Forbes Israel Logo

סופו של עידן? נורבגיה תהיה המדינה הראשונה שתבטל את תדר ה-FM כבר ב-2017

שרת התרבות הנורבגית ט׳ורילד ווידבי (Thorhild Widvey) הודיעה השבוע כי נקבע מועד לכיבוי תחנות הרדיו בעלות תדר FM, זאת לאחר שהגיעה למסקנה כי ׳זה הוא הזמן הנכון לעשות זאת׳. אותן תחנות ירדו מהאוויר בעוד כשנתיים, כאשר החלטה זו ממשיכה את מנדט הדיגיטציה של הרדיו עליו החליט Storting, הפרלמנט הנורבגי כבר בשנת 2011.

עידן חדש

רבים נוטים לבלבל בין רדיו דיגיטלי לבין רדיו אינטרנטי למרות שאין מדובר באותו הפורמט; רדיו דיגיטלי אינו מבוסס על שידור אינטרנטי, אלא עושה שימוש באותם תדרי FM, רק שעושה זאת בצורה טובה ואיכותית יותר. על מנת לקלוט את אותם שידורים דיגיטליים יש להצטייד במכשירים מיוחדים התומכים בפורמט, ובאירופה למשל כבר מוכרים שנים רבות מכוניות המגיעות עם רדיו שכזה.

לדברי שרת התרבות הנורבגית, ״תהליך הדיגיטציה יפתח את הדלת למגוון רחב הרבה יותר של ערוצי רדיו, תוך כדי שמאזינים רבים יותר יוכלו לעשות בו שימוש, שכן התכנים יהיו מגוונים הרבה יותר ויפנו לקהל הרחב. כמו כן, איכות הצליל תהיה משופרת ויציבה, והשימוש ברדיו דיגיטלי ישפר גם באופן משמעותי את מערכת ההיערכות לשעת חירום, יאפשר תחרות מוגברת, ויציע הזדמנויות לחדשנות ופיתוח מוצרים חדשים״.

יותר ממחצית האוכלוסיה הנוברגית כבר בעלת גישה לרדיו מקומי מבוסס. בעוד שמערכת FM מאפשרת רק לחמישה ערוצים לאומיים לשדר בנורבגיה, שידור רדיו דיגיטלי (DAB) כבר פתוח בפני 22 תחנות וביכולתו ׳לאחסן׳ 20 נוספות, מה שמבהיר שוב את יתרונותיו הגדולים. בין השיקולים שתרמו לרצון לעבור לתדרים דיגיטלים טמון החסכון הכספי האדיר, שכן שידור תדרי FM גבוה פי 8 מתדרים דיגיטליים. דיגיטציה של ערוצי הרדיו הלאומיים במדינה יחסכו לאזרחים יותר מ-200 מיליון NOK לשנה, שהם למעלה מ-100 מיליון שקלים.

צילום: thinkstockphotos

מה לגבי עתיד הרדיו בארץ?

בשיחה שקיימנו עם מספר גורמים המגיעים מתעשיית הרדיו בארץ, ככל הנראה די פספסנו את הרכבת; ההערכות הן שבארץ זה כבר לא יקרה והאלטרנטיבה ההגיונית היחידה היא שהרכבים יעברו להיות מחוברים לרשת האינטרנט על מנת להאזין לרדיו. קשה לי להאמין שיעשו ״ריקול״ לכלל הרכבים בישראל על מנת שיוכלו לקלוט תדר זה.

אז איך התחנות הישראליות כדוגמת גלצ , רדיו תל אביב או רדיו ללא הפסקה מתמודדות עם העובדה שמרבית האנשים מאזינים לרדיו רק בזמן נסיעה, וגם זה בהנחה שכבר נמאס להם להאזין לאותו דיסק או שירים המצויים בהתקן ה-USB ברכב? באמצעות אפליקציות לסמארטפון כמובן. כיום כל תחנה ׳שמכבדת את עצמה׳ בעלת יישום ייעודי משלה המאפשר האזנה בכל רגע נתון.

כאמור מצד אחד מדובר בסופו של עידן, אך מצד שני הרדיו הדיגיטלי בעל יתרון בולט מאוד בכך שאינו מכביד על הרשת, גם אם מיליוני אנשים יאזינו בו זמנית. מנגד, אם כל האנשים שמאזינים ברכב או בבית לרדיו בתדר FM יעברו להקשיב בבת אחת לרדיו באמצעות האינטנרט או אפליקציה, הרשת תקרוס.

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: לקראת יום העצמאות – מצעד גאדג׳טים על האש

עוד בגיקטיים: תמונות הטאבלט החדש של סמסונג דלפו לרשת

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.