Forbes Israel Logo

עלייתו ונפילתו של סוחר הסמים הווירטואלי הראשון

כבר שנתיים וחצי שסוחר הסמים האנונימי, הידוע ברשת בדמותו הווירטואלית "הפיראט האיום רוברטס" מנהל את השוק הווירטואלי הגדול ביותר לסחר בסמים. תחת מעטה האנונימיות אשר מאפשרת רשת האינטרנט, "רוברטס" חש בלתי פגיע, ואף הצהיר בראיון למגזין פורבס מוקדם יותר השנה כי "ניצחנו את הממשל במלחמה על הסמים".

רוברטס ניהל שוק ווירטואלי שלם תחת השם "דרך המשי", בו יכלו הגולשים לרכוש סמים אשר נשלחו לבתיהם באמצעות חבילות אטומות בוואקום, כל זאת באמצעות שירות הדואר האמריקאי – ממש מתחת לאפן של הרשויות. בכדי למנוע מסוכני ה-FBI לעקוב אחר מקור הכסף, המסחר כולו מבוסס על "ביטקוינס" – המטבע הווירטואלי הפופולרי אשר משמש כתחליף לכסף המסורתי ברחבי העולם כולו. כל גולש יכול לרכוש ביטקוינס בעבור דולרים רגילים, ולקבל ישירות לביתו משלוח דיסקרטי וארוז היטב של סמים לבחירתו.

"דרך המשי" I צילום: מתוך ויקיפדיה

רוברטס לא ראה עצמו כסוחר סמים מן המניין, אלא כפעיל חברתי, רדיקל-ליברלי, בעל אג'נדה פוליטית ברורה. בראיון לפורבס (הראיון המלא יתפרסם במגזין פורבס ישראל הקרוב) אמר "זה לא נוגע לסמים. זה נוגע לכך שאנחנו עומדים על זכויות האדם הבסיסיות המגיעות לנו, וזה נוגע לסירובנו להיכנע, כשלא עשינו שום דבר רע. 'דרך המשי' היא רק כלי להעברת המסר. כל היתר שולי".

"אנחנו מדברים על פוטנציאל לשינוי ענק במבנה וחלוקת הכוח בעולם" אמר בראיון. "כיום, האנשים עצמם יכולים לשלטו באופן בו כסף ומידע זורמים בעולם. בעוד ועוד מגזרים, המדינה יוצאת מהמשוואה והכוח חוזר לאנשים עצמם".

אך מלבד המסר החברתי אשר הוא שאף להעביר, רוברטס גלגל גם לא מעט כסף. לפני מספר חודשים העריך פורבס כי "דרך המשי" מרוויחה בין 30 ל-45 מיליון דולר בשנה – אך בהחלט ייתכן כי מדובר בסכומים גבוהים בהרבה. עפ"י טענות הרשויות בפנייתן לבית המשפט, מאז נוסדה "דרך המשי" היא גלגלה 1.2 מיליארד דולר, ומפעילה האנונימי גרף כ-80 מיליון דולר מעמלות שונות.

כל זאת השתנה, כאמור, ביום רביעי האחרון, אז הצליחה ה-FBI להוריד את המסכה מעל פניו של "רוברטס", לחשוף את זהותו האמיתית ולעצור אותו. לפי הדיווח של דובר הסוכנות, צעיר אמריקאי בן 29 העונה לשם רוס וויליאם אולבריכט הוא "הפיראט האיום רוברטס".

"זה היה אמור להיות שוק בלתי נראה. אנחנו הפכנו אותו לנראה" אמר הדובר. "בראיון שנתן הצהיר אולבריכט כי לעולם לא ייתפס, אבל אף אחד אינו נמצא מעבר להישג ידו של ה-FBI". 

דובר הסוכנות סירב למסור פרטים אודות הדרך בה הצליחו הסוכנים להגיע אל אולבריכט על אף אמצעי הזהירות הרבים שנקט בכדי לשמור על אנונימיות מוחלטת. הרמז היחיד העולה מכתב האישום הוא דיווח של משמר הגבול האמריקאי, אשר תיעד את אולבריכט חוצה את הגבול בין ארה"ב לקנדה באמצעות 9 מסמכים מזהים שונים, כל אחד נושא שם אחר וזהות חדשה, אך כולם נשואים את תמונתו שלו.

אולבריכט, החשוד כפיראט האיום רוברטס. "הסמים זה רק עניין שולי" I צילום: מתוך LinkedIn

אחת השאלות המעניינות אשר נשארת פתוחה היא האם אולבריכט הוא אכן "הפירט האיום רוברטס" המקורי, והאם הוא היחיד אשר אחראי לדמות הווירטואלית המרתקת ולשוק הסמים הווירטואלי. תחת מעטה החשאיות של האינטרנט, גם לסוכני ה-FBI לא תהיה ברירה מלבד לחכות ולגלות את התשובות לשאלות אלה.

הריאיון הבלעדי שנתן "הפיראט רוברטס" למגזין פורבס ופרטים נוספים יפורסמו במגזין הקרוב של פורבס ישראל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.