Forbes Israel Logo
new planet_shutterstock_1450308851a

על הכוכב שהתגלה בקצה הגלקסיה אין חיים, אז למה מחפשי החייזרים מתרגשים?

חוקרים בהוואי גילו כוכב לכת חדש שרחוק מאיתנו 280 שנות אור. המאפיינים הייחודיים שלו מעוררים תקווה למציאת חיים מחוץ לכדור הארץ

מדענים גילו כוכב לכת סלעי שקיים כמעט מאז היווצרות גלקסיית שביל החלב שלנו.

TOI-561b הוא כוכב לכת שגדול מכדור הארץ פי 1.45 ורחוק מאיתנו 280 שנות אור. הוא סובב את השמש שלו במסלול שנמשך 10.5 שעות.

מדענים מאמינים שהוא קיים כ-10 מיליארד שנה – כפול מגילה של מערכת השמש (גלקסיית שביל החלב, שמערכת השמש היא חלק ממנה, היא בת 12 מיליארד שנה).

"TOI-561b הוא אחד מכוכבי הלכת הסלעיים העתיקים ביותר שהתגלו", אומר לורן ווייס, ראש צוות ופוסט דוקטורנט באוניברסיטת הוואי. "הקיום שלו מראה לנו שהיקום יצר כוכבי לכת סלעיים כמעט מתחילת דרכו לפני 14 מיליארד שנים".

המחקר הוצג במפגש של החברה האסטרונומית האמריקאית ויפורסם בכתב העת "The Astronomical Journal" בפברואר הקרוב.

ממצא מפתיע

אבל מה שמעניין באמת בגילוי החדש הוא שיש לו משמעות עבור מחפשי החייזרים. "תארו לכם מה היה יכול להתרחש על כוכב לכת סלעי במשך 10 מיליארד שנה – אני בהחלט הייתי רוצה לגלות", אומר ווייס.

אמנם לא סביר שקיימים כיום חיים על הכוכב, שהטמפרטורה הממוצעת על פניו היא כ-2,200 מעלות צלזיוס, אבל הוא מהווה רמז לכך שקיימים עוד רבים כמוהו. חלקם עשויים להיות בעלי תנאים שיכולים לתמוך בהתפתחות חיים. אחרי הכל, להתפתחות החיים על פני כדור הארץ נדרשו כמיליארד שנים – כשיש לכוכב 10 מיליארד שנים של קיום, הסיכוי להתפתחות חיים עולה, או כפי שמנסח זאת ווייס, "הייתי מהמר על כוכב של 10 מיליארד שנה, שיכיל ציוויליזציה תבונית, מאשר על כוכב של מיליארד שנה".

עד היום מקובל היה לחשוב כי באזור הדיסק הרחב של גלקסיות אין כוכבי לכת הסובבים כוכבים. המקרה של מערכת הכוכבים החדשה הוא נדיר למיד. החוקרים מאמינים שכוכבים בדיסק הרחב היו שייכים בעבר לגלקסיה נפרדת שהתמזגה לתוך שביל החלב שלנו, או שהם היוו את הכוכבים הראשונים שנוצרו בשביל החלב עצמו.

הגילוי המרעיש התאפשר הודות לטלסקופ החלל TESS של נאס"א, שתר אחר כוכבי לכת חוץ שמשיים ומצפה הכוכבים Keck שבהוואי. הכוכב הוא אחד מתוך שלושה שהתגלו והם סובבים כוכב שמכונה TOI-561 וממוקם ב"דיסק הרחב" של הגלקסיה, כלומר בחלק הפריפריאלי שלה. זה, לפי החוקרים, מה שהופך את הגילוי משמעותי כל כך.

צילום: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן