Forbes Israel Logo

סייבר כחול לבן: המקום שבו אנחנו אימפריה

1 ישראל נחשבת למעצמה עולמית בתחום אבטחת המידע. מקורו של הידע הישראלי בתחום מגיע מצה״ל – במיוחד מיחידת המודיעין 8200. רבים מיוצאי היחידה משתלבים בחברות השונות הפועלות בתחום, והקשר השוטף בין המגזר הפרטי לצבא נשמר לא מעט בזכות אנשי המילואים שממשיכים להגיע ליחידה. בשנים האחרונות נוסדה ליחידה עמותת בוגרים, שמרכזת את הקשר בין חבריה. היחידה אחראית על שלל פיתוחים טכנולוגיים סודיים ונחשבת בעיני רבים לאחת היחידות המובחרות ביותר בצה״ל. בין החברות שייסדו בוגריה: נייס, ורינט וצ׳ק פוינט. בוגרים רבים של היחידה פזורים בשדרת ניהול ההייטק בארץ.

2 על פי מקורות זרים, הישג השיא  של צה״ל בתחום בשנים האחרונות, הוא פיתוח של וירוס מחשבים מתוחכם במיוחד שהצליח לחדור למרכזי פיתוח הגרעין האיראני ולשבש את עבודתן של מערכות המחשב השונות בו. הווירוס, שנקרא סטוקנט, הוא "תולעת מחשבים״ שפגעה במערכות של חברת סימנס, ששימשו את האיראנים. על פי ההערכות, התולעת כללה 15 אלף שורות קוד והיא הוחדרה למחשבי הכור בנתנז באמצעות דיסק־און־קי (עוד המצאה ישראלית, אגב). התולעת הסבה נזק לצנטריפוגות בכור וגרמה לעיכוב ממשי בתוכנית הגרעין האיראנית.

3 עוד לפני גניבת כרטיסי האשראי האחרונה על ידי ה״האקר הסעודי״, מדינת ישראל החליטה להעלות שלב בהיערכות נגד איומים קיברנטיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לפני שבעה חודשים על הקמת מטה ללוחמת סייבר, לאחר שלפני כמה שנים הוקם מטה דומה בארצות הברית. למרות הקמת המטה, עדיין לא ברור מה יהיה אופיו, מה יהיו סמכויותיו ומה יהיה תקציבו. המטה אמור לתאם את פעולות האבטחה של גורמים שונים ולעבוד גם מול חברות פרטיות שתפקודן חיוני למשק כמו חברות סלולר, בנקים וכדומה. בנוסף, ייפתח בצבא קורס ראשון ל״מגני סייבר״, שישולבו ביחידות השונות כדי לתת מענה מקומי ומיידי לאיומים. בצבא מתכננים להשקיע בתחום מאות מיליוני שקלים בשנים הקרובות.

פיתוח וירוס מתוחכם ששיבש את עבודת מערכות המחשב בכור. הכור האיראני I צילום: רויטרס

4 החברה שמובילה את התחום בישראל היא צ׳ק פוינט שנוסדה ב־1993 ושווה כיום יותר מ־10 מיליארד דולר. מייסדיה גיל שוויד, שלמה קרמר ומריוס נכט, הפכו למולטי מיליארדרים ומדורגים בקביעות בצמרת האנשים העשירים בארץ. עוד כמה עשרות מעובדי החברה הפכו למיליונרים בזכות האופציות שהוענקו להם. לחברה יש יותר מ־2,000 עובדים.

Firewall, המוצר הראשון שפיתחה צ'ק פוינט שנועד למנוע חדירות למחשב שמחובר לאינטרנט, הפך לשם גנרי כללי לתוכנות מסוג זה. צ׳ק פוינט רכשה מספר חברות בשנים האחרונות כדי להגדיל את מגוון הפתרונות שלה, אולם היא נחשבת לחברה שמרנית וזהירה, שמתמקדת בצמיחה אורגנית ואיטית באמצעות שיפור מתמיד במוצר הבסיסי שהמציאה.

5 מומחיות האבטחה בישראל זכתה גם לפרסום עולמי שלילי בפרשת ה״אנליזר״. אהוד טננבאום היה האקר ישראלי שבשנת 1998 נעצר בעקבות בקשת הפנטגון, לאחר שפרץ למחשבי האף.בי.איי. הוא נשפט בישראל וריצה מאסר קצר. הפריצה שביצע לא נחשבה למתוחכמת במיוחד, אבל היא זכתה לפרסום רב בעולם בעקבות מעורבות האף.בי.איי. עוד פרשה פלילית גדולה הקשורה לאבטחת מידע פרצה בשנת 2005 וכונתה פרשת ״הסוס הטרויאני״. היא נולדה כאשר חומרים מספר חדש של הסופר אמנון ז׳קונט דלפו ממחשבו האישי.

לאחר חקירה התברר שחתנה לשעבר של אשתו, מיכאל האפרתי, ואשתו הנוכחית רות, פיתחו ושתלו במחשבו האישי תוכנת ריגול. התוכנה נמכרה גם לחוקרים פרטיים שעשו בה שימוש לצורכי ריגול תעשייתי במחשביהן של מספר חברות מרכזיות במשק. השניים נעצרו בבריטניה, הוסגרו לישראל וריצו בין שנתיים לארבע שנות מאסר כל אחד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.