Forbes Israel Logo

פייסבוק וגוגל מתכננות שיתוף פעולה כדי לחדור לשוק הסיני

חדירה לסין היתה, במשך שנים ארוכות, אתגר עבור חברות טכנולוגיה מערביות, עם מגבלות מדיניות ותחרות קשה שהדפו החוצה גם את גוגל ואובר. אבל בסיליקון ואלי לא מוותרים על מדינת הענק, ונערכים לניסיון נוסף לכבוש את לב הצרכן הסיני.

קרב מתמשך

רק כדי להבהיר, בייג'ינג לא מתכוונת להסיר את החרם שלה על חלק מענקיות הטכנולוגיה המערביות: השירותים המרכזיים של פייסבוק, גוגל וטוויטר יישארו חסומים, והרשויות ימשיכו לשלוט בגישת העם למידע. אבל החברות בכל זאת רואות פתח: בזמן שהכלכלה השנייה בגודלה בעולם מנסה לאמץ צמיחה שמונעת על ידי חדשנות, היא תקבל בברכה טכנולוגיות מתקדמות מהמערב ותתן להן הזדמנות – למרות הסיכונים המשמעותיים – להכניס רגל לשווקים המקומיים.

ניסיון נוסף של החברות האמריקאיות לחדור לשוק הסיני | צילום: shuttestock

פייסבוק, למשל, הכריזה בתחילת החודש שהיא תשתף פעולה עם יצרנית הסלולרי הסינית xiaomi כדי לייצר מערכות מציאות מדומה (VR), במטרה לכבוש נתח שוק גדול יותר של צרכנים מוטי טכנולוגיה, ולקדם את החזון שלה – "לחבר את העולם". המכשיר, Mi VR Standalone, יימכר השנה באופן בלעדי בסין, ויישא את הלוגו של אוקולוס (Oculus) מכיוון שהוא משתמש בחלק מהטכנולוגיות של החברה.

מערכת המציאות המדומה תאפשר לפייסבוק להיחשף במדינה, אחרי שב-2009 נאסר עליה להיכנס לסין בעקבות התגברות הצנזורה. מאז ניסתה פייסבוק שוב ושוב להיכנס בחזרה לסין, כולל הריצה המפורסמת של המנכ"ל מארק צוקרברג ברחובות עטופי הערפיח של בייג'ינג ב-2016, מאמץ להפגין לסינים את חיבתו לעיר.

בינתיים, ענקית טכנולוגיה מערבית נוספת אימצה גישה נוספת במאמציה לחשוף את הסינים לטכנולוגיות חדישות. בשנה שעברה הכריזה גוגל שהיא מקימה את מרכז הבינה המלאכותית (AI) הראשון שלה באסיה – בבייג'ינג. גוגל הודיעה שהיא מתכננת לעבוד עם עובדים מקומיים כדי לחקור טוב יותר את הטכנולוגיה החדשה, ובמקביל מתכוונת לממן כנסים וסדנאות בעיר.

המהלך הזה הגיע אחרי שסין הבהירה את הכוונות שלה בנוגה לבינה מלאכותית: עד 2030, היא רוצה להוביל את העולם בתחום הזה, וטוענת שהתעשייה המקומית בענף תגיע, בשלב זה, ל-150 מיליארד דולר.

"לממשלה הסינית קל יותר לקבל מוצרים חדשים עם טכנולוגיות חדשות", אומרת ניקול פנג, מנהלת המחקר בחברת מחקרי השוק קאנאליס. "נציגים רשמיים ישמחו לראות חברות מערביות מציגות שם את הטכנולוגיות שלהן, וזה בהחלט יסייע ביחסים בינלאומיים".

הקשרים של אפל

אלא שמבחינה עסקית היתרונות של הגישה החדשה הזאת לא ברורים במיוחד – לפחות לא בטווח הקצר. ברבעון השלישי של 2017, נשלחו 108,000 מערכות מציאות מדומה לסין, שוק מבוזר שמחולק בין שחקנים מקומיים ובינלאומיים, כמו HTC, DPVR ו-Pico הסיניות, כך לדברי ג'ייסון לואו, אנליסט בקאנאליס שמתמחה ב-VR.

אך לואו מוסיף ומציין שמכיוון שהשירותים של פייסבוק והתוכן של אוקולוס לא זמינים בסין, לא ברור אם מערכת ה-VR תבלוט בין המתחרים, שגם להם חומרה טובה ומחירים תחרותיים.

"פייסבוק מפתחת את אוקולוס גו בגלל שהיא רוצה לחבר אותו לשירותי הרשת החברתית המרכזיים שלה, כך שמשתמשים יוכלו, יום אחד, להיכנס לצ'אט פנים אל פנים בסביבה וירטואלית", אומר לואו. "אבל רוב העסקים שלהם לא זמינים בסין, כך שיהיה לה קשה מאוד לחבר את המשתמשים המקומיים".

בכל הנוגע לגוגל, היתרונות המסחריים עדיין לא ברורים. לעת עתה, מרכז ה-AI בבייג'ינג בעיקר אוסף מידע, מצרך נפוץ מאוד במדינה המאוכלסת ביותר בעולם וחיוני לאימון של מכונות חכמות, אומר כריס דה'אנגליס, מנכ"ל חברת הייעוץ קבוצת אליאנס פיתוח, שפועלת מבייג'ינג.

הרצון הטוב שבנו החברות האלו בבייג'ינג עדיין שברירי, כפי שמוכיח המקרה של אפל. ענקית הטלפונים החכמים מקליפורניה לא חששה לשיר שירי הלל לממשלה הסינית, כשהיו"ר טים קוק פתח מרכזי מחקר ופיתוח במדינה, במקביל לתמיכה גלויה בסביבת האינטרנט "הפתוחה" של בייג'ינג, בוועידת האינטרנט העולמי ווזן בשנה שעברה. התמיכה שלו הרימה גבות מכל עבר, מכיוון שסין משתמשת בכלים מתקדמים ומתוחכמים יותר ויותר על מנת למשטר את הרשת.

כך או כך, רבים משירותי אפל – כמו חנות iBooks או סרטי iTunes Movies – עודם חסומים, ולאחרונה נדרשה החברה להסיר אפליקציות מחנות iOS בסין לבקש הצנזורים המקומיים. בתחילת החודש, העבירה אפל את תפעול שירות ה-iCloud שלה לחברה ממשלתית, שתקבל גישה מלאה למאגר המידע של צרכני אפל בסין.

חנות של אפל בסין. חלק משרותי החברה עדיין חסומים בסין | צילום: shutterstock

"כמובן שכל חברה רוצה לבנות מערכת יחסים עם הממשל, אבל הטרנד הזה נהיה קשה יותר למימוש", אומר דה'אנגליס. "אפל עשתה טונות של יחסי ציבור, אבל הם עדיין מושפעים מהמצב ונדרשים לנהל את ה-אפסטורז שלהם בצורה מקומית".

סיכון נוסף הוא העברת טכנולוגיה כפויה. סין לחצה לא פעם על חברות זרות לחלוק ידע עם שותפים מקומיים בתמורה לגישה לשוק – עניין שנמצא כעת תחת חקירה שמוביל נציג המסחר האמריקאי, רוברט לייטיזר.

כך או כך, לחברות האלה אין ברירה אלא לנסות ולהמשיך. ככל שסין מתעצמת מבחינה כלכלית, המשיכה של שוק גדול כל כך הופכת חזקה יותר. מכיוון שהממשלה מחייבת חברות מקומיות להוביל את התעשיות החיוניות, כמו תחבורה ורובוטיקה, החברות הזרות נותרות עם אפשרויות בשווקים פחות רגישים, כמו מערכות VR, תוך שהם נסמכים על שותפיהם הסינים בניסיונות להגיע לצרכנים המקומיים.

"אין ספק שחברות סיניות מעוניינות בחילופי טכנולוגיות", אומר פרופ' ג'פרי טאוסן, חוקר השקעות באוניברסיטת פקין. "הן [חברות הטק המערביות] מחפשות משהו בר עשייה בסין, וזאת האפשרות היחידה שלהן".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן