Forbes Israel Logo

סופר-רובוט: הכירו את הסופר הענק שמופעל על ידי מכונות בלבד

פחות ממטר מתחת לקורות הגג של מחסן באנדובר, בדרום מזרח אנגליה, רוחשים מאות רובוטים מעל קובייה ענקית ברוחב מגרש כדורגל ובגובה שלוש קומות. זאת כוורת של מצרכים – אלפי קופסאות פלסטיק, אינסוף שכבות, מלאות בכל מוצר אפשרי – מענבים, דרך שמפו ועד מזון לחתולים.

הכתבה מופיעה בגיליון דצמבר 2017 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

אוקאדו בונה ומנהלת את הכוורת הזאת, ואם אתם בעניין, היא יכולה לבנות גם לכם אחת.
עם מכירות שמתקרבות ל־1.4 מיליארד דולר בשנת 2016, חברת האי־קומרס הבריטית היא רשת המרכולים המקוונת הגדולה בעולם. החברה, שנוסדה בשנת 2000, המשיכה ליצור פתרונות חדשניים לבעיות לוגיסטיות מורכבות להחריד. "אנחנו מתמודדים עם 50 אלף סוגי מוצרים, שלושה משטרים שונים של קירור, מוצרים שחייבים להפריד", אומר סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה פול קלארק.

סטיינר: "כל נקודת מגע אנושית תוחלף בפתרון רובוטי" | צילום: אוקדו

אוקאדו בנתה את הפתרון שלה מאפס, במהלך 17 שנות קיומה, כשכל פתרון מדויק יותר מקודמו וספציפי יותר ממתחרותיה, בגלל המורכבות של הטיפול במזון. "אם אתה, כחברה, יכול להתמודד עם קמעונאות מזון אונליין, אתה יכול לבצע כל סוג של קמעונאות מקוונת", אומר קלארק. "אבל ההפך לא תופס".

תוכנות למידה ממוחשבת מחשבות את כל ההיבטים של הקובייה העצומה הזאת בארבעה ממדים – הן מוסיפות למשוואה, למשל, את מועד ההתיישנות של מלפפונים. "אנחנו נאבקים בחוק מור", הוא מוסיף, וזאת הסיבה שבגינה אוקאדו מתכוונת, בסופו של דבר, להשתמש במחשב קוואנטום כדי לתפעל את האלגוריתמים שלה.

הרובוטים של אוקאדו נעים על פני הקובייה כמו פרשים על לוח שחמט, לפעמים במרחק של חצי סנטימטר זה מזה. "אנחנו קוראים לרובוטים נחיל, כי הם משתפים פעולה כמו נחיל חרקים", אומר קלארק. "אם אחד הרובוטים חולה, כל אחד מהאחרים יכול לתפוס את מקומו".

בעבודת היומיום, אם אחד הרובוטים צריך להגיע לקופסה שנמצאת ארבע קומות מתחתיו, הרובוטים האחרים יתגייסו לפנות לו את הדרך בתוך שניות. הרובוט יתפקס על עמדת האיסוף ושם ימצא מצרך נדיר: בן אדם. לעובדים של אוקאדו יש עדיין תפקיד. הם מכניסים את המצרכים לשקיות ניילון, שכן האוספים האנושיים יכולים להבחין בין חפצים כמו אפרסק ועיפרון. אבל זה ישתנה בקרוב. המהנדסים של אוקאדו עובדים על פיתוח של יד רובוטית, שתוכל להתמודד בעדינות עם סוגים שונים של פירות. הידיים האלה יותקנו במפעל החדש של החברה, שייפתח בשנה הבאה בארית', דרום לונדון, ויהיה גדול פי שלושה מהמחסן באנדובר.

בגריניץ' הסמוכה אוקאדו בודקת שירות משלוחים במשאיות ללא נהג. החברה מעריכה שכ־60% מהעלויות שלה נובעות מכוח אדם.
המייסד והמנכ"ל של אוקאדו טים סטיינר אמר לאחרונה לאנליסטים שביקרו במחסן באנדובר, ש"כל נקודת מגע אנושית מתוכננת ככה שביום מן הימים תוחלף בפתרון רובוטי".

האנליסטים קיבלו את האמירה הזאת בהתלהבות. "אוקאדו תגיע למצב שבו עלות הביצוע שלה תהיה זולה יותר מאדם שמגיע בעצמו לבצע קניות בסופר", אומר סטוארט מגווייר מקרדיט סוויס ללקוחותיו ומוסיף שאוקאדו כבר מעבדת 1.7 מיליון פריטים מדי יום בכל אחד מארבעת מרכזי האיסוף שלה.

רובוט להשכרה

אוקאדו היא אחת מהסיבות לכך שהבריטים רוכשים מצרכים אונליין יותר מכל מדינה בעולם, פרט לדרום קוריאה. משאיות תובלה קטנות עם הלוגו של החברה עוברות ברחובות הצרים של פרברי הממלכה המאוחדת כבר שנים, ואליהם הצטרפו יריבים מטסקו, סיינסברי ומוריסונס. מוריסונס היא הרשת הראשונה שמתכוונת להשתמש בכוורת של אוקאדו, בשלב הראשון באמצעות שימוש בחלק מהחלל החדש שנבנה בארית'.

עבור לקוחות אחרים שרוצים להשקיע בפלטפורמה החכמה לכאורה הזאת, אוקאדו בונה כוורת נוספת ומציידת אותה ברובוטים ובתוכנות הדרושים לתיפעולה. "תנו לנו מחסן, ספקו את המידע, הכוח והקירור, ואנחנו נספק לכם את הקובייה ואת נחיל הרובוטים", אומר קלארק. "זה קצת כמו מודל שכירות. אנחנו נשכיר לכם את הרובוטים האלה, אבל זה הצריף שלכם, ואנחנו רק מתפעלים אותו בעבורכם".

קלארק מוסיף כי "עסקאות רבות" צפויות בקרוב. "אנחנו מדברים עם קמעונאים בכל יבשת, למעט אנטרקטיקה".

הבריטים כבר עברו לקניות ברשת, גם של מוצרי מכולת | צילום: shutterstock

צריכה מקוונת של מוצרי מכולת צפויה לצמוח בקצב דו ספרתי עד 2020, לפי חברת המחקר IGD. העלייה בצריכה עשויה להוביל לעלייה בביקוש למחסנים אוטומטיים כמו אלה שמציעה אוקאדו. אך שולי הרווח כה צרים והלוגיסטיקה כה מורכבת, עד שכל רשת סופרמרקטים שתרצה לשלוט במסחר מקוון וגם להיות רווחית תצטרך לפתח מומחיות באוטומטיזציה, כך טוענים בקרדיט סוויס.

לאסדה (מבית וולמארט) וסיינסברי'ס יש גרסה משלהן לכוורת של אוקאדו, אבל רבים מהסופרמרקטים המובילים בבריטניה עדיין משתמשים במה שמכונה "חנויות מוחשכות", שבהן בני אדם אוספים מוצרים עבור לקוחות שמזמינים באינטרנט. אלו מבנים שבמבט ראשון נראים בדיוק כמו חנויות רגילות, למעט העובדה שהם מתוכננים כך שיהיה ניתן לאסוף בהם מוצרים במקסימום יעילות. אין כאן תכסיסים פסיכולוגיים שמטרתם לגרום ללקוחות להתעכב במעבר מסוים.

אוקאדו לא משתמשת בחנויות מוחשכות ונסמכת אך ורק על המרכזים הלוגיסטיים האוטומטיים, במה שאנליסטים מכנים "מודל דו שכבתי". המרכזים הלוגיסטיים משרתים לקוחות באופן ישיר ולא באמצעות מודל שלוש השכבות, שכולל גם מוקד אזורי ויעיל פחות.

השקעה עם סיכון

אם אוטומטיזציה היא העתיד, מדוע לא הולכות רשתות הסופרמרקטים בעקבות אוקאדו? בראש ובראשונה הן מודאגות מעלויות ההקמה, הימור אדיר בעסק עם שולי רווח נמוכים כל כך. בניית המרכזים הלוגיסטיים כמו אלה של אוקאדו לוקחת בין שלוש לארבע שנים. המחסן של החברה בארית' יעלה 225 מיליון פאונד, בלי לכלול בעלויות האלה את עלויות הפיתוח המינהליות והטכנולוגיות, לפי קרדיט סוויס.

אבל האנליסטים האלה חושבים שההשקעה מוצדקת, ושהמחסנים של אוקאדו יובילו לרווח שולי של למעלה מ־12%, בניגוד ל־4.5% הצפויים ב־2018 ולממוצע של פחות מ־6% המקובל בענף.

גם אם רישיונות לפלטפורמה החכמה של אוקאדו יהפכו לחלק משמעותי מהעסק, אוקאדו תמשיך להוביל את המצרכים שלה לקהל הלקוחות שלה, שמונה למעלה מחצי מיליון איש בבריטניה. "זה עסק מאוד רווחי לקמעונאות מצרכים", אומר קלארק. "והוא לימד אותנו כל מה שאנחנו יודעים".

הכתבה מופיעה בגיליון דצמבר 2017 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן