Forbes Israel Logo

סופרים קולות בקלפיות ברחבי הארץ: אחוזי הצבעה נמוכים בת"א ובירושלים

(עדכון אחרון 00:00)

יום ארוך עבר היום על המתמודדים בבחירות לרשויות העירוניות. בסמוך לסגירת הקלפיות המשיכה המגמה של שיעורי ההצבעה הנמוכים ברחבי הארץ. אחוז ההצבעה הארצי עמד על 42.6 אחוזים בלבד, שיעור הצבעה הנחשב לנמוך. אחוזי הצבעה גבוהים נרשמו ביישובים הערבים ובמגזר החרדי, ואילו בת"א ובירושלים נרשמו אחוזים נמוכים יותר, אשר עומדים על 31.3 אחוזים ו-40 אחוזים, בהתאמה.

הקרב המסקרן ביותר נערך בירושלים, אולם שלוש שעות לאחר פתיחת הקלפיות הצביעו כמעט כ-23 אחוזים מתושבי העיר, שהם כ-132 אלף בעלי זכות הצבעה. שני המתמודדים לראשות העירייה, ראש העיר המכהן ניר ברקת ויריבו משה ליאון, הגיעו בשעות הבוקר לכותל ונשאו תפילה.

בשעות הערב הביעו דאגה במטה ברקת נוכח אחוזי ההצבעה הנמוכים באופן ניכר מהצפוי, וקראו לירושלמים לקחת אחריות ולצאת ולהצביע. הצבעה נמוכה במיוחד נרשמה בשכונות גילה, פסגת זאב, הר חומה ותלפיות. אחוזי ההצבעה בעיר נמוכים ביחס לבחירות האחרונות.

ראש העיר ניר ברקת: "ליברמן ודרעי בונים על כך שלא תצביעו. זהו הרגע לקחת אחריות על עתידנו ועל עתיד העיר ירושלים. על כולנו מוטלת החובה לצאת, להצביע ולוודא שירושלים ממשיכה בכיוון הנכון".

ברקת הצביע עם רעייתו ושלושת ילדיו בקלפי בבית הכרם, ואמר מוקדם יותר: "לא לוותר, להגיע ולהשפיע. ברגע שתושבי ירושלים יממשו את זכותם, אנחנו מנצחים היום ושולחים את הקומבינה בחזרה הביתה".

ליאון, שהצביע עם משפחתו בקלפי ברחוב כ"ט בנובמבר, אמר: "אני מאד שמח ונרגש היום. בערב יהיה שינוי בירושלים. אני ממש מבקש מכל הירושלמים, אנא לכו להצביע, כדי שאיכות החיים שלכם תשתפר באופן משמעותי", ליאון יערוך סיבוב קלפיות במערב העיר בשעות אחר הצהריים, ובערב יגיע לשתי קלפיות בדרום העיר. את הבוקר התחיל ליאון בתפילה בכותל.

בבאר שבע, ראש העירייה רוביק דנילוביץ', שצפוי לזכות בקדנציה שניה, הצביע הבוקר בבית הספר היסודי "תומר" בו למד בילדותו. נגד דנילוביץ', בו תומכות רוב הסיעות המתמודדות לרשות, מתמודד על הראשות חבר המועצה ויו"ר ועדת הביקורת יעקב אוחיון. "אני מימשתי הבוקר את חובתי האזרחית", כתב דנילוביץ' בדף הפייסבוק שלו.

שני מצביעים שהגיעו לקלפי בשעות הבוקר המוקדמות היו נשיא המדינה שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיע עם רעייתו שרה. במשטרת ישראל עדכנו כי עד כה טופלו כ-500 תלונות בנושא הבחירות, רובן בנושא תעמולה אסורה והפרות סדר. 8 בני אדם עוכבו ו-3 נעצרו בחשד להפרת סדר, שימוש בתעודות זהות מזויפות ותקיפה.

ניר ברקת. ישאר ראש עיר גם מחר? | צילום: רויטרס

לעומת ירושלים הסוערת, בתל אביב התקיימה מערכת בחירות רגועה עד רדומה. אם לא יהיו הפתעות, רון חולדאי צפוי להיבחר לקדנציה רביעית בתפקיד ולגבור על ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ).

ברמת גן השכנה התפתח בשבועות האחרונים קרב קשה וטעון על תפקיד ראש העירייה, שהתפנה בעקבות אי התמודדותו של ראש העירייה ב-24 השנים האחרונות, צבי בר, שנאלץ שלא להתמודד בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו בגין חשד שקיבל טובות הנאה מיזמי נדל"ן.

גם בבת ים צפוי להיות מעניין מחר. יומיים לאחר שבג"ץ הורה על הדחתו של שלומי לחיאני מתפקידו כראש העירייה, לנוכח כתב האישום שהוגש נגדו, גם הוא בגין קבלת טובות הנאה, מתמודד לחיאני מחדש על תפקיד ראש העירייה וההערכות הן שהוא צפוי לזכות בבחירות.

שאלת המשך כהונתו תחזור ככל הנראה פעם נוספת לפתחו של בג"ץ.עיר נוספת שבה מתקייימות הבחירות על רקע החלטת בג"ץ היא רמת השרון, שראש העירייה שלה, איציק רוכברגר, הודח מתפקידו לנוכח כתב אישום שהוגש נגדו. רוכברגר גם הוא יתמודד מחר מחדש על תפקיד ראש העירייה.

בחלק מהערים ייתכן שההכרעה לא תושג בתום יום הבחירות. הבחירה לתפקיד ראש רשות מותנית בקבלה של לפחות 40 אחוז מהקולות, ובערים שבהן אף אחד מהמועמדים לא יחצה את הרף הזה, יתקיים בעוד שבועיים סיבוב שני בין המועמדים המובילים.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.