Forbes Israel Logo

סוף עידן? המשקיעים עשויים לחפש מנכ"ל חדש לפייסבוק

המהלכים האחרונים של קברניטי פייסבוק מדגישים שתי תפיסות שגויות שיש למנהלי החברה לגבי הרשת החברתית: האחת גורסת שפייסבוק היא חברה המפתחת מוצר, כשבפועל ברור שהיא אמורה לתחזק פלטפורמה. התפיסה השניה היא שמשתמשי פייסבוק הם קורבן נוח למניפולציה בתוך הרשת החברתית. 

התפיסות הללו חרוטות עמוק בתוך הדי.אנ.איי של החברה ומשמשות כאורים ותומים עבור המייסד והמנכ"ל שלה מרק צוקרברג. כיום פייסבוק היא הרשת החברתית המובילה בעולם עם למעלה ממיליארד משתמשים. הצלחתו של המוצר נובעת מההבנה של צוקרברג כי הסוד הוא ביצירת כלים נוחים המפשטים את שיתוף האינפורמציה בקרב המשתתפים. 

אם נבחן את הממשק של פייסבוק למפתחים, נראה שלאובייקט שמייצג משתמש ברשת החברתית יש 39 מאפיינים כגון שם, מין וטווח גיל ואפילו העדפה מינית, דעה פוליטית ואתלטים מועדפים. בנוסף ישנם 44 קשרים בין המשתמש לתכנים חיצוניים כגון עמודים המנוהלים על ידו, אפליקציות, משחקים, תמונות וסרטים של המשתמש וחברים שלו. שילוב של כל המאפיינים הללו יוצר מפרט גדול לסינון משתמשים לפי תחומי העניין שלהם. 

מארק צוקרברג | צילום: רויטרס

מכאן שהתפיסה של פייסבוק את משתמשיה היא כשל חבילה אינסופית של קטגוריות. למעשה, למפתחים בפייסבוק אין ברירה אלא לראות את המשתמשים ברשת כאובייקטים ותו לא. קונספציה זו גורמת למעין תחושת "נרקסיזם הורית", כפי שכינתה אותה אליס מילר בספרה "הדרמה של הילד המחונן". על פי ההגדרה של מילר, ההורה הנרקסיסט רואה את הילד המחונן כשלוחה שלו וכתוצאה מכך הוא למעשה מחנך אותו על פי תבנית מושלמת שקיימת בראשו. כך למעשה נוהג גם המפתח בפייסבוק. 

המתכנתים ברשת החברתית רואים את המשתמשים כאוסף של קטגוריות המרכיבות את אישיותם. נקודת מבט זו מפשטת ומשטיחה את המשתמשים והופכת אותם לאובייקטים שתוכנם מוגבל להגדרות ספציפיות. 

תפיסה בעייתית זו של המשמשים בפייסבוק משקפת את התפיסה שיש לצוקרברג כלפי מהותה של החברה. בניגוד למה שצוקרברג חושב, פייסבוק כבר איננה ילד מחונן ולכן, אין הצדקה יותר לפיתוח אפליקציות כמו ה-Poke. 

גם מנוע החיפוש החברתי החדש שהשיקה פייסבוק החודש הוא בעייתי. צוקרברג התעקש להציג את הפיצ'ר החדש כ"כלי חדש ומרגש עבור משתמשי פייסבוק", אולם בפועל נראה כי למפרסמים וללקוחות המשלמים של פייסבוק יהיה בכך יותר שימוש. 

למרות שהיה זה חזונו של צוקרברג שהקים את פייסבוק והביא אותה לגבהים בה היא נמצאת היום, עקב ההתפתחויות האחרונות במוצר עשויים המשקיעים בחברה להחליפו כמנכ"ל. על מנת לשרוד בשוק של היום זקוקה פייסבוק להנהגה בוגרת ואם לשפוט על פי הפיתוחים האחרונים שהציגה החברה לאחרונה, כניראה שצוקרברג לא מתאים להגדרה זו. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.