Forbes Israel Logo

סערת הניו-יורק טיימס: "העבודה בחברת אמזון היא סיוט"

אמזון ידועה ביעילות המדהימה שלה, אבל ככל הנראה את מחיר השאיפה לאופטימיזציה חסרת פשרות משלמים העובדים. תחקיר שפורסם בניו יורק טיימס חושף עדויות מזעזעות של עובדי אמזון לשעבר, שמתארים סביבת עבודה בלתי אנושית.

התחקיר נכתב על-ידי ג'ודי קנטור (Jodi Kantor) ודייוויד סטריטפלד (David Streitfeld) והוא מקיף עדויות של מעל ל-100 עובדים לשעבר של חברת אמזון. אמנם ניתן לשער שבחברות ענק כמו אמזון מופעלים לחצים כאלה או אחרים על העובדים, אבל מהסיפורים שנחשפו בתחקיר האימרה "אדם לאדם זאב" היא רק קצה הקרחון. כן, עד כדי כך רע באמזון.

ניטור חורץ גורלות וציפיות בלתי אנושיות
העובדים מתארים מערכת שמכמתת ומנתחת כל היבט בעבודתם. כל אינפורמציה בנושא שאינה ניתנת לכימות מועברת הלאה באמצעות "מלשינים" – בכל עת, עובדים יכולים לגשת אל כלי בשם Anytime Feedback Tool ולהיעזר בו כדי לשבח או להעביר ביקורת על הקולגות שלהם בצורה דיסקרטית. כל הפידבקים מועברים מעלה להנהלה ומשוקללים אל דו"ח הביצועים השבועי או החודשי של עובדי אמזון. הדו"ח מדרג את העובדים, כאשר אלה שמקבלים ציונים נמוכים מדי מפוטרים אוטומטית. על פי העדויות, אמזון מעודדת את העובדים להתעמת עם חבריהם ולהיות תחרותיים, מה שבפועל מתבטא בהזנת פידבקים שליליים אחד נגד השני על כל שטות כדי לחבל באחר.

אמנם בהחלט רצוי שלכל חברה גדולה תהיה אפשרות לנטר מה העובדים שלה הספיקו לבצע, אבל הסיוט של עובדי אמזון לא נגמר כאן. ההיפך הוא הנכון – הוא רק מתחיל. להנהלה של אמזון יש ציפיות מפלצתיות מעובדיה והחברה עצמה הגדירה את הסטנדרטים שלה כ"גבוהים באופן בלתי הגיוני". לדוגמה, מנהלים מצפים מעובדיהם לענות על המיילים שלהם 24 שעות, גם בשעות הקטנות של הלילה. היעדר תגובה בזמן הרצוי בעיני המנהלים יוביל לתלונות שיתבטאו בדו"ח הביצועים השבועי. הציפייה לזמינות מתמדת של העובדים תקפה גם כאשר הם רשמית מוגדרים בחופשה.

אבל הסיפורים הנוראיים ביותר נוגעים בכלל לחוסר האנושיות שאמזון מפגינה כאשר עובדיה נקלעים לקשיים בלתי צפויים כמו מחלה או אבל. אחד הסיפורים מתאר כיצד עובדת נשלחה לנסיעת עסקים יום אחד בלבד אחרי הפלה טראומטית של זוג תאומים; סיפור אחר עוסק בעובדת שחלתה בסרטן השד, ועל אף מצבה הקשה אוימה בפיטורים לאחר שדירוג הביצועים שלה ירד.

מנכ"ל אמזון לא היה נשאר לעבוד שם, אם סביבת העבודה אכן הייתה חסרת נשמה | צילום: ויקיפדיה

מנכ"ל אמזון: המאמר מגמתי
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס (Jeff Bezos), פרסם תגובה בה תקף את תחקיר הניו-יורק טיימס. "המאמר של ניו-יורק טיימס מגמתי ומתאר אנקדוטות של הנהלה קשוחה, שמתייחסת לאנשים בחוסר אמפתיה כשהם סובלים מטרגדיות משפחתיות או בעיות בריאות", כתב בזוס בתגובתו. "המאמר אינו מתאר את אמזון שאני מכיר או את עובדי אמזון איתם אני עובד כל יום".

בזוס קורא לעובדים לדווח על מקרים דומים של התעמרות בהם מצד ההנהלה כמו אלה שפורסמו בתחקיר הניו-יורק טיימס. בנוסף, הוא הודיע כי אף אחד לא מכריח את העובדים להישאר בחברה, רומז כי אם סביבת העבודה באמזון אכן "דיסטופית וחסרת נשמה" כפי שהתחקיר מתאר אז אף אחד לא היה נשאר לעבוד שם.
"אני באמת מאמין שכל אחד שעובד בחברה כזו כפי שמתוארת בניו-יורק טיימס צריך להיות משוגע כדי להישאר. אני לא הייתי נשאר".

בהתחשב לניגוד בין תגובת בזוס לבין הסיפורים המחרידים שפורסמו בתחקיר, עולה השאלה איפה האמת מסתתרת – האם כתבי הניו-יורק טיימס נפלו על אוסף של עובדים לשעבר ממורמרים מספיק כדי לנפח סיפורים? או שמא מנכ"ל אמזון יושב במגדל השן ואינו יודע מה קורה מתחת לאף שלו? נסו לשפוט זאת בעצמכם אחרי שתקראו את התחקיר המלא. בכל אופן, יהיה מעניין לראות כיצד ציבור הצרכנים של אמזון יגיב לכל הסיפור, אם בכלל.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים: 4 אפליקציות ישראליות חדשות ומומלצות

עוד בגיקטיים: האם נחשף הנקסוס הבא?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן