חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

"על חברת החשמל להיכנס למו"מ אינטנסיבי עם העובדים בשל השינויים המבניים בחברה"

בית הדין לעבודה הורה לחברת החשמל להיכנס באופן מיידי למשא ומתן עם עובדי החברהבנושא זכויות העובדים. הוראת בית הדין ניתנה על רקע השינויים המבניים המתבצעים בחברה. 

השינויים בחברה נובעים מהחלטת ההנהלה להכניס לשימוש מערכת בקרה ממוחשבת שתפקידה הוא איסוף מידע על המחלקות השונות בחברה והעברתם למרכז השליטה. על פי פסק הדין, חברת החשמל ביקשה להטמיע את המערכת עוד בשנת 2007. אולם אז נקטו עובדי החברה בעיצומים. 

במסגרת ההליך משנת 2007, המדינה, העובדים והחברה הגיעו להסכמה לפיה כל הצדדים הצהירו שינוהל משא ומתן אינטנסיבי יעיל והוגן בנושא זכויות העובדים לאור השינויים המבניים המתוכננים בחברת החשמל. בתמורה, התחייבו העובדים לאפשר את המשך פיתוח מערכת Ems המשודרגת בחו"ל אך לא להביאה לארץ. כמו כן חברת החשמל התחייבה לא לנקוט כל פעולה במערכת EMS הקשורה לסחר בחשמל. הוסכם שהמערכת המשודרגת לא תובא לארץ ללא הסכמת העובדים או אישור בית הדין לעבודה.

בתחילת 2013 שבה חבת החשמל וביקשה להביא את המערכת לארץ אולם העובדים סירבו בטענה כי לא התקיים בין הצדדים משא ומתן. בפס הדין הנוכחי קבעו השופטים כי "שמאז ההסכמות בשנת 2007 קוים משא ומתן אינטניסיבי ויעיל בעניין זכויות העובדים במסגרת השינוי המבני, כפי שהתחייבו הצדדים וככל שקוים משא ומתן כאמור, אין חולק שהוא טרם מוצה. לפיכך דחה בית הדין, בשלב זה, את הבקשה להוציא צו שימנע את עיצומי העובדים, עד אשר יקוים משא ומתן בהתאם להתחייבות שנטלו על עצמם הצדדים בשנת 2007".

בתוך כך, ועדת הכספים אישרה הבוקר פה אחד את בקשת שר האוצר יאיר לפיד לתת ערבות מדינה של 2.4 מיליארד שקל לחברת החשמל, כדי לאפשר לה לשמור על דירוג האשראי שלה ולגייס כספים בשווקים בארץ ובעולם בעלויות מימון נמוכות יחסית. זאת לטענתם בעקבות הצהרת הנהלת חברת החשמל וועד העובדים כי יניעו תכנית הבראה לחברה. בוועדה דרשו כי בתוך שלושה חודשים יתקבל דו"ח שיפרט את ההתקדמות במתווה הרפורמה בחברת החשמל.

"אף אחד איננו צדיק בסיפור הזה", אמר היום יו"ר הוועדה, ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), "לא המדינה, לא החברה ולא העובדים. עקב ההתחייבות המפורשת של שר האוצר והחברה להתניע תהליך הבראה, אנו מאשרים את הערבות. נעקוב אחר ההתקדמות".

"הנהלת החברה ועובדיה חייבים להבין שלא ניתן להמשיך במצב כפי שהוא היום", הוסיף סלומינסקי. "על הנמלים היו דיבורים על הכנסת חיילים, והציבור לא נרתע מכך. תחושת האדם ברחוב היא שחברת החשמל הרבה יותר גרועה מהנמלים, ולא ניתן להתעלם מכך. הציבור נושא בנטל של הגזירות הכלכליות ומחירי החשמל עולים. הדבר מחייב שגם החברה תעשה מעשה".

"אני דורש התנעת תהליך הבראה, שיכלול צמצום בכוח האדם, שינויים מבניים, הקמת חברת ניהול חיצונית לניהול משק החשמל וכן בחינת הפסקת מתן חשמל חינם לעובדים", סיכם סלומינסקי. "אתמול בלילה ישבתי עם שר האוצר והוא נתן הנחייה לאנשיו להתחיל בתהליך. חברת החשמל מדברת יפה כאן אך לא מחברת חברות פרטיות. אף אחד אינו צדיק בסיפור הזה. מיד בתום אישור התקציב, נקיים ישיבה שבה תידרשו להציג התקדמות בתהליך ההבראה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק


ועדת הכספים של הכנסת | צילום: דוברות הכנסת

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון-טל, התחייב במהלך הדיון בוועדה להתנעת תהליך להבראת החברה: "סך כל החובות הוא 71 מיליארד שקל", אמר רון-טל. "הדירקטוריון החליט ב- 2009 להוריד את החוב ובכל שנה הורדנו 3 מיליארד שקל, אך ב-2011 הפסיק להגיע גז מצרי ועלו דרסטית עלויות הדלקים. סך ערבויות המדינה שלקחנו – 8.9 מיליארד שקל. ההלוואות שלקחנו בהלוואות מדינה, אמורות להיות מוחזרות ע"י התעריף, אך משום שעליית התעריף היתה הרבה יותר מתונה ביחס לעלויות ההפקה, רק בסוף 2014 נוכל להחזיר את זה".

"הבקשה היא למחזר את הערבות שניתנה אשתקד, 3.9 מיליארד שקל, אך מכיוון שכבר החלה הזרמת גז מתמר, אנחנו זקוקים לפחות 1.5 מיליארד שקל ולכן הבקשה לערבות היא כעת 2.4 מיליארד שקל", המשיך רון-טל. "הגענו לישורת האחרונה לקראת הרפורמה שכוללת שינוי מבני עמוק, סיום עבודתם של 2,000 עובדים, שינוי מבנה ארגוני, הפיכת החברה ליותר יעילה והוצאת ניהול המערכת מהחברה. אף אחד לא יכול לצפות שכאן בחדר הזה יו"ר ועד העובדים יכריז שהוא מסכים. זה המו"מ. אולי 100 עובדים לכאן או לכאן, אבל זה המספר. אנחנו מתחייבים לחבר את היצרנים הפרטיים וכבר יש חברה פרטית ראשונה שחוברה (חברת OPC). ועכשיו אנחנו מזרזים חיבור של חברה שנייה. דוראד תחובר עוד לפני תחילת החורף וחברת דליה תחובר בהתאם לסיכומים".

יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, דוד צרפתי אמר כי העובדים מעוניינים בפתרון בשיתוף עם ההנהלה והמדינה: "אין הרבה חברות פרטיות שעשו צעדי התייעלות כפי שעשתה חברת החשמל בעשור האחרון", טען. "גם אם יפוטרו כל העובדים לא נקבל הורדת תעריפים. בעת מלחמה, בעתות הקיץ והחורף, עובדי חברת החשמל דואגים להמשיך לייצר חשמל. אנחנו משוועים למו"מ. מתחייב לשתף פעולה מלא במו"מ ולפתוח את כל הנושאים לדיון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן