוא, ואף "לצייר" מבנים בנקודה כלשהי באוויר.

בעתיד רובוטים יבנו גשרים | צילום: thinkstock

"אני מאמין מאוד בעתיד של ייצור דיגיטלי וייצור מקומי, ב'מיומנות החדשה'. הגשר הזה יכול להראות כיצד הדפסת תלת ממד מגיעה סוף סוף לעולם של קנה המידה הגדול, אובייקטים פונקציונליים וחומרים עמידים, תוך כדי שהיא מאפשרת חופש יצירה חסר תקדים", ציין יוריס לארמן, המעצב שעומד מאחורי פרויקט גשר תלת הממד בחברה. "הסמליות של הגשר היא מטאפורה יפהפייה לקשר בין טכנולוגיה של העתיד עם העיר הישנה, בדרך שמוציאה את הטוב ביותר משני העולמות".

לפי האתר CNET, לארמן פיתח שני סוגים של מדפסות תלת ממד אשר יהיו מסוגלות "לצייר" את הגשר – שנקראות MX3D-Resin ו-MX3D-Metal. עבור הפרויקט המיוחד הזה, מדפסות תלת הממד יכללו גם יכולת ריתוך. בסרטון הבא אפשר לראות כיצד מדפסת ה-MX3D פועלת:

הגשר ייבנה על ידי ריתוך מתכת נוזלית לתוך מבנה קיים שיוצב בבסיס של כל צד בתעלה. כאשר יונחו חלקי המתכת, מדפסות תלת הממד יבנו גם עמודים שיתמכו בהם, כך שהן יוכלו לפעול בצורה עצמאית. במהלך העבודה יהיו ארבעה רובוטים שיפעלו ביחד – שניים בכל צד של התעלה – והם ייפגשו כשיתקדמו בבניית הגשר. המתכת שישתמשו בה בפרויקט, היא בעצם תרכובת חדשה, חזקה כמו פלדה, אשר פותחה באוניברסיטה ההולנדית דלפט, עיר שידועה בייצור כלי חרס.

חלק מהשותפים של MX3D לפרויקט הגשר כוללים את Autodesk, Heijamns, ABB robotics, Lenonvo ועיריית אמסטרדם. MX3D הודיעה כי היא כבר ביצעה ניסוי ברובוטים ושיכללה אותם.

הדבר שהופך את הפרויקט הזה למעניין, הוא מחירו הנמוך והיכולת לשנות אותו בהתאם לקנה המידה הרצוי. בהנחה שפרויקט הגשר של MX3D יצליח, ארה"ב יכולה להיות יעד כדאי לפרויקטים דומים. בכל יום נעשות מעל לשני מיליון נסיעות מעל לגשרים לקויים ב-102 מהאזורים המטרופוליטניים הגדולים ביותר בתוך ארה"ב, לפי הארגון האמריקאי של מהנדסים אזרחיים (ASCE). למעשה, 1 מתוך 9 גשרים נחשב ל"בעל ליקוי מבני".

בניית הגשר באמסטרדם צפויה להתחיל ב-2017. המגזין Fast Company דיווח כי מדפסות תלת הממד ישלימו בחודשיים בלבד את בניית הגשר, והוא יהיה בגובה של יותר מ-7 מטר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.