Forbes Israel Logo

פישר: "קל להרוג את שוק הדיור – זה הדבר האחרון שרצינו לעשות"

"ידענו בבנק ישראל שקל מאוד להרוג את שוק הדיור – זה הדבר האחרון שרצינו לעשות".כך אמר היום נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בדיון שנערך בוועדת הכספים בעקבות דו"ח של מרכז המידע של הכנסת שקבע כי הממשלה הקודמת כשלה בהורדת מחירי הדירות. "נקטנו כל הזמן בצעדים להוריד את הלחץ בשוק אך שהפעילות עדיין תימשך, האיזון הזה הוא דבר שקשה מאוד להשיג".

"הצעדים הנדרשים בכדי לטפל בסוגית הדיור הם ראשית, הגדלת היקף הקרקע הזמינה לבנייה וצעד שני קיצור משך הזמן שמתחיל מתכנון הבנייה ועד הבנייה בפועל", המשיך פישר. "ממשלות ידעו מה היה נדרש וניסו אך יש כל מיני היבטים של המשק והחברה הישראלית שצריך להתמודד איתם, צריך גם להתמודד עם משקיעים – אנו ממליצים בעיקר על הארכת התקופה שבה לא מקבלים פטור ממס שבח".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לדברי פישר, "אנחנו בונים היום בקצב רבעוני של כ-8,000 יחידות לעומת 6,000 בשנים 2003-4. אנחנו צריכים לבנות בקצב מספיק מהיר כדי לענות על הביקוש". 

"יש השפעה של ריבית בנק ישראל על מחירי הדיור", אמר הנגיד. "התיאוריה הקלאסית היא שירידה בריבית מביאה אנשים לקנות ואז הקבלנים רצים לבנות. אז אולי האזרחים רצים לקנות אבל הדירות מגיעות רק אחרי 13 שנים – יש לנו בעיה במשק ואכן צריך רפורמה".

צילום: רויטרס

אראל מרגלית (העבודה) אמר "כשזה מגיע לנושא הדיור הממשלה שוב ושוב מפספסים, שמו בראש חוצות לטפל בבעית הדיור ועדיין ב-4 שנים האחרונות המחירים עלו ב-60%. אפילו בניו-יורק, העיר הכי קפיטליסטית בעולם מטפלים בנושא הדיור ויוזמים פרויקטים נדלנים לקבוצות אוכלוסיה שצריכות. מי הגוף שמטפל בזה אצלנו? גוף אחד שירכז את כל הסמכויות ויטפל בחסמים? בירושלים יש 6,000 דירות להשקעה שעומדות ריקות. מי מטפל בזה?"

אתמול התפרסם דוח מיוחד של מרכז המחקר של הכנסת על מחירי הדירות בישראל בשנים האחרונות. על פי הדוח, מאז אוגוסט 2012 חלה האצה של 7% במחירי הדיור בארץ. "מאמצי הממשלה למתן את עלייה המחירים לא רק שלא צלחה, אלא בחודשים האחרונים קצב עליית המחירים אף הואץ באופן חד".

מדוח הכנסת עולה כי מחודש מאי 2007 ועד לחודש פברואר 2013 עלה מדד מחירי הדיור הריאליים בשיעור חד של 52.7%. בדוח נכתב כי משמעות העלייה במחירים היא "המשמעות היא שכלי המדיניות לא הביאה לתוצאה המקווה, וייתכן שיש לנקוט בכלים אלו בעוצמה גדולה יותר, בעיקר הגדלת ההיצע וקיצור משך זמן קבלת אישורי הבנייה ומשך הבנייה עצמה וריסון הביקושים של רוכשי דירות להשקעה".

"חשוב שהח"כים הצעירים פה ידעו שאת הדיון הזה בדיוק עשינו כבר לפני 4 שנים", אמר יו"ר ועדת הכספים לשעבר, משה גפני (יהדות התורה). "אני מאוד מאוכזב מהדיון הזה, הרי כבר דיברנו על זה שיש משבר, הייתה מחאה על נושא הדיור ועדיין אנחנו לא יוצאים מפה עם החלטה אחת מעשית. זה כישלון קולוסאלי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.