Forbes Israel Logo

עיר הסנסורים: האם רשת חיישנים תהפוך את לונדון לעיר היעילה בעולם?

מצלמות הטלוויזיה במעגל סגור הפזורות ברחבי העיר ורואות כל תנועה של האנשים המסתובבים ברחובות, כבר מזמן לא לבד. השלטונות בלונדון מוסיפים עוד ועוד סנסורים מסוגים שונים שמטרתם לנטר את איכות האוויר בעיר, לאפשר אופטימיזציה של התנועה ואפילו לשפר את איסוף הזבל.

חלק מהגלאים האלה פזורים בתוך הסאבווי בה עוברים כ-3.5 נוסעים מידי יום. עם מספרים כאלה אין פלא ש-Transport for London, החברה שמנהלת את הרשת, עובדת בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט וחברות אחרות לפתח את מערכת "האינטרנט של הדברים" עבור התשתית הפנימית, במטרה להעביר את המערכות תהליך מודרניזציה שיכלול ניטור, ניהול ואופטימיזציה של הכל – ממעליות, דרך מערכות אוורור ועד מערכות תקשורת.

מידע מהסנסורים ומכשירי מדידה חכמים המשמשים לניטור טמפרטורה, תנועה, לחות, והתראות שווא, יהיה זמין במרכז אחד ממנו ניתן יהיה לקבל אינפורמציה אל הסמארטפון באמצעות אפליקציות ייעודיות. המערכת תבטיח גמישות ושיפור מתמיד של התשתיות על ידי איתור בעיות בזמן אמת ודיווח עליהן, לפני שיגרמו לנזק או חוסר יעילות.

אך החיישנים לא יפעלו רק מתחת לאדמה. פרויקט "חשים את לונדון" של חברת Future Cities Catapult הלונדונית מתמקד במאבק בזיהום האוויר. "אנחנו מכפילים את מספר הסנסורים הסביבתיים" אומר המנכ"ל פיטר מדן. "זה נותן לנו מפה עשירה בהרבה של מצב איכות האוויר ובעיות ברחבי הבירה. אנחנו משתמשים במידע הזה ומעבים אותו עם אינפורמציה נוספת על מצב התחבורה או הבריאות למשל, ומכך גוזרים תובנות." הידע הזה יכול גם לעזור למשל לחולי אסטמה או אנשים עם רגישויות שונות על מנת לבחור את הנתיבים הבריאים ביותר עבורם בעיר, ולהימנע מאזורים מזוהמים במיוחד.


עיר החיישנים? לונדון | צילום: shutterstock

החברה עובדת בשיתוף אינטל וחברות נוספות עבור רובע בריקסטון ורובע אנפילד בעיר. "פיתחנו עבורם כלי קבלת החלטות שיעזור להם להחליט האם להשקיע בפרויקט אופניים, במכוניות חשמליות או תשתיות לעידוד הולכי רגל, ואיזו בחירה תהיה הטובה ביותר מבחינת שיפור איכות האוויר מול ההשקעה התקציבית. "עדיין לא השקנו את הפלטפורמה, אך היא תהיה חשופה לציבור", מבהיר מדן. "בעתיד נרצה להשקיע עוד על מנת להתקין סוגים נוספים של חיישנים בחלקים שונים של העיר".

גם תוכנית Smart London Plan המקודמת על ידי ראש העיר, בוריס גו'נסון, רואה בטכנולוגיות הניטור מרכיב חשוב – הפעם לשיפור התנועה האורבנית. התוכנית תספק בין השאר התרעות על תאונות באמצעות רשת מצלמות, ותאפשר לנהגים לבחור דרכים חלופיות. כמו כן, היא תספק אזהרות לנהגים מפני רוכבי אופניים הנמצאים בקרבתם. רשת מצלמות נוספת הפזורה ברובע ווסטמינסטר תציע ליושבים מאחורי ההגה מידע בזמן אמת על מקומות חנייה פנויים ותקל על חייהם בצורה משמעותית.

אז החיים בלונדון עשויים להפוך בקרוב לנוחים ויעילים הרבה יותר. היתרונות של רשתות החישה שיהפכו כל אספקט בעיר למנוהל באופן אוטומטי ומסונכרן, הם ברורים. אך המחיר הוא כמובן פגיעה בפרטיות וחשש כי ניתן יהיה לאסוף בקלות רבה מידע על התושבים – החל מהמיקום שלהם במהלך היום, דרך האנשים איתם הם נפגשים ועד ההרגלים השונים שלהם. האם ההבטחה שווה את המחיר? את התשובה תוכלו לקבל מתושבי הבירה האנגלית בקרוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.