Forbes Israel Logo

פייסבוק רוצה להיעזר במשתמשים כדי לנפות חדשות מזויפות

מארק צוקרברג מסר שפייסבוק תעשה יותר כדי להתמודד עם התפשטות ויראלית של חדשות מזויפות ברשת, והשבוע החלה החברה בניסוי בשיטה שאמורה לפתור את הבעיה: היא פונה לעזרתם של המשתמשים.

לפחות 3 משתמשים פרסמו צילומי מסך בפייסבוק עם שאלת סקר חדשה בתחתית הפוסט. השאלה סוקרת עד כמה המשתמשים חושבים שהפוסט כולל הטעיה. נדמה שזוהי דוגמה ראשונה לפיצ'ר חדש תוצרת פייסבוק, המבקש ישירות מהמשתמשים לנפות חדשות מזויפות. מאז תוצאות הבחירות בארה"ב, פייסבוק ספגה ביקורות נרחבות על כך שהתירה לכתבות מזויפות להתפרסם באתר.

הסיפורים המזויפים הניבו רווחים רבים לתעשייה שלמה של אתרים המפרסמים חדשות מזויפות בתקווה שיהפכו לוויראליות, בנוסף לרווחים של סוכנויות הפרסומות ושל פייסבוק עצמה.
באופן מטריד, סיפורים מזויפים וסנסציוניים הניבו תנועת משתמשים גדולה בהרבה בזמן הבחירות מאשר ערוצי החדשות המסורתיים בעלי אלפי לייקים, ואמינות חזקה בפייסבוק.

האם פייסבוק יצליחו לשמור על הפיד שלכם אותנטי? | צילום: fotolia

צוקרברג טען לאחר הבחירות שהסיפורים המזויפים היוו פחות מ-1% מהתוכן בפייסבוק, ושזה "מטורף" לומר שהרשת החברתית שלו השפיעה על תוצאת הבחירות. בכל זאת, פייסבוק עמדה בפני לחצים כבדים לפעול לפתרון הבעיה, שכן משתמשים אמריקאים טענו שהסיפורים היוו יותר מ-1% מהמאמרים שראו בפיד שלהם.
באמצע נובמבר, פייסבוק וגוגל הכריזו על תכנית למנוע מאתרים הידועים בפרסום חדשות מזויפות שימוש בכלי הפרסום שלהם ברשת. זמן קצר לאחר מכן, צוקרברג הבטיח לחזק את האלגוריתם של פייסבוק שמסווג חדשות מזויפות, וכן להפוך סימון של תוכן שקרי לקל יותר.

הסקרים שמופיעים כרגע בפייסבוק הם כמעט בוודאות דוגמה לפיצ'ר הסימון החדש. פייסבוק עלולה להמשיך למצוא את עצמה תחת לחץ עד שתנקוט באמצעים אגרסיביים יותר למיגור התופעה, באמצעות האלגוריתם שלה, או צוות אנושי של עורכים ובודקי-עובדות. זאת מכיוון של-Crowdsourcing (כריית מידע, או עזרה ממשתמשים בחינם) יש השפעה מוגבלת. בסופו של דבר, אלפי משתמשי פייסבוק האמינו לסיפורים המזויפים והפיצו אותם עד שהפכו לוויראליים.

אם כבר עכשיו משתמשים יכולים לתמרן את המערכת, שאלת הסקר פגיעה לתמרון בדיוק באותו אופן על ידי טרולים או כל משתמש אחר. כמו שאמר אברהם לינקולן, ב-1868: "אל תאמינו לכל מה שאתם קוראים". גם באינטרנט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן