חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

פלוג: "הממשלה צריכה להגדיל את היצע הדירות ולמסות משקיעים"

"מבחינת הגורמים המשפיעים על היצע הדירות, הרי שתהליך התכנון בישראל ארוך מאוד – מקבלת ההחלטה ועד סיום הבנייה אורך התהליך כמעט 13 שנה" – כך אמרה היום ד"ר קרנית פלוג, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ בנושא שוק הדיור.

"נראה, שאם צוואר הבקבוק בסוף העשור הקודם היה בשלב התכנון – הרי שלאחר השלמת תכנונן של יותר מ-60 אלף יחידות דיור ב-2012, צוואר הבקבוק היום הוא בשלב קבלת ההיתרים, כלומר בוועדות המקומיות, בין היתר בגלל מגבלות בהקמת תשתיות התומכות בשכונות למגורים", הוסיפה המועמדת לתפקיד הנגיד. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"עליית המחירים החדה יחסית מאז 2008 היא תופעה המשותפת למדינות שלא חוו משבר פיננסי משמעותי בזמן המשבר העולמי", המשיכה פלוג. "המסר העיקרי העולה מכך הוא שבכל מדינה שבה המערכת הבנקאית לא קרסה במשבר העולמי, מחירי הדירות עלו בצורה חדה".

פלוג התייחסה גם לכך שהריבית והתשואות בשווקים הגיעו בשנים האחרונות לרמות נמוכות מאוד: "בכל מדינה שבה המערכת הבנקאית יכלה לספק אשראי – הדבר הביא לגידול בביקוש לדיור ועמו עלו המחירים. לעומת זאת, במדינות שהמערכת הבנקאית נכנסה למשבר, התשואות הנמוכות לא באו לידי ביטוי במתן אשראי לשוק הדיור".

קרנית פלוג | צילום: רויטרס

"ניתוח ההתפתחויות בשנים האחרונות מחייב בחינה של הגורמים המשפיעים על ההיצע ועל הביקוש לדירות", סיכמה פלוג. "התשואות הנמוכות מביאות לכך שקשה למצוא אפיקי השקעה שמניבים תשואה גבוהה, ולכן שוק הדיור הופך לאלטרנטיבה אטרקטיבית. גורם נוסף שמשפיע על היצע הדירות הינו האשראי לקבלנים, למרות העובדה שהסיכון באשראי לבינוי ונדל"ן גבוה מאשר בענפים האחרים. המנהלים מדווחים שהמגבלות העיקריות עבורם הן עיכובים בקבלת היתרים ואישורים ומחסור בקרקע זמינה לבנייה, בעוד מגבלת האשראי היא מתונה יחסית".

גם שר השיכון לשעבר, ח"כ אריאל אטיאס, נשא דברים בכנס: "הטעות הגדולה ביותר שלי כשר השיכון הייתה שלא ניצלתי מספיק את הכוח הפוליטי שלי על מנת לטפל בחסמים של הענף במספר מוקדים במקביל", אמר אטיאס. "המחירים יכולים לרדת אם יטפלו בהסרת החסמים ויפעלו נכון אולם על פי התוכניות של הממשלה כרגע – המחירים ימשיכו לעלות".

נשיא התאחדות בוני הארץ, נסים בובליל, טען כי הוצאת היתר בנייה נמשכת 3 שנים ועלויות המימון מהוות 100 אלף שקל ממחירה של דירה חדשה. "הכנסות המדינה ממסים בענף הגיעו ב- 2012 לכ-11 מיליארד שקל. אנחנו הפרה החולבת, למה אתם רוצים לשחוט אותנו?", שאל בובליל. 

על הקיצוץ האפשרי בתשתיות אמר בובליל: "תראו מה עשה כביש אחד קטן, 431. הוא פתח שוק ענק, באר יעקב הפכה לעיר בישראל. מי היה הולך לגור שם לפני?".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן