חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

פרוייקט מגורים ישראלי על מאדים זכה לתשומת ליבה של נאס׳׳א

במסגרת תחרות עולמית בחסות נאס״א, אשר אתגרה את המשתתפים בתכנון סביבת מגורים בטיחותית, מאובטחת וברת קיימא שיכולה להתקיים על כוכב מאדים, זכה פרויקט ישראלי בציון לשבח. פרויקט ׳באבל פייס׳, אשר מציע בועת מגורים מתנפחת למאדים, עלה לגמר ביחד עם 29 הצעות נוספות, מתוך 162 הצעות שהוגשו.

ראש הצוות, הלן וקסלר, בוגרת המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל מספרת: ״ממש במקרה, לקראת סיום לימודי נתקלתי בקול קורא לתחרות מטעם נאס״א, שביקש הצעות לתכנון מגורים על מאדים, שיעשו שימוש בהדפסת תלת מימד. כך התחברתי לירון שוורץ וליאור אהרוני מייסדי Tridom, חברת סטארטאפ שעוסקת בתחום הבניה והדפסת בניינים במדפסת תלת מימד בקנ״מ 1:1 בבטון. תוך בחינת מצבים גיאולוגיים, טמפרטורות, רוחות, לחץ אטמוספרי, מיקום משאבי טבע ועוד, הגשתי הצעה להביא למאדים בועה שאפשר לנפח אותה בקלות יחסית ובאמצעות מעט מאוד גזים. עובדה שמתחשבת בהפרשי הלחץ בין האטמוספרה החיצונית, ללחץ בתוך הבועה על מאדים״.


הפרויקט מציע להביא למאדים בועה מתנפחת | צילום: fotolia

כדי שיהיו חיים במאדים

פרויקט ׳באבל פייס׳ מציע להביא למאדים בועה מתנפחת בעלת חלוקה פנימית מפורטת. תכנון המגורים מותאם לארבעה אסטרונאוטים וכולל אזור שינה, סלון וחדר אוכל, שירותים, חדר כושר ומעבדה. צורתו העגולה של המתחם נובעת מהרצון לצמצם את שטח הפנים של היחידה, לצורך חסכון באנרגיה וחומר. התכנון כולל מחיצות פנים ניידות שמותאמות לדינמיות של האסטרונאוטים. לאחר ניפוח הבועה, יש למלא את העמוד (פתחים מתוכננים מראש בתוך מעטפת הבועה) עם חול.

כל עמוד כזה מורכב משתי שכבות חול, כאשר מעטפת הבועה מפרידה ביניהם. החול מועבר מאדמת מאדים אל תוך העמודים בעזרת רובוטים קטנים. שכבה חיצונית של חול חופשי מייצרת הפרדה ראשונית, ובתוך העמוד שמים חול מיוחד (Sintered Sand) שמקשה את החול וגורם לחלקיקים בו להתאחות יחד כחומר קשיח. לאחר מילוי העמודים, אותם רובוטים קטנים מכסים את כל המתחם בשכבה נוספת של חול ומעליו, כיפה של לבנים מאדמת מאדים. שכבה נוספת זו נועדה להגן על המגורים מפגיעה פוטנציאלית של מטאורים, ולהפחית את חדירת הקרינה.

״בשלב זה אנו שוקלים לגשת גם לתחרות החדשה שהוכרזה על ידי נאס"א בטקס הענקת הפרסים. מדובר בתחרות בה נדרשים המשתתפים לבנות דגם תכנוני בקנה מידה של 1:1 על כדור הארץ. זכיה בתחרות זו תזכה את הצוות הזוכה במענק פיתוח של מיליון דולר״, הוסיפה וקסלר.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים: וואטסאפ תפסיק לתמוך בבלאקברי ובנוקיה

עוד בגיקטיים: תעלומה: מה מסעיר את הטאלנטים של יוטיוב שמאיימים לעזוב?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן