Forbes Israel Logo

סוף עצוב: נמצאו גופותיהם של אייל, נפתלי וגיל-עד בשדה באיזור חלחול

סוף טראגי ואכזרי. גופותיהם של אייל יפרח בן ה-19, גילעד שאער בן ה-16 ונפתלי פרנקל בן ה-16, שלושת הנערים שנחטפו מטרמפיאדה מחוץ ליישוב אלון שבות לפני יותר משבועיים, נמצאו אתמול על ידי כוחות הביטחון, אשר חיפשו אותם במהלך שכלל לחץ כבד מאוד על איזור יהודה ושומרון, ובפרט על העיר חברון. בחיפושים השתתפו גם סיירים המכירים את הגזרה.

אתמול אחר הצהריים זיהה צוות סיירים מדריכים ממצאים חשודים ממערב לחלחול וכרמי צור בשלוחה של ח׳רבת ארנב, ממצאים של גופות במצב רקבון, שעוררו את החשש כי מדובר בגופות החטופים.

אלוף פיקוד מרכז, ניצן אלון סיפר על מציאת הנערים: "לפני מספר שעות איתרנו שלוש גופות מערבית לחלחול. למרות שהזיהוי טרם אומת, אני רוצה לשלוח חיבוק חם ותמיכה למשפחות שער, פרנקל ויפרח".

"כוחות מחטיבת עציון, בפיקודו של אלוף משנה עמית ימין, סורקים בימים האחרונים את המרחב. לוחמים מחטיבת כפיר ויחידת מגלן, יחד עם סיירי שטח, תושבי גוש עציון, איתרו בשעות אחר הצהריים את מקום הסתרת הגופות. זאת בנוסף למאמץ סריקות נרחב שהיה כאן, צפונית מערבית לחברון.

"גם בשעה זו אלפי חיילים ומפקדים ממשיכים במשימתם. עבורנו המשימה לא תמה. הכוחות, יחד עם אנשי שירות בטחון כללי ומשטרת ישראל ממשיכים, ונמשיך ככל שיידרש לאיתור החוטפים המחבלים מארגון החמאס. לא ננוח ולא נשקוט עד השלמת המשימה".

"יש לנו מידע רב ששירות בטחון כללי, יחד עם גורמי המודיעין הנמצאים בשטח הביאו לנו. אני לא אגע בפרטי החקירה, אבל המלחמה בטרור ממשיכה. היא לא התחילה עכשיו והיא לא מסתיימת בקרוב. אנחנו נמשיך במשימה הזאת, להגנת התושבים. אני חייב לציין שתושבי האזור נתנו תמיכה וסייעו פה לכוחות הלוחמים והחוסן הזה והתמיכה הזו עזרו רבות גם למשימה הזאת".

"כרגע אנחנו ממוקדים במשימה הזאת, כידוע לכם היה היום דיון לגבי הריסת ביתו של המחבל שרצח את ברוך מזרחי בערב פסח. אנחנו נפעל בהתאם להחלטות בג"ץ שיתקבלו ונעשה את כל מה שיידרש גם כדי להרתיע את ארגון החמאס וגם מחבלים נוספים. נמשיך להלחם בטרור בכל דרך חוקית שנמצא לנכון".


סוף טראגי ואכזרי. אייל, גיל-עד ונפתלי ז"ל"חמאס הוכה קשות"

"חמאס הוכה קשות"

גורם בטחוני אמר כי "חמאס הוכה קשות בשבועיים האחרונים. נסגרו מוסדות שלו שמכשירים פעילות טרור נגד ישראל ורבים מבכיריו נעצרו. אנחנו נמשיך ונרדוף אותו ונגבה ממנו מחיר כבד. הפיענוח המהיר של השב"כ, שבתוך יממה עלה על עקבות החוטפים, ביחד עם הלחץ הצבאי שהופעל בשטח, מנעו מצב שבו החוטפים יכלו להסתתר עם הגופות ולנהל משא ומתן על החזרתם. זה רק עניין של זמן עד שנגיע לרוצחים".

כזכור, השלושה נעלמו ביום חמישי, 12.6, והחיפושים אחריהם החלו לאחר שעות ארוכות בהן לא טיפל מוקד 100 בפרשה, למרות שאחד מהנערים התקשר אליו והיה על הקו במשך יותר משתי דקות. מאז אותו היום החלו כוחות הביטחון במבצע רחב היקף באיזור יהודה ושומרון, כשהם עוצרים מאות אנשי חמאס, אשר מהיום הראשון לחטיפה ידע המודיעין הישראלי כי הוא עומד מאחורי החטיפה.

על היישובים בהן גרות משפחות הנערים, אייל יפרח מאלעד, גיל-עד שאער מטלמון ונפתלי פרנקל מנוף איילון, ירד אבל כבד עם היוודע דבר מציאת גופותיהם של שלושת הנערים, אשר מדינה שלמה התפללה למצוא אותם בחיים, אך כאמור היום, לאחר התאמת בדיקות ה-DNA נודע כי הגופות הן של שלושת הנערים, והתקווה נגוזה לחלוטין.

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס בלילה בירושלים, לישיבה שלא מן המניין בו קיבלו השרים סקירה על התפתחויות במבצע החיפושים אחר שלושת הנערים החטופים. בישיבה השתתפו ראש הממשלה נתניהו, השרים יעלון, לבני, לפיד, בנט, אהרבונוביץ' וארדן כששר החוץ ליברמן מעודכן במהלך ביקורו בגרמניה. יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הודיע על הפסקת הדיונים ברגע בו נודע כי נמצאו הגופות.

החטיפה עוררה גלי אהדה עצומים במדינה, כשבמהלך השבועיים האחרונים הצטרפו למעלה מ-114 אלף איש לעצומה אשר קראה להחזיר את הבנים הביתה ואף ניסו לעורר עניין עולמי. לאחר שנעשה ניסיון לגייס את העולם, נסעו האימהות של הילדים אל דיון של האו"ם בז'נבה, אך למרות כל המאמץ, הן הביטחוני והן התודעתי, נמצאו כאמור גופותיהם של השלושה.

ביום חמישי האחרון הותר לפרסום כי מרואן אל-קוואסמה, בן 30, ועאמר אבו עיישה, בן 32, הם שני החשודים בביצוע החטיפה וכי כוחות הביטחון ידעו על כך יום לאחר מכן. השניים ישבו בעבר בכלא וכעת יתמקד החיפוש במציאתם. אתמול נעצר אביו של אל-קוואסמה במטרה להפעיל לחץ ולנסות למצוא עוד כיוון לחקירה.

ועדת חקירה של המשטרה: כשל חמור במוקד 100

מוקד 100 של המשטרה כשל "כישלון חמור" בטיפול בשיחת אחד מהנערים החטופים – כך קבעה ועדת בדיקה של המשטרה בראשות תת ניצב משה ברקת. כתוצאה מכך, ארבעה שוטרים במחוז יהודה ושומרון הודחו מתפקידיהם. בנוסף, הוועדה המליצה על יישום שורת מסקנות מערכתיות בכל הקשור להתנהלות המוקד במחוז יהודה ושומרון.

המפכ"ל רנ"צ יוחנן דנינו, לאחר שעיין בדוח הוועדה, החליט לאמץ את עיקרי מסקנותיה ולהחמיר עם חלק מההמלצות האישיות שהוצגו. הדוח ניקה לחלוטין את השוטר בשירות חובה שענה לשיחת הטלפון של אחד החטופים, אך מצא כשלים חמורים בתפקודה של אחראית מוקד 100, בדרגת רס"ב. דנינו החליט להדיחה לאלתר מתפקידה והמשך שירותה במשטרה יישקל. מסקנות דומות התקבלו גם באשר לאחראי המשמרת בדרגת רס"מ – הוא הודח מתפקידו והמשך שירותו יישקל.

מפקד מרכז השליטה במחוז, בדרגת רב פקד, הודח אף הוא מתפקידו ונרשמה בתיקו האישי הערת מפקד בגין אחריותו הפיקודית על יחידות המשל"ט ועל הכשלים שנפלו בתפקודם. כמו כן, המפכ"ל החליט כי הוא לא ישמש בתפקיד פיקודי לתקופה בת שלוש שנים.

עונש דומה הוטל גם על קצין אגף מבצעים במחוז ש"י, בדרגת סגן ניצב. המפכ"ל החליט לרשום הערת מפקד גם לראש ענף המבצעים במחוז בגין תפקודו הלקוי כמפקד הממונה על המשל"ט. לגבי שלושת האחרונים, אין בכוונת המפכ"ל לשקול את הפסקת שירותם במשטרה.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.