Forbes Israel Logo
מטילי נחושת. סחורות הן אפיק ההשקעה הוותיק ביותר … צילום: shutterstock
מטילי נחושת. סחורות הן אפיק ההשקעה הוותיק ביותר | צילום: shutterstock

סחורה איכותית: כך ניתן להשתמש בסחורות ככלי יעיל לפיזור השקעות

משקיעים מן השורה יעדיפו בדרך כלל להימנע מחשיפה לסחורות, כיוון שיתקשו לשאת בתנודתיות הגבוהה של שוק זה, אך משום שמדובר באפיק שאינו קורלטיבי לשווקים הפיננסיים, הוא יכול לשמש ככלי יעיל להגנה על התיק בזמנים קשים

תיק השקעות המשלב סוגים שונים של מוצרים פיננסיים יסייע בשימור על ערכו לאורך זמן, בייחוד בזמנים שבהם התנודתיות בשווקים גבוהה. תיק מגוון שכזה צריך לכלול מניות של חברות ערך, מניות של חברות צמיחה, איגרות חוב, חשיפה לשווקים מתעוררים ונדל"ן. מרכיב נפוץ ומוכר פחות הן סחורות.

לאחרונה ראינו עלייה חדה בביקושים של סחורות שנובעת ממהירות ההתאוששות של הכלכלה העולמית והפתיחה מחדש של ענפים רבים. אגב, סין משחקת תפקיד מרכזי הן בצד ההיצע והן ברמות הביקושים.

מהן סחורות?

שוק הסחורות שונה משוק המניות, ועל אף שסחורות משחקות תפקיד מרכזי בחיינו, אין הן תמיד משולבות בתיק ההשקעות, שכן שוק זה הוא השוק הכי פחות מובן ומוכר למשקיעים.

הסחורות הן למעשה אפיק ההשקעה הוותיק ביותר, ועליהן אנו מתבססים בחיי היומיום. בכל שנה סחורות בשווי 10 טריליון דולר מיוצרות ונצרכות ברחבי העולם. הן יסוד הכלכלה הגלובלית וכולן מופקות מהאדמה, בצורה כזו או אחרת. מתכות ממכרות, נפט וגז מבארות וחקלאות מן האדמה. יוצאי הדופן היחידים בתחום זה, הינם בעלי החיים. לסחורות מחיר זהה במדינות בעולם, פרט להוצאות שינוע ומיסים.

הסחורות, בדרך כלל, צריכות להתנייד ממקום הייצור שלהן ולרוב, לאורך מרחקים גדולים מאוד למקומות שבהם נמצא הביקוש בעבורן. חלק מהסחורות מנוידות הרבה לפני שצורכים אותן ויש צורך באחסון שלהן. לכמה זמן כל סחורה תאוחסן? נפט ומתכות יכולות להיות מאוחסנות לעד, אך לפולי סויה או חלב יש כמובן תאריך תפוגה. האחסון כרוך בעלויות ולכן נדרש תכנון גם בנושא זה.

הביקוש או ההיצע לסחורה מסוימת, הם אלה שישפיעו על החוסר או העודף שלה - הרבה יותר ממחיר הסחורה בשוק. מחירי הסחורות משתנים בשל הצורך לדרבן לרכישה גבוהה יותר

בניגוד לאפיקי השקעה אחרים, מחיר הסחורה לא משפיע רבות על ההיצע והביקוש. לדוגמה, הביקוש לנפט לא משתנה כאשר מחירי הנפט עולים, בגלל התלות שלנו בתחבורה, וגם מכיוון שלוקח חודשים לחפור בארות חדשים או מכרות חדשים, דבר המקשה על ההיצע להשתנות במהרה.

הביקוש או ההיצע לסחורה מסוימת, הם אלה שישפיעו על החוסר או העודף שלה – הרבה יותר ממחיר הסחורה בשוק. מחירי הסחורות משתנים בשל הצורך לדרבן לרכישה גבוהה יותר. המשמעות היא, שמחירי הסחורות יכולים לנוע בחדות, כאשר הם מושפעים ממזג אוויר, פקטורים גיאופוליטיים ומדיניות של משטרים ומדינות.

לא תמיד עובד

משקיעים פיננסיים מתוחכמים מנסים להרוויח מהתנודות הללו, וזו גם הסיבה שמשקיעים מן השורה יעדיפו בדרך כלל להימנע מחשיפה לסחורות, כיוון שיתקשו לשאת בתנודתיות הגבוהה הזו בטווח זמן קצר. אך על ידי שימוש בגידור ההשקעה, ניתן לווסת את התנודתיות ולהשקיע בצורה חכמה בסחורה זו או אחרת.

המסחר בסחורות מתבצע באמצעות חוזים עתידיים, אותם מוכרים או רוכשים בשוק. חוזה עתידי הוא הסכם בין יצרן הסחורה או הצרכן לבין המשקיע, למכירת כמות קבועה של הסחורה, במחיר מוסכם בתאריך מסוים עתידי. מדוע חוזים עתידיים? כי למשקיעים יש נטייה להימנע מרכישה פיזית של סחורה. רק תחשבו על אחסון עשרות חביות נפט במחסן הבית או קבלת טונות של מתכות יקרות, לכן, מרבית המסחר בסחורות מתבצע באמצעות חוזים עתידיים.

גידור, אגב, לא תמיד עובד. קחו למשל את תעשיית התעופה: חברת תעופה שתגדר כנגד עליית מחירי הנפט על ידי רכישת חוזה על נפט גולמי במחיר מובטח, תרוויח אם המחירים יעלו, אך תפסיד כסף אם המחיר ירד, מכיוון שעדיין תיאלץ לרכוש את הנפט הגולמי במחיר הגבוה שנרשם בחוזה.

תנודתיות הסחורות והעובדה כי יש צורך בהבנה ספציפית של שוק מורכב זה, גורמת להדרתם של משקיעים רבים, כפי שציינתי, מהשקעה בהן. אך דווקא משום שמדובר באפיק שאינו קורלטיבי לשווקים הפיננסיים, וכזה המהווה פיזור השקעות אשר עשוי להגן על תיק ההשקעות בזמנים קשים, ניתן וכדאי לעשות שימוש במגוון כלים שיקלו על חשיפה זו, כגון מנהלי השקעות ספציפיים או קרנות מתמחות, אשר יוכלו לספק את החשיפה הרצויה וגם ידעו לנהל אותה בצורה נכונה. כך תיווצר בעבור המשקיע החשיפה הרצויה בתיק ההשקעות.


הכותב הוא מנכ"ל, UBS Wealth Management Israel

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.