Forbes Israel Logo

עסקים קטנים, חסכון גדול: על היעד החדש של חברות הניהול האנרגטי

קל למדי למצוא פתרונות ושירותים לניהול וצריכה יעילה של אנרגיה, המיועדים לאחזקות נדל״ן של ארגונים גדולים או לבנייני מגורים. כעת כמה שחקנים ידועים יותר בתעשייה זו – לרבות Schneider Electric וחברת Opower, שתונפק בקרוב – מפנים את תשומת לבם לפלח השוק שבאופן מסורתי קשה הרבה יותר להגיע אליו: עסקים קטנים ובינוניים (SMB).

השבוע הציגה Schneider Electric מערכת לניהול אנרגיה בבניינים המיועדת למתקנים שגודלם פחות מ-9,000 מ״ר – מבנים כמו חנויות קמעונאיות, מרפאות, בתי ספר או בתי מלון. הטכנולוגיה הנקראת SmartStruxure Lite, פועלת על בסיס מידע המתקבל מציוד התאורה, החימום, האיוורור והקירור (HVAC) הקיים בבניין, כמו גם ממערכות אחרות, ובאמצעותו משפרת את נצילות האנרגיה.

החברה הפועלת בשנתיים האחרונות גם בארץ, אחראית בין השאר להתקת מערכת הניהול האנרגטי של מגדל נצבא בתל אביב ועתידה להתחיל בקרוב בפרויקט דומה עבור מתחם סינמה סיטי בהרצליה. אך המבנים גדולים כמו אלה, מהווים רק כ-2% מהשטח הבנוי בעולם. מרבית המבנים הם קטנים ובינוניים ואינם נהנים מבקרת אנרגיה. "בעבר, עלות הציוד וההשקעה הגבוהה בהתקנת התשתית מנעו מעסקים קטנים את האפשרות ליהנות מייעול אנרגטי של המבנה בו הם פועלים", מסביר עזרא כהן, סמנכ"ל תחום מבנים והתייעלות אנרגטית בשניידר אלקטריק ישראל.

כיום, הטכנולוגיה החדשה המתבססת על מערכת Wireless הניתנת לשליטה מרחוק, מורידה באופן משמעותי את עלות הציוד הנדרש וכן את עלויות התקנת התשתית, שאינה דורשת עוד הנחת מערכות כבלים מורכבות. "כך למשל בפיילוט שביצענו במפעל קרלסברג באשקלון, ההשקעה הוחזרה בתוך שנה ו-9 חודשים ובפרויקט בסניף הביטוח הלאומי בחדרה, הוחזרה ההשקעה בתוך שנה, כאשר החיסכון באנרגיה יכול להגיע עד ל-30%", אומר כהן.

כהן. "החיסכון האנרגטי יכול להגיע עד ל-30%" | צילום: ניב קנטור

גם Opower, סטארט אפ המתמחה בניהול אנרגיה, מתמקד יותר ויותר בעסקים קטנים ובינוניים. החברה, הוסיפה לאחרונה מספר שירותים חדשים המיועדים לפלח שוק זה אל הדור האחרון של פלטפורמת התוכנה מבוססת הענן שלה, המספקת תובנות ועצות לחסכון באנרגיה. התוכנה כבר מנהלת מידע עבור כמיליון עסקים קטנים ובינוניים בעולם באמצעות שיתוף הפעולה שלה עם חברות חשמל. פלח השוק הזה מעניין במיוחד, כיוון שבאופן מסורתי, עסקים קטנים משתמשים ביותר מפי חמישה חשמל לעומת הצריכה של בנייני מגורים, ומהווים כמחצית מכלל השימוש המסחרי. יתר על כן, מנתונים שנאספו מאלפי עסקים קטנים ובינוניים בארה"ב עולה כי למעלה מ-10% מהרווח השנתי שלהם מתבזבז על חשמל.

פלטפורמת Opower, אשר משלבת מדע התנהגותי עם ניתוח נתונים, יכולה לספק דו״חות מותאמים אישית עבור בעלי עסקים, לסייע להם להעריך את התצרוכת שלהם מול מידע הנאסף על אודות עסקים קטנים ובינוניים אחרים, וכן לערב את העובדים בפעילויות לשיפור יעילות האנרגיה.

הסטארט אפ EnTouch Controls גייס בנובמבר האחרון סכום של 8.25 מיליון דולר על מנת להרחיב את פתרון ניהול האנרגיה שלו למסעדות ורשתות קמעונאיות. החברה מספקת את השירותים שלה באמצעות ענן ובעזרת תרמוסטט חכם אשר ניתן לנהל באמצעות אפליקציה סלולרית (הזמינה עבור מכשירי אנדרואיד ו-iOS של אפל). האפליקציה מספקת התרעות ומידע אבחוני בנוגע לציוד HVAC ומערכות אחרות על פני המתקן והחברה מתיימרת להפחית באמצעותה את צריכת החשמל של לקוחותיה ב-15%.

Opower. מספקת שרותים לכמיליון עסקים קטנים ברחבי העולם

״השקעות משמעותיות הופנו למערכות ניהול אנרגיה בבניינים גדולים ובתים פרטיים, אבל מעט מאוד השקעה הופנתה לפתרונות עבור מתקנים קמעונאיים קטנים״, אמר דיוויד קירקפטריק, מנהל ואחד ממייסדי SJF, המשקיעה ב-EnTouch. ״המערכת של EnTouch מנצלת את הניידות ואת טכנולוגיית המכונה למכונה (M2M) החדשה, על מנת לספק חסכון מיידי באנרגיה (והחזר על ההשקעה), בעודה מספקת למנהלים של מאות חנויות ניתוחים ושליטה ברמת הארגון״.

לפי מינהל העסקים הקטנים בארה"ב, הפחתת עלויות האנרגיה החודשיות בשיעור של 10% הינה שוות ערך להעלאת המכירות ב-2,500 דולר למטר רבוע עבור קמעונאים וב-1,700 דולר למטר רבוע עבור מסעדות, כך שנראה כי כניסתן של חברות ניהול האנרגיה אל פלח שוק זה, טומן בחובו פוטנציאל רב לכל הצדדים ועשוי לבשר על מהפכה של ממש בכל הנוגע לצמצום עלויות התפעול של עסקים קטנים ובינוניים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.