Forbes Israel Logo

סערת המשקפיים של גוגל: המבקרים משבחים ומכסחים, וההאקרים פורצים

ימים ספורים לאחר ששוחררה גרסה ראשונים למפתחים, המשקפיים של גוגל כבר נפרצו, כך שהמשתמשים יכולים לקבל שליטה מלאה על מערכת ההפעלה אנדרואיד – כך טוען ג'יי פרימן, מפתח אנדרואיד ו-iOS מפורסם, שבחן פרצה ידועה באנדרואיד על המשקפיים, והודיע על הצלחתו בטוויטר בסוף השבוע.

הפריצה (Jailbreak) שהפעיל פרימן היא בעלת פוטנציאל להסרת כל מגבלה שגוגל עשויה להתקין במשקפיים, אם כי טרם ברור באילו מגבלות עשוי להיות מדובר בגרסאות הסופיות של המכשיר.

פרימן, המוכר בקהילת ההאקרים כ"סאוריק", יצר בעבר את חנות Cydia הפופולרית מאוד למכשירי אייפון פרוצים. בריאיון לפורבס אמר כי גילה שהמשקפיים מריצים אנדרואיד 4.0.4, ומיד החל לבדוק פרצות שכבר היה ידוע עליהן קודם לכן, שפעלו על הגרסה הזו של מערכת ההפעלה הניידת של גוגל. בתוך שעות הוא גילה כי ניתן להשתמש בפרצה ששוחררה בשנה שעברה בידי האקר המשתמש בשם B1nary, ולקבל שליטה מלאה על מערכת ההפעלה של המשקפיים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"זה לקח לי שעתיים, בזמן ארוחת ערב עם חברים", כתב פרימן. "היישום מ-B1nary הוא מיועד עבור טאבלטים וטלפונים רגילים של אנדרואיד, אך למדתי כיצד הוא פועל, ואחר כך עשיתי את אותו דבר על המשקפיים… זה היה פשוט למדי".


סרגיי ברין והמשקפיים | צילום: רויטרס

פרימן, שהשיג את המשקפיים שלו דרך תוכנית מיוחדת המיועדת למפתחים, אומר שעדיין אינו בטוח בדיוק מה תאפשר הפריצה בסופו של דבר. לדבריו לא היה מסוגל להשתמש הרבה במכשיר שלו עצמו, בגלל המרשם הרפואי שלו למשקפיים, שגורם לו כאב אם הוא מנסה להתמקד בתצוגת המכשיר יותר מדקות אחדות ברציפות. עם זאת, הוא משער שפריצת המשקפיים תאפשר לאחסן נתונים באופן מקומי על המכשיר או על טלפון המקושר אליו בבלו-טות', במקום להעלות אותם אוטומטית לשרתים של גוגל, מהלך שאותו יעריכו בוודאי משתמשים בעלי רגישות לפרטיות.

פונקציה אפשרית נוספת של הפריצה יכולה להיות ניתוק יכולתה של גוגל לחסום את המכשיר מרחוק, ובכך להוציאו מכלל שימוש לצמיתות במקרה שהמשתמש מפר את תנאי השימוש, טריק שנתגלה לאחרונה כשאחד ממשתמשי המשקפיים ניסה למכור את הגרסה המוקדמת באיביי למרות אזהרת גוגל שלא לעשות זאת.

לדברי פרימן, הוא הצליח לפרוץ למשקפיים תוך שימוש במצב תיקון שגיאות, ובכשל בפונקציית הגיבוי שגורם למכשיר לחשוב שהוא פועל כאמולציה על מכשיר של מפתח. כך הוא תיאר את זה:

"אתה מגבה את המכשיר, עורך שינויים בגיבוי, ואז מחזיר את הגיבוי ששונה למכשיר. בזמן שהגיבוי מוחזר, אתה עורך בנתונים שמוחזרים שינוי שמכוון אותם מחדש כך שימחקו קובץ קונפיגורציה קריטי. הדבר גורם למכשיר לחשוב שהוא לא פועל על חומרה אמיתית, אלא על אמולטור המשמש מפתחי אנדרואיד לבחון את התוכנה שלהם. היות שהאמולטור מתוכנן עבור מפתחים, יש לו שליטה מלאה והוא מאפשר את הפריצה.

פרימן אינו ההאקר היחיד שמתעסק עם המשקפיים. מפתח אחר, בשם ליאם מקלפלין, כבר השיג גישה למשקפיים יום קודם לכן, כך לפי הבלוג to5Google9. עדכון: פרימן מבהיר כי עדיין לא ברור אם הפרצות שבהן השתמשו פרימן ומקלפלין יפעלו על הגרסאות הסופיות של המשקפיים ולא רק על גרסאות המפתחים. לדברי פרימן, הוא שוחח עם עובד של גוגל שהיה מופתע מכך שבמכשיר של פרימן הייתה אפשרות של מצב תיקון שגיאות, וציין כי חשב שהאפשרות זו כבר הוסרה.

ראוי לציין כי בשונה מאפל, גוגל נוקטת זה זמן רב גישה ידידותית יותר כלפי מי שפורצים למכשירים הניידים שלה, ואף מאפשרת למשתמשים וליצרני הציוד לבצע פריצה למכשיריה.

בגוגל לא נשמעו מודאגים מאוד מהדיווחים על פריצת המכשיר. אחד המפתחים בחברה, טים בריי, הגיב בטוויטר לעובדה שהמכשיר נפרץ: "כן, המשקפיים ניתנים לפריצה", כתב. "דאהה".

חדירה לפרטיות או מכשיר שישנה את הטכנולוגיה?

בתוך כך, החלו לזרום גם הביקורות הראשונות על המשקפיים החדשים. אלה נחלקות בין האנשים שמשוכנעים כי מדובר בעתיד הטכנולוגיה, לאחרים אשר חושבים שהמשתמשים יתנגדו לחדירה העמוקה לפרטיות שיש במשקפיים.

הבלוגר המפורסם רוברט סקובל השתמש במשקפיים במשך שבועיים, וטוען כי הוא "לעולם לא יחיה יום אחד מעתה ואילך בלי המשקפיים". לדבריו השינוי משמעותי עד כדי כך.

אחרים לא בטוחים כל כך, כמו מייק בוצ'ר מאתר טק קראנץ'. לדבריו, הוא מודאג מההשלכות החברתיות של שימוש במשקפיים בפומבי – חששות שהועלו גם על ידי הבלוגר טרנס עדן, אשר כתב: "ניהלתי צ'אט עם טום סקוט, כשפתאום הוא פלט איזו שטות. הוא מיד קלט שהוא מוקלט וביקש ממני לערוך החוצה את השניות האחרונות בצילום. מיד המצאנו תנועה שאמורה לסמל 'אנא מחק את עשר השניות האחרונות בשיחה'". לדברי המבקרים, החדירה המיידית לפרטיות, בשל העובדה שכל השיחות מוקלטות, תהיה בלתי נסבלת עבור הציבור, אשר ידחה את השימוש בהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן