Forbes Israel Logo

ענקית האופנה של המיליארדר פיליפ גרין הגישה בקשה לפשיטת רגל

קמעונאית האופנה ארקדיה, שמחזיקה ברשתות האופנה הבינלאומיות טופשופ, ברטון ומיס סלפרידג', לא צלחה את תנאי המסחר הקשים בעקבות משבר הקורונה

ארקדיה, אימפריית הקמעונאות שבבעלות פיליפ גרין ומשפחתו, הפכה לאחד הנפגעים העסקיים הגדולים ביותר של מגפת הקורונה עד כה. ביום שני הגישה החברה בקשה לפשיטת רגל בלונדון, לאחר סוף שבוע של ספקולציות שהחברות של גרין נמצאות על סף קריסה.

הצהרה של חברת רואי החשבון דלויט, המטפלת בפשיטת הרגל (או ב"אדמיניסטרציה", כך זה נקרא בבריטניה), אישרה כי ארקדיה – שבבעלותה למעלה מ-400 סניפים קמעונאים תחת המותגים טופשופ/טופמן, מיס סלפרידג', ברטון, דורות'י פרקינס, אוונס וואליס – יעבדו כעת עם דלויט על מנת "להעריך את כל האופציות" ולהגן על העסק מפני נושיו בזמן שהוא מחפש קונים פוטנציאליים.

"זהו יום עצוב להפליא עבור כל הקולגות שלנו, כמו גם הספקים שלנו ובעלי העניין הרבים האחרים שלנו", אמר איאן גרבינר, מנכ"ל ארקדיה. "במהלך תקופה מאתגרת מאוד העדיפות שלנו הייתה להגן על מקומות העבודה ולשמור על היציבות הפיננסית של הקבוצה בתקווה שנוכל לעבור את המגפה מצד אחד, ולנצח את האתגר הקשה, מן הצד השני. אולם בסופו של דבר, לנוכח תנאי המסחר הקשים ביותר שחווינו אי פעם, המכשולים שנתקלנו בהם היו חמורים מדי".

חנות טופשופ בלונדון. צילום: shutterstock
חנות טופשופ בלונדון. צילום: shutterstock

בשלב זה, גורלם של 13,000 העובדים של ארקדיה נותר לא ברור. יותר מ-9,000 מעובדי החברה כבר מצויים בחל"ת.

החיים תחת סגר

הפעם לא היתה לגרין עסקה של הרגע האחרון שעשויה להציל אותו, והאימפריה הקמעונאית שלו, שצלעה עוד לפני המגפה, ננטשה על ידי צבא הקונים הצעיר והנאמן של טופשופ לטובת מותגים מקוונים כמו אסוס ו-Boohoo.

על פי הדיווחים, החבר המיליארדר של גרין, בעל חברת ספורט דיירקט, מייק אשלי, הציע לארקדיה 66 מיליון דולר במימון חירום ביום ראשון. אולם, על פי אשלי, ההצעה "נדחתה". במקום זאת, גרין עשוי לקוות למצוא עסקת הצלה שתאפשר לו לשמור על השליטה בנכסים היקרים ביותר באימפריה, כמו טופשופ.

לירידה האיטית של ארקדיה, שהחלה הרבה לפני המגיפה, לא תהיה השפעה מיידית על השווי הנקי של גרין, אחד מהיהודים העשירים בעולם. פורבס מעריך שהוא ואשתו כריסטינה גרין שווים 2.3 מיליארד דולר, גם לאחר שחברת ההשקעות הפרטית האמריקאית לאונרד גרין מכרה את 25% ממניותיה בטופשופ תמורת דולר בלבד בשנת 2019. בשנה שעברה אמר הקמעונאי הבריטי הוותיק, ריצ'רד היימן, לפורבס כי ארקדיה "חסרת ערך מעבר לערך הסליקה של המניות שלה". למזלו של גרין, חלק הארי מעושרם נובע מדיבידנד של 2.1 מיליארד דולר (1.2 מיליארד ליש"ט) ששילמו לעצמם בשנת 2005, בימי הזוהר של עסקיהם. גרין אמר אז ל"גרדיאן" כי הדיבידנד נובע מהלוואה לשבע שנים וחצי לארקדיה.

גרין בפתיחת חנות טופשופ בלוס אנג'לס ב-2013. צילום: shutterstock
גרין בפתיחת חנות טופשופ בלוס אנג'לס ב-2013. צילום: shutterstock
מסע ארוך

עם זאת, בני הזוג יכולים בסופו של דבר לטבול בעושרם האישי כדי להסדיר חלק מהחובות של ארקדיה – בדיוק כפי שנאלצו לעשות בשנת 2017 על רקע פיקוח ציבורי ופוליטי על כך שגרין השאיר את רשת חנויות הכלבו הבריטית BHS ללא אפשרות לעמוד בהתחייבויותיה הפנסיוניות לעובדיה. ואז מכר את החברה תמורת פאונד אחד בשנת 2015. בסופו של דבר שילם 461 מיליון דולר לפיקוח הפנסיה בבריטניה כדי ליישב את הסכסוך.

זה היה מסע ארוך עבור הטייקון שהיה פעם בראש תעשיית האופנה ואף העונק לו תואר אביר מטעם ראש הממשלה טוני בלייר בשנת 2006 בגין "שירותים לקמעונאות". בשיאו, גרין ישב בשורה הראשונה בתצוגות שבוע האופנה בלונדון עם דוגמנית העל קייט מוס ואנה ווינטור עורכת ווג. אך עד מהרה באה המחלוקת וב-18 החודשים האחרונים התמודד גרין עם טענות של סחיטת ספקים, בריונות ותלונות על תקיפות מיניות (שאותן הכחיש ובהמשך הן בוטלו).

צילומים: Shutterstock

https://secure.cardcom.solutions/e/xo64

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.