Forbes Israel Logo

עובדים מכל מקום: כך השפיעה הקורונה על טרנד הנוודים הדיגיטליים

חברות ענק עברו לעבודה מהבית במהלך המגפה, ונראה שכך יישאר המצב גם בעתיד הקרוב. יש מי שמנצלים את המגמה בכדי לעבוד מול הנופים האקזוטיים בעולם

אנו עדים להתפתחות המתרחבת של מגמת העבודה מהבית. בחצי השנה האחרונה תאגידים מובילים כמו טוויטר, פייסבוק, גוגל, אמזון, ספוטיפיי, שופיפיי, סיילספורס, פייפאל, אובר ועוד מגוון אחרים הודיעו כי עובדיהם כנראה ימשיכו לעבוד מהבית בעתיד הנראה לעין. 

ככל שחברות נוספות מאמצות את הגישה הזו, נראה כי עבודה מרחוק תהיה הסטנדרט החדש. אך החדשות אחרונות שמגיעות מכיוון אמזון, גוגל ופייסבוק מצביעות על כך שזה לא יימשך לאורך זמן. חברות אלה מתכננות להשכיר שטחי נדל"ן רחבים בערים הגדולות. גוגל מתכננת לבנות מתחם בבעלות החברה בו יעבדו ויגורו באותו קמפוס, וייתכן שנתחיל לראות מערכת היברידית שבה לאנשים תהיה אפשרות להיכנס למשרד, לעבוד מהבית או לעשות שילוב של השניים.

התפתחות חדשה ומסקרנת נוספת מתהווה – עבודה ממדינה אחרת או כנווד דיגיטלי. בנוסף לעבודה מהבית, אנשים רבים מבצעים את עבודתם בחוף הים וחלקם החליטו לעבור למקומות בעלות נמוכה יותר בכדי לחסוך כסף – תוך שהם עדיין מקבלים את אותו השכר. היעד הבא להרפתקנים הוא לנסוע לחו"ל ולעבוד מרחוק משם. חלקם עשויים להחליט לרענן את השחיקה היומית ולעבור למקומות אחרים כדי להפוך את חיי היום-יום למעניינים יותר.

הקורונה יצרה הזדמנויות

העבודה בכל מקום בעולם או כנוודים דיגיטליים אינה מתאימה לכולם. מגמה זו מתאימה יותר לעובדים עם אמצעים כספיים. אך עם זאת, עזיבת מדינת המוצא במהלך המגפה אינה כה קלה, מכיוון שמדינות רבות סגורות. על פי CNBC, "הזדמנויות לעבוד מרחוק מכל מקום בעולם כרגע מוגבלות", בשל מספר ההידבקויות והסגרים במדינות שונות.

לעומת זאת, ישנן מדינות שמעודדות הגירה מכיוון שהתיירות פוחתת בגלל הנגיף והכלכלות נפגעות, יש מדינות שצריכות וחושקות באוכלוסיות חדשות. ברבדוס, אסטוניה, ברמודה וגרוזיה פתחו את שעריהן לאמריקאים, והזמינו אותם לבוא, לעבוד, לשלם מיסים ולתרום לכלכלה.

במכתב שפרסמה ראשת הממשלה של ברבדוס, מיה מוטלי, היא עודדה אנשים בחום להגר למדינה שלה. "בשם האי היפה שלנו ברבדוס, אני רוצה לקבל את פניכם בחום", כתבה מוטלי והוסיפה, "למרות שמגפת הקורונה היוותה אתגר אדיר לאנשים ברחבי העולם, אנו מאמינים שהיא גם יצרה הזדמנויות". ראשת הממשלה הסבירה שניתן להגיע לאי למשך שנה, ולקבל אשרה המאפשרת לעבור דירה ולעבוד מאחד מיעדי התיירות האהובים בעולם.

ב-Airbnb רואים עלייה בביקושים בקרב אנשים המשתמשים בפלטפורמת ההשכרה עבור עבודה מרחוק. צילום: shutterstock
ב-Airbnb רואים עלייה בביקושים בקרב אנשים המשתמשים בפלטפורמת ההשכרה עבור עבודה מרחוק. צילום: shutterstock

"אנו מאמינים שיש לנו משהו מיוחד מאוד להציע על הטריטוריה הקטנה הזאת. האנשים הידידותיים שלנו, השירותים המקצועיים, המחויבות לחינוך ובעיקר הבטיחות והביטחון, כל אלה הופכים את ברבדוס למקום אידיאלי לחיות בו עבור רווקים ומשפחות".

אליה וקוץ בה

Airbnb נפגעה קשות מהשפעות המגפה. חלה ירידה משמעותית בטיסות ובחופשות במקומות אקזוטיים רחוקים, מה שהשפיע במיוחד על הסטארט-אפ להשכרת דירות נופש. החברה חשה הזדמנות לפתות נוודי עבודה, כתבה החברה בבלוג שלה, "אם עד כה המטיילים השקיעו זמן רב ומשאבים ב-Airbnb כדי להתערות בקהילות חדשות ולחקור תרבויות חדשות כחלק מחופשה, Airbnb מאפשרת כעת ההזדמנות לעבוד מכל מקום".

Airbnb טוענת כי היא רואה עלייה בביקוש בקרב אנשים המשתמשים בפלטפורמת ההשכרה עבור עבודה מרחוק ורילוקיישן לזמן קצר. לדברי החברה, "אורחים המזמינים שהייה לטווח ארוך מחפשים לעיתים קרובות מקומות עם גישה לטבע ומחוץ לאזורים עירוניים צפופים, וחלקם עדיין נמצאים במרחק נסיעה מערים גדולות".

אבל יש קאץ'. בדיוק כמו שאפשר לעבוד בכל מקום, חברות עשויות להתחיל להעסיק אנשים שגרים בכל מקום. זה ייצור הזדמנויות ותחרות נוספת עבור מחפשי העבודה. קיים גם החשש שאם מישהו עובד מעיר או ממדינה אחרת, הוא עלול ליפול מהמכ"ם של אנשים חשובים ברגע שהם יתחילו לחזור למשרד.

כמו כן, כפי שציין הפייננשל טיימס: "אם אתה עובד מרחוק, המעסיק שלך יכול בסופו של דבר להבין שאתה מוחלף באופן מוחלט על ידי מישהו אחר שעושה את המשימה שלך בזול יותר בצד השני של העולם".

צילום: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן