חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

עיר הברקת: על האישה שבחרה לשנות את החברה דרך הכדורגל

לפני תשע שנים, בקיץ 2007, נמכר מועדון הכדורגל הפועל באר שבע ועבר מידיו של איש העסקים אלי ז'ינו, שקרס אז כלכלית, לידיה של אשת העסקים אלונה ברקת. הפועל באר שבע של אותם הימים היתה קבוצה בינונית ששיחקה בליגה השנייה ולא הצליחה לחזור אל קדמת הבמה של הכדורגל הישראלי. ברקת, שהיתה אז (וגם היום) האישה היחידה בישראל שבבעלותה קבוצת כדורגל, יצאה לדרך קשה ומלאת מהמורות. השנה, הסתיימה הדרך הזו באליפות היסטורית, ששבה לבירת הנגב לאחר 40 שנה.

לא רק הפועל באר שבע עשתה קאמבק. גם ברקת עצמה (47) שבה בשנת 2004 ארצה לאחר כמעט עשור שבו חיה עם משפחתה בארצות הברית. בעלה, אלי ברקת, ואחיו – ראש עיריית ירושלים כיום, ניר ברקת, עשו אז עסקים באמריקה, כשהיו בין המשקיעים הראשונים בחברת צ'ק פוינט והקימו קרנות הון סיכון שהצליחו מאוד. אלונה ברקת עסקה שם בפילנתרופיה ובהשקעות במיזמים חברתיים, והיתה חברת הנהלה בקרן הון הסיכון IVN שהקימה המשפחה. בשובם ארצה, הברקתים כבר היו אנשים מבוססים ורבי השפעה.

הכתבה מופיעה בגיליון יולי של מגזין פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הקשר אל עולם הכדורגל נוצר בעקבות קשריה של ברקת עם בעלי מכבי תל אביב בעבר לוני הרציקוביץ' (על עף שהיא מעידה כי תמיד אהבה כדורגל) ואת הצעד עשתה לבסוף לאחר שח"כ אלי אלאלוף שכנע אותה לרכוש את הקבוצה. ברקת צללה אל "כר הדשא" עם חזון ברור: לייצר שינוי חברתי ותרבותי בענף.

"הפועל באר שבע היא הרבה יותר ממועדון כדורגל", היא מסבירה בראיון לפורבס. "אנחנו רואים בכדורגל כלי לשינוי חברתי, כלי שבעזרתו אנחנו יכולים לומר לכל ילד שלא משנה מהיכן הוא מגיע, הוא יכול להצליח. זה החזון שמניע אותנו בהפועל באר שבע, ואנחנו מביאים את החזון הזה לידי מימוש עם ערכים של מצוינות, השגיות, צניעות ועבודה קשה״.

במסגרת החזון הזה, פועלת ברקת רבות לשילובה של הקבוצה בחיי הקהילה בעיר במסגרת פרויקטים שונים. "אנחנו מאמצים כבר שנים ארוכות מספר בתי ספר לחינוך מיוחד, לילדים עם תסמונת דאון, ילדים שמתאמנים אצלנו באופן קבוע עם מאמנים שלנו, יש לנו פרויקט עם נוער בסיכון, פרויקט עם ילדים עם צרכים מיוחדים, ואני חושבת שאמנם הקבוצה הבוגרת היא זו שנמצאת בכותרות, אבל העבודה המשמעותית שלנו היא בפרויקטים הללו".

ברקת. דרך קשה ומלאת מהמורות שהסתיימה באליפות היסטורית | צילום: דני מרון

ההתפטרות שלא היתה

עונת 2009/2010, העונה הראשונה של הקבוצה בליגת העל בעידן ברקת, היתה שנת מפנה משמעותית בעיצוב אופיו של המועדון ובהתגשמות חזונה של הבעלים. תחת מאמן חדש, גיא עזורי, הציגה הפועל באר שבע ביצועים פושרים שהציבו אותה בתחתית הטבלה ואיימו על עתידה בליגה הבכירה. לאור כך, האוהדים תקפו את המאמן מילולית, ובחלק מהמקרים אף פיזית, ועד מהרה עזורי החליט להתפטר. בעקבות תקרית אלימה במיוחד שבה הותקף ברכבו על ידי אוהד, הודיעה גם ברקת כי היא תפרוש בתום העונה, משום שהאוהדים חצו קו אדום. "הנחתי את המפתחות על השולחן ואמרתי שאני עוזבת", היא מספרת. "בדיעבד הרגע הזה יצר שינוי גדול אצל האוהדים שהבינו שהדרך הזו אינה נכונה ולא מובילה לשום מקום. הם יצרו אמנת התנהגות ועשו דרך מופלאה". ואכן, עד לסוף העונה הציג הקהל שינוי משמעותי מאוד בגישתו. "אם נשיא המדינה רובי ריבלין בוחר לבקר אצלנו, אם הקהל שלנו זוכה בפרס הקהל ההוגן, ואם בשנה האחרונה היו אצלנו אפס מקרי אלימות וגזענות, אז עשינו דרך מדהימה מאותו רגע קשה״.

השינוי גרם לברקת לחזור בה מהודעתה, ומאז נראה כי היא והאוהדים הפכו כמעט לבני משפחה. "אנחנו משתדלים להיות בקשר רציף איתם, כי בעיניי הם מעבר ללקוחות רגילים של חברה עסקית", מסבירה ברקת. "הכדורגל הוא תחום עם הרבה מאוד אמוציות, ולכן הדרך שלי היא להיות קשובה לאוהדים, ליצור שיתוף וללכת יחד. אוהדים יודעים שהם יכולים לפנות אלי או לצוות שלי בראשות המנכ״ל אסי רחמים ותמיד הם יקבלו אוזן קשבת״.

לאחר מספר עונות שבהן שרדה הקבוצה בליגת העל בקושי, ברקת החליטה בעונת 2013/2014 להעלות הילוך. לצד המשך החוזה של המאמן המעוטר אלישע לוי לשנה נוספת, היא הרחיבה משמעותית גם את תקציב הקבוצה והחתימה מספר שחקנים גדולים. המהלך הוביל את באר שבע להישג אדיר, כשסיימה את העונה במקום השני.

מגמת ההתעצמות בכוכבים המשיכה גם בשתי העונות הבאות והביאה בסופו של דבר לזכייה ההיסטורית באליפות בסיום עונת 2015/2016.

על אף שהיא האישה הראשונה בהיסטוריה הישראלית שמנהלת קבוצת כדורגל, ברקת מתעקשת כי אין לכך כל קשר להצלחת המועדון. ״אני חושבת שבשנת 2016, כשיש שופטות נשים, מנהלות בנקים, חברות כנסת ושרות, אז אין מקום כבר לשאלות המגדריות״, היא מבהירה, אך לעובדת היותה אישה בכל זאת יש משמעות. ראשית, היא מוכיחה כי לא רק גברים מסוגלים לעשות זאת. שנית, ייתכן בהחלט כי דווקא את התהליך האיכותי שהובילה בקבוצה ובעיר – פירוק הרוח האלימה, הנגשת צפייה בכדורגל גם למשפחות ולנשים, חינוך לסבלנות ולסובלנות וטיפוח הנוער – היא הצליחה להגשים בגלל הניהול הנשי שלה. כך או אחרת, אם מישהו ציפה לראות את ברקת נכנסת לעמדת הנהגה גם בזירות אחרות בחיינו, נראה כי זה לא עומד לקרות בקרוב. "הפועל באר שבע היא מפעל החיים שלי, דרך הכדורגל אני מאמינה שאפשר לעשות שינוי גדול. יש אנשים שבוחרים לעשות שינוי בדרכים שונות והדרכים הללו מבורכות. יש כאלה שעושים זאת דרך הפוליטיקה – אני מאמינה בכדורגל״.

לדירוג המלא של הנשים המשפיעות בישראל 2016


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן