Forbes Israel Logo

סוף ל-WiFi? הטכנולוגיה שתשנה את הצורה בה אנו מעבירים נתונים

הדרישה העצומה ל-WiFi ולהעברת כמויות אדירות של דאטה, מהווה מעמסה על הטכנולוגיות הקיימות. לפי התחזיות על צמיחה מהירה של כמות המכשירים הניידים, עד 2019 יותר מ-10 מיליון מהם יחליפו 35 מיליארד מיליארדים בייטים של אינפורמציה בכל חודש, ומדובר רק במכשירים ניידים. אם נוסיף לכך את המחשבים המסורתיים, שרתי הביג דאטה ומכשירי האינטרנט של הדברים (IoT) – נראה מהר מאוד את עוצמת הבעיה.

אך מדענים גילו שיטה להעברת מידע, מהירה פי 100 מאשר ה-WiFi, אשר מחייבת הדלקת אור בלבד.

LiFi היא קטגוריה של תקשורת אור גלויה (VLC), שבה אור לד מהבהב במהירות אדירה (עין אנושית אינה יכולה להבחין בכך), כדי להעביר דאטה – כמעט כמו קוד מורס מהסוג ההייטקיסטי. למעשה, מדענים הדגימו במעבדה שהם יכולים להעביר נתונים ב-224 גיגבייט לשנייה, השווים להורדת 18 סרטים בגודל 1.5 גיגבייט כל אחד, בכל שניה אחת. במערכת משרדית, הם היו מסוגלים לרשום מהירויות שגבוהות פי 100 ממהירויות ה-WiFi הממוצעות.

אורות הלד מחייבים אנרגיה מעטה כל כך, ולכן אפשר לספק להם אותה דרך כבל רשת תקשורת מקומית בלבד. הממציא פרופ' הרלד האס טען אף שאפשר להפעיל את האורות החכמים על ידי בטריות שנטענות באמצעות תאים סולריים. בנוסף, LiFi לא יוצרת הפרעות אלקטרומגנטיות בדרך שה-WiFi עושה זאת, כך שאפשר יהיה ליישם אותה במקומות חשובים כמו מתקנים בתחום בריאות.

ישנם, כמובן, גם כמה חסרונות. ביום בהיר מאוד, הקולטנים לא יהיו מסוגלים להבחין באות, ושלא כמו WiFi, האות של LiFi לא יכול לעבור דרך קירות. אך אפשר גם להתגבר על המגבלות האלו עם טכנולוגיות כמו בנייה חכמה, בה האור עוקב אחר המשתמש ברחבי החלל. כך בעצם, אלגוריתמים יקבעו את התאורה ואת הגישה שלנו למידע באופן הולך וגובר.

למעשה, העובדה שהאות של LiFi לא יכול לעבור דרך קירות, הופך את זרימת הדאטה בן רגע לבטוחה יותר. המשתמשים חייבים להיות פיזית בחלל כדי לקבל גישה לנתונים.

אפשר יהיה להתקין את LiFi בתחנות אוטובוס, תאורת רחוב ועוד | צילום: fotolia

זאת ועוד, אפשר יהיה להתקין את LiFi בכל מקום שהמשתמשים ירצו שירותי תאורה ונתונים: תחנות אוטובוס ורכבת, תאורת רחוב, דוכני מידע לתיירים. כולם יוכלו לספק העברת מידע כמו גם תאורה.

ככל שהשוק עבור מכשירי IoT הולך וגדל, וחיישנים מוטמעים ביותר ויותר חפצים ומקומות, העברת נתונים כבדה ומהירה יותר תהיה הכרחית. התשתית שקיימת היום פשוט לא יכולה להתמודד עם כמות הנתונים שנצטרך להעביר אם ה-IoT ימשיך לצמוח בשיעורים הצפויים.

LiFi תהיה אולי הפיתרון המעשי היחיד אם אנחנו רוצים שביג דאטה ו-IoT ימשיכו לגדול.

מאחר וטכנולוגיית נורת לד קיימת מחייבת רק את הוספתו של שבב קטן, כדי שהיא תוכל להפוך למשדר LiFi, בסופו של דבר מעל ל-14 מיליארד נורות בעולם יוכלו להפוך ל-14 מיליארד משדרי LiFi.

החברה pureLiFi כבר השיקה מערכת LiFi עם טכנולוגיה שמאפשרת חיבור של גאדג'טים שונים למחשב והפעלה אוטומטית שלהם. יש לה קיבולת של 11.5 מגבייט לשנייה, בהשוואה לדור הראשון של ה-WiFi. פרויקטים אחרים בוחנים את הטכנולוגיה במבני משרדים ובתי חולים ברחבי העולם.

ככל שהתיאבון שלנו למידע, לשוק ה-IoT ולשוק המובייל גדל, נצטרך למצוא שיטות חדשות להעברת נתונים רבים יותר במהירות גדולה יותר. הטכנולוגיות האלו טובות כמו הרשתות שמחברות אותן. לכן, ההערכה היא שלטכנולוגיית LiFi – או משהו דומה לה – יהיה בקרוב ביקוש גבוה.

צפו: פרופ' הראלד האס מ-pureLiFi מסביר על LiFi

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן