Forbes Israel Logo

פורבס ישראל מדרג: 10 ארגוני הטרור העשירים בעולם 2018

שנת 2017 היתה שנה מדממת. במהלכה התרחשו שמונה פיגועי ענק עם למעלה מ־100 הרוגים בכל אירוע. שישה מתוכם, אשר גבו את חייהם של קרוב ל־1,500 בני אדם בסוריה, בלוב, באפגניסטאן, במצרים ובסומליה ־ תוכננו, מומנו והוצאו לפועל על ידי הטאליבן, דאע"ש או אל־קאעידה – שלושה ארגונים שמככבים ברשימת ארגוני הטרור העשירים בעולם.

לדרוג המלא באתר פורבס ישראל

לטור הפרשנות המיוחד של צבי יחזקאלי

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל במחיר סוף שנה

אין זה מקרה כי ארגוני הטרור הקטלניים ביותר נמנים גם בין הארגונים העשירים ביותר. "יש קשר מובהק בין שני הגורמים", מסכים האלוף במילואים עמוס גלעד, יו"ר המכון למדיניות ואסטרטגיה וראש המטה המדיני ־ ביטחוני לשעבר במשרד הביטחון, בראיון לפורבס ישראל. "מרכיב הכסף בארגוני טרור הוא קריטי, והחיוניות שלו לפעילותם הטרוריסטית היא כמו דלק למכונית".

אנשי חמאס. התברג בשלישייה הראשונה | צילום: Flash 90

ואכן ארגון טרור, כמו כל ארגון אחר, צריך כסף כדי להתקיים. כסף למימון הפעילות, למימון משכורות לפעילים, למימון מחנות אימונים, לרכישת כלי נשק, חומרי חבלה, אמצעי שינוע וציוד ולתחזוקה השוטפת. פעילות זו עולה הרבה מאוד כסף. אופי המשאבים ודפוס הפעולה לגיוס כסף עבור פעילות טרוריסטית חוזרים על עצמם לעיתים קרובות, והיקף המשאבים הכספיים הנדרשים למימון פעילותם של ארגוני הטרור משתנה מארגון לארגון.

למשל, לארגוני טרור, דוגמת חיזבאללה, חמא"ס או עד לאחרונה דאע"ש, יש צרכים הרבה יותר גדולים מלבד הפעילות השוטפת הנדרשת מארגון טרור "רגיל". אותם ארגונים מתחזקים מערכות חברתיות, דתיות, פוליטיות וכלכליות והם נדרשים למשאבים רבים כדי לתפעל את צורכי האוכלוסייה הנתונה תחת מרותם או השפעתם.

בחלק גדול מאוד מהמקרים אופי הפעולות לגיוס הון דומה להפליא לאלו של ארגוני פשיעה – מסחר בסמים, בנשק, בטבק או בבני אדם, דרך שוד בנקים או גביית חסות ("פרוטקשן") ועד ייזום חטיפות וקבלת דמי כופר. בשנים האחרונות נוסף גם שימוש במטבעות קריפטוגרפיים ובפלטפורמת "הרשת האפלה", לשם גיוס ויצירת כסף.

אך לצד הפעילות הקרימינלית המובהקת המתנהלת במחשכים, ישנה פעילות גלויה, לאור היום, שבה מועברים ומחליפים ידיים סכומי כסף אדירים בין גורמי המימון לגופי הטרור. בפעילות הזו מעורבים עמותות, ארגוני צדקה, חברות עסקיות, גופים פיננסיים, אנשי עסקים אמידים ־ וכפי שמסתמן בשנים האחרונות – בעיקר ממשלות ומדינות בעלות אמצעים, ובראשן איראן.

איראן עולה, דאע"ש נופל

בהשוואה לאומדן ההכנסות של ארגוני הטרור העשירים בעולם, אשר ערכנו לפני כשלוש שנים, אחת המגמות המובהקות המסתמנת מהממצאים היא התחזקותם המשמעותית של ארגוני הטרור הנתמכים על ידי מדינות מסייעות (חיזבאללה, חמא"ס, הג'יהאד האסלאמי) והיחלשותם של אלו הנסמכים על מקורות עצמאיים (דאע"ש, בוקו־חראם).

איראן (לצד מדינות נוספות, בעיקר במפרץ הפרסי) היא הספונסרית הראשית והרוח הגבית החזקה הנושבת מתחת לכנפיהם של ארגוני הטרור. מרכזיותה הרבה במאזני הכוחות הכלכליים והמיליטנטיים של ארגוני הטרור במזה"ת הפכה קריטית בהשוואה לשנים קודמות, וחשיבותה במערכת השיקולים הפנימיים של הארגונים הפכה מכרעת.

כל זאת מתאפשר בשל חילוצה של איראן מן הבוץ הכלכלי הכבד שבו היתה שקועה עד לאחרונה. "החתימה על הסכם הגרעין והסרת הסנקציות הורידו את האיראנים מחבל התלייה שהיה כרוך על צווארם", קובע בנחרצות האלוף במיל' עמוס גלעד, "האמריקאים למעשה הצילו אותם מחנק כלכלי".

חיזבאללה. ארגון הטרור העשיר בעולם | צילום: shutterstock

התוצאה היא שיפור גדול במצבם הכלכלי של הארגונים הנתמכים בידי איראן ובראשם חיזבאללה, שמתמקם כארגון הטרור העשיר בעולם עם הכנסות של כ-1.1 מיליארד דולר בשנה. גם חמאס שב לקבל מימון שמן של מאות מיליוני דולרים בשנה מטהראן ואילו הג'יהאד האיסלאמי, שהיה על סף קריסה כלכלית (ולא נכנס לדירוג הקודם ב-2014), התפייס לאחרונה עם איראן לאחר נתק ושב לקבל מימון של כ-70 מיליון דולר בשנה (75% מתקציבו).

מן הצד השני, דאע"ש, שהובס בעיראק ובסוריה ואיבד את הטריטוריה הנרחבת עליה שלט עד לפני מספר שנים, איבד יחד איתה גם חלק ניכר ממקורות המימון שלו. בדירוג הקודם שערכנו ב-2014 כיכב הארגון במקום הראשון עם מחזור שנתי של כ-2 מיליארד דולר. בדירוג הנוכחי הוא הדרדר אל המקום החמישי עם הכנסות שנתיות של 200 מיליון דולר בלבד, שמקורן בנפט, גז, מינרלים ומיסים שהצליח עדיין לגבות בשארית השטח שנשארה בידיו עד לא מזמן. כעת, כשאיבד לחלוטין את השליטה על השטחים שכבש, יחזור הארגון להתבסס בעיקר על תרומות, וכספי כופר.

יחזקאלי. "סכסוכים עתיקים בתוך האיסלאם צפו מעל פני השטח" | צילום: רונן פדידה

הדירוג המלא:

1. חיזבאללה: הכנסות שנתיות של 1.1 מיליארד דולר
2. טאליבן: הכנסות שנתיות של כ-800 מיליון דולר
3. חמאס: הכנסות שנתיות של כ-700 מיליון דולר
4. אל-קאעידה ושלוחותיו: הכנסות שנתיות של כ-300 מיליון דולר
5. דאע"ש: הכנסות שנתיות של כ-200 מיליון דולר
6. PKK: הכנסות שנתיות של כ-180 מיליון דולר
7. כתאא'ב חיזבאללה: הכנסות שנתיות של 150 מיליון דולר
8. הג'יהאד האיסלאמי: הכנסות שנתיות של כ-100 מיליון דולר
9. לשקאר א-טייבה: הכנסות שנתיות של כ-75 מיליון דולר
10. REAL IRA: הכנסות שנתיות של כ-50 מיליון דולר


לדרוג המלא באתר פורבס ישראל


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.