Forbes Israel Logo

סופו של השעון הביולוגי? החברה שממציאה את תעשיית הפוריות מחדש

מרטין ורשבסקי הוא אדם יוצא דופן, גם בין חובבי הטכנולוגיה וההייטק הפעילים והשאפתנים ביותר. הוא בנה יותר עסקים מצליחים מהיזמים הסדרתיים ה"רגילים" (שישה) ויש לו יותר ילדים מרוב האבות – גם כן שישה. ועדיין, בגיל 56 ורשבסקי, אחת הדמויות המזוהות ביותר בענף הטכנולוגיה באירופה, הולך על השביעי – פעמיים.

לאחר שעבר לארה"ב מספרד לפני שנתיים, הוא החל לעבוד על השקת חברה חדשה. אשתו, נינה, צפויה ללדת בינואר את ילדם השלישי המשותף. "אנחנו קוראים לו שבע בינתיים", אומר ורשבסקי בחיוך. שתי השביעיות קשורות אחת אל השנייה באופן בלתי נמנע. הסטארט־אפ החדש שלו, Prelude Fertility, מציג תוכנית אמיצה ששואפת לשנות את תעשיית הפוריות לחלוטין. ורשבסקי הוא לא רק ממציא הסטארט־אפ, אלא שהילד שבדרך צפוי להיות הראשון שההשתתף בו.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון נובמבר של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

מצוידת ב־200 מיליון דולר, Prelude מתכננת לקחת את הטכנולוגיה של טיפולי האי פוריות – הפריה חוץ גופית והקפאת ביציות – ולהרחיבה באופן אגרסיבי, בתקווה להביא לעולם שבו החלטותיהן של נשים לגבי משפחה וקריירה אינן תלויות בשעון הביולוגי שלהן. במקום לפנות לנשים בסוף שנות הפוריות שלהן, שלעתים מתקשות להרות, Prelude תפנה לנשים בסוף שנות ה־20 ובתחילת שנות ה־30 שלהן, שבהן הפריית ביצית היא קלה יותר, והסיכוי שהביציות האלו יובילו לתינוקות בריאים גבוה יותר. אחת מתוך שלוש נשים בארה"ב יולדת את הילד הראשון שלה אחרי גיל 30 ואחת מתוך עשר אחרי גיל 35. כאשר גיל הלידה בקרב נשים הולך ועולה, Prelude רואה את עצמה כתוכנית ביטוח, הנותנת לאישה שליטה על האפשרות להרות. "אנחנו עוזרים לנשים ולזוגות ללדת תינוקות בריאים כשהם מוכנים לכך", מציין ורשבסקי.

Prelude היא לא החברה הראשונה שדוחקת בנשים לחשוב על פוריות בשלב מוקדם בחייהן. בעוד שחלק מהמבקרים אינם רואים את תהליך הקפאת הביציות בנשים צעירות כמסוכן, לעתים תהליכים מיותרים עלולים להביא לתחושה מוטעית של ביטחון ומגבירים את הלחץ לשים את הקריירה לפני המשפחה. עסקים רבים מציעים תוכנית סיוע פיננסית לתהליך, שיכול להגיע לסכומים של 5,000-10,000 דולר ואף יותר. לפני שנתיים אפל ופייסבוק הפכו לחברות הגדולות הראשונות שהציעו הקפאת ביציות כהטבה לעובדיהן, והשנה הפנטגון השיק תוכנית פיילוט, שמשלמת עבור הקפאת ביציות וזרע כחלק מיוזמה שמטרתה לשמר את כוח האדם.

אך Prelude שואפת להגדיל את הקונספט הזה ולהכניס אותו למיינסטרים. ורשבסקי העמיד עבור המטרה קרן כספים, המוציאה עשרות מיליוני דולרים כדי לרכוש בעלות על מרפאות הפוריות הגדולות בדרום מזרח ארה"ב, כמו מכון הרבייה הביולוגית של אטלנטה (RBA) ובנק הביציות שלי (My Egg Bank), בנק הביציות המוקפאות הגדול ביותר בארה"ב. המטרה העיקרית של ורשבסקי היא להפוך בסופו של דבר למותג פוריות לאומי.

ורשבסקי. "אם ניכשל, זה משום שכשלנו בלגרום לדור ה-Y לחשוב קדימה"

במקום להציע שירותים, כמו הקפאת ביציות, אחסון, והפרייה חוץ גופית, Prelude תציע חבילה כוללת של ארבעה שלבים: הקפאת ביציות ושימורן, יצירת עובר כשהאישה תהיה מוכנה, מיפוי גנטי לאבחון מחלות אצל העובר והשתלת עובר יחיד במטרה להפחית את הסיכוי להרות תאומים או שלישייה, דבר שקורה לעתים קרובות בהשתלת מספר ביציות בתהליך ההפריה. נוסף לכך, Prelude שואפת להפוך את התהליך לבר השגה על ידי אפשרויות של תשלום נמוך מראש. המחיר של אחסון ביצית קפואה יעלה החל מ־199 דולר לחודש.

Prelude מסתמכת על ההנחה שנשים צעירות ישלמו כמה אלפים בשנה במטרה לשנות את המשוואה בין קריירה למשפחה. "אם את יודעת שהביצית מוגנת, איזו החלטה תקבלי על חייך?", אומרת אליסון ג'ונסון, אשת שיווק לשעבר באפל שעזרה להשיק את אייפון והתגברה על בעיות הפוריות שלה עצמה בעזרת טיפולים הורמונליים. הסוכנות שלה, West, עוזרת לפתח את התוכנית השיווקית של Prelude. "זה מה שבאמת מרגש לגביהם", אומרת ג'ונסון, "לכי תשיגי את התואר שלך, תחכי לחצי השני שלך, תטיילי. הביצית שלך תחכה לך. זה חופש בשבילי כמו שהגלולות היו חופש בשביל נשים בשנות ה־60".

מעסקי נדל"ן להפריות

ורשבסקי התחיל לחשוב על Prelude לפני שש שנים. היזם הטכנולוגי, שזה זמן רב התעניין במדעי החיים, נתקל במכשול כשהוא ונינה ניסו להקים משפחה. נינה, בת 31 באותה תקופה, גילתה שיש לה בעיות פוריות זמן קצר לאחר שנישאה. הם הצליחו להרות את ילדם הראשון באמצעות הפריה חוץ גופית והקפיאו את הזרע והביציות לשימוש עתידי. כיום יש להם שני ילדים בריאים בני חמש ושלוש, וילד שלישי בדרך, כולם נוצרו בהפריה חוץ גופית. אך החוויה הייתה קשה, והשניים הכירו זוגות אחרים שלא הצליחו להרות בהפריה חוץ גופית. הנתונים של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מאשרים את החוויה שהם עברו – כ־12% מהנשים בארה"ב בין הגילאים 15 ל־44 התמודדו עם הקושי להרות בצורה טבעית.

מאז ילדותו בבואנוס איירס, ורשבסקי חיפש כל העת הזדמנויות בשווקים הגדולים. משפחתו היגרה לארה"ב בשנות ה־70 כפליטה לאחר שבן דודו, דוד ורשבסקי, נרצח על ידי המשטר הצבאי של ארגנטינה. כאשר ורשבסקי סיים את לימודיו באוניברסיטת קולומביה, הוא השיק סוכנות נדל"ן שהפכה בניינים תעשייתיים לדירות מגורים. שנתיים אחר כך, יחד עם חברו הארגנטינאי ססאר מילשטיין, חתן פרס נובל ברפואה, הקים חברת ביוטכנולוגיה במונטריאול בשם Medicorp Sciences, שפיתחה טיפול מוקדם לאיידס.

בשנות ה־90 הסית ורשבסקי את תשומת ליבו לתחום הטלקום. החברה הראשונה שלו בתחום, Viatel, הוקמה בשנת 1991 בניו יורק וסיפקה שיחות מוזלות ליעדים מרוחקים. היא הפכה לציבורית תוך שלוש שנים. ב־1995 ורשבסקי עבר למדריד והקים את Jazztel, ספקית טלקום ואינטרנט, שהפכה לציבורית בשנת 1999. לאחר מכן הוא השיק את Ya.com, ספק DSL ופורטל אינטרנט, שנמכר שנתיים לאחר מכן לדויטשה טלקום. החברה הבאה שלו, אפליקציית שירות גרמנית בשם Einsteinet, נכשלה במהירות ועלתה לו 50 מיליון דולר. ורשבסקי נשאר עם רשת ששוויה, על פי הערכת פורבס, עומד על 300 מיליון דולר.

לאחר שהגיע לתחתית בעקבות קריסת הדוט קום, ורשבסקי ייסד את Fon, בגד שנועד ליצור רשת גלובלית של משתמשים, שישתפו את החיבור האלחוטי שלהם אחד עם השני ויאפשרו חיבור לאינטרנט בכל מקום בעולם. הסטארט־אפ, שקיבל גיבוי מגוגל, סקייפ, סקויה ואינדקס ונטצ'רס, גדל ליותר מ־20 מיליון משתמשים, על אף שטרם הגשים את מטרתו. לאחר הפיכתה של החברה לרווחית בשנה שעברה, ורשבסקי החליט לקחת צעד אחורה במטרה להקדיש את כל זמנו לפוריות.

Prelude נוסדה באופן רשמי ב־2015. ורשבסקי הבין במהרה כי המודל הטיפוסי של סטארט־אפ לא יעבוד כאן, משום שהרגולציה בתחום קשה יותר, ולכן האפשרות הטובה ביותר היא לקנות מרפאת פוריות קיימת ובנק ביציות. לשם כך הוא בחר במימון מקרן ההשקעות הפרטית Lee equity partners, שמתמקדת בעסקאות בדרג ביניים ובוחנת את הפוטנציאל של עסקי ההפריה החוץ גופית.

לתעשיית ההפריה החוץ גופית בארה"ב יש כל מה שהשקעות פרטיות מחפשות – יכולת לגדול (עם היקף שנתי של שני מיליארד דולר) וצמיחה (שעומדת על יותר מ־10% בשנה), אך היא גם מפוזרת, ומאפיין אותה שיווק מיושן. זו תעשייה המקושרת עם כישלון: על פי האגודה לטכנולוגיית רבייה מסייעת (SART), שני שליש ממחזורי ההפריה החוץ גופית לא מביאים בסופו של דבר לתינוק. באמצעות הקפאת ביציות לפני שפוריות האישה מתחילה לדעוך, Prelude אמורה להציג סיפורי הצלחה. עם רכישותיה הראשונות – מרפאת RBA ובנק הביציות, המקפיאים ביציות מכ־40% מהתורמים בארה"ב, Prelude היא כבר רווחית. הכנסותיה מוערכות ב־35 מיליון דולר וצפויות להמשיך ולגדול. "הכוונה שלנו היא להתרחב מבחינה לאומית ולחבור למרפאות מובילות בארה"ב", אומר קולין וורד, מנהל בכיר ב־Lee equity partners.

הטכנולוגיה קיימת – השינוי הוא ברמת התודעה | צילום: fotolia

ללמוד מקים קרדשיאן

טכניקות של אחזור והקפאת ביציות, הנקראות הקפאה קריוגנית, קיימות יותר מ־30 שנה ושימשו פעמים רבות כדרך לשמר פוריות במקרה של טיפולי כימותרפיה בחולי סרטן. בדרך כלל, האישה מקבלת סדרת תרופות פוריות המעודדות את השחלות לייצר ביציות, ולאחר מכן הרופאים מחלצים את הביציות עם מחט החודרת דרך הקיר הווגינלי לתוך השחלה. בגלל שביצית, שלא כמו זרע, היא תא יחיד העשוי ברובו ממים, טכניקת ההקפאה האיטית יוצרת בדרך כלל קרחונים והופכת את הביציות ללא שימושיות.

בעשור הקודם, טכניקה חדשה של הקפאת בזק הראתה נתוני הצלחה, שהובילו את הארגון האמריקאי לרפואה מתקדמת להוריד את תווית הניסוי מהתהליך בשנת 2013. יחד עם זאת, החברה פרסמה אזהרה שלפיה "שיווק הטכנולוגיה למטרת הבאת ילד לעולם עלול לעורר תקוות שווא ולעודד נשים לדחות את התהליך".

מכון RBA בפרברי אטלנטה משמש כמרכז העצבים של Prelude. למבקרים הוא נראה כמו מרפאה רפואית רגילה עם חדרי המתנה וחדרי בדיקות, המתפרסים לאורכם של מסדרונות בצבעי פסטל, מעוטרים בתמונות מרגיעות. אך מאחורי הקלעים נמצאת מעבדה גדולה בה עובדים מספר טכנאים, חלקם עם מיקרוסקופ ואחרים מול מסכי מחשב, בתוך מערך של ציוד הכולל כמה אינקובטורים גדולים.

במעבדה ישנה מכונה המאפשרת לטכנאי לנקב במזרק קטן את הממברנות של הביצית ולהפרות אותה עם זרע תחת מיקרוסקופ. בסמוך למעבדה יש חדר אחסון גדול עמוס במיכלי הקפאה מלאים בחנקן נוזלי, המשמרים את העוברים והביציות בטמפרטורה של מינוס 160 מעלות צלזיוס.

עד לאחרונה, מספר הנשים שבחרו להקפיא את הביציות שלהן במטרה לשמר את סיכויי הפוריות היה נמוך יחסית (6,200 בשנת 2014). אך לאחר שאפל ופייסבוק הודיעו על הקפאת ביציות כהטבה לעובדים, וכשסלבריטאיות כמו סופיה ורגרה וקים קרדשיאן דיברו בפומבי על התהליך שעברו, רופאי פוריות דיווחו על התעניינות הולכת וגוברת.

אין ויכוח על כך ששימור הביציות בשלב מוקדם של החיים משפר את התוצאה. ד"ר זסולט פיטר נאגי ממכון RBA אומר, כי הוצאת ביצית מאישה בת 32 תייצר בדרך כלל 15-20 ביציות פוטנציאליות, מה שבסופו של דבר יביא ל־10-14 ביציות מופרות ו־4-8 עוברים לשימוש. לעומת זאת, אישה בת 40 תפיק 4-15 ביציות, אך תסיים עם פחות משלושה עוברים לשימוש, ובמקרים מסוימים אף ללא עוברים כלל. כתוצאה מכך, למחזור הפריה עם ביצית מאישה בת 32 יש סיכוי של כ־50% להביא ללידה, על פי נתוני CDC. העקומה יורדת מתחת ל־20% במקרה של אישה בת 42.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון נובמבר של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.