Forbes Israel Logo

פריחת הלילך: הכירו את המנכ"לית החדשה של בנק דיסקונט

היא הייתה מסומנת, "נסיכת הבנק", אמרו השבוע חבריה של לילך אשר־טופילסקי, שנבחרה בסוף 

השבוע שעבר לתפקיד מנכ"לית דיסקונט, הנמנה עם ארבעת הבנקים הגדולים במדינה. במגזר העסקי, הגברי־שוביניסטי בחלקיו הגדולים, לא יכלו שלא לציין את היותה של אשר־טופילסקי האישה הרביעית שפורצת בשנים האחרונות את "תקרת הזכוכית" ומתמנה לתפקיד מנכ"לית בנק.

אבל אשר־טופילסקי, ככל הנראה, מעולם לא ראתה מעליה תקרות זכוכית. נראה שכל חייה היא נעה בכוח ובנחישות לכיוון אחד – למעלה. אף שמרבית חייה הייתה בנקאית ונמנית זה שנים רבות עם צמרת הבנקאים בארץ, היא כלל אינה מגדירה את מקצועה כבנקאית אלא כמנהלת. היא נותנת בכך תשובה גם למי שתוהה מה צופן העתיד לאישה המגיעה בגיל 43 לצמרת המקצוע.

אשר־טופילסקי אינה מודה בכך, אבל היא תמיד תכננה שלושה צעדים קדימה, גם כשהחיים סטו פה ושם מהתוכנית המקורית, וגם זה קרה לה לא אחת. אם תהיה למנהלת חברות לא בנקאיות היא תהיה פורצת דרך. צמרת הבנקאות הישראלית היא חוג סגור לטוב ולרע: כל מנכ"לי הבנקים הגדולים הגיעו לתפקידיהם מתוך המערכת. מיעוטם צמח ממש מלמטה;

אחרים, כמו אשר־טופילסקי, עשו סבב ארוך של תפקידים בכירים, ומעטים מהם הגיעו לאחר הפרישה מהבנק לניהול חברות גדולות. "היא מנהלת מצוינת בתחום הבנקאי. ניהול חברה בענף אחר זה סיפור אחר לגמרי", אומר בנקאי בכיר המכיר אותה. במערכת הבנקאית אין חולקים על כישוריה הניהוליים והארגוניים: היא משלבת אמביציה אינסופית,

חריצות נדירה אפילו בהשוואה למנהלי צמרת אחרים, מקצוענות ואינטליגנציה רגשית גבוהה. "היא יודעת להניע אנשים, ואם צריך מדי פעם גם לחבק ולהיות אנושית, היא יודעת להפגין חום ולא להתנהל כמו רובוט. בכך היא עולה על מנהלים רבים במערכת, כולל נשים", אומר עליה בנקאי בכיר.

המבחן האמיתי של אשר־טופילסקי היה כאשר התעוררו קשיים והיא נאלצה להתמודד עם אתגרים לא פשוטים. דווקא כשהגיעה לתפקיד הבכיר האחרון שלה, ראש החטיבה הקמעונאית והמשנה למנכ"ל בנק הפועלים, נכונה לה אכזבה מסוימת, כאשר התברר שמערך השיווק הוצא ממסגרת החטיבה.

אשר־טופילסקי לא הסתירה את צערה, ובמשך תקופה מסוימת ניכר היה נתק בינה לבין מנהל השיווק אלי כהן. אלא שתוך זמן קצר היא התעשתה והפכה את מנהל השיווק לידיד ובעל ברית בבנק. מעמדה האישי כבכירה ומועמדת ודאית לצמרת רק התחזק.

משיקגו לבנק הפועלים

אשר־טופילסקי נולדה בקיראון, בבית ממעמד בינוני־גבוה, לאב מהנדס תעשייה ולאם מנתחת מערכות, השנייה מבין ארבעה ילדים. השאיפה למצוינות הייתה חלק מהאווירה. אחותה נועה עוסקת בתחום הפרסום ויחסי הציבור. אחיה הצעיר ממנה, אסף, היה טייס מסוק ונספה בתאונה שזעזעה את המדינה: בליל שבת סוער בינואר 1994 התרסק מסוקו ובו אלוף פיקוד המרכז נחמיה תמרי, ראש לשכתו רס"ן אופיק קאופמן, וטייס נוסף, סרן עופרי יואלי.

המוזיקה הייתה חלק מהווי המשפחה. האח גל היה מוזיקאי מקצועי וכיום איש נדל"ן המתגורר בארה"ב. לילך, כיתר אחיה, למדה לפרוט על פסנתר ועדיין מנגנת מעת לעת.
כשהגיעה לגיל תיכון בחרה להרחיק לבית הספר אורט טכניקום בגבעתיים, שם למדה במגמה היוקרתית למתמטיקה ומחשבים. בצבא שירתה בלשכת הרמטכ"ל דן שומרון, וראתה כיצד מתמודדת צמרת הצבא עם האינתיפאדה הראשונה. אחרי השחרור החלה הקריירה שלה לתפוס כיוון מעשי – והיא החלה להכשיר עצמה כמנהלת ובחרה ללמוד כלכלה וניהול באוניברסיטת תל אביב.

בראש החוג עמד פרופ' אריאל רובינשטיין, שבו רואה אשר־טופילסקי עד היום לא פחות מגאון. אחד המרצים הבולטים שלה היה פרופ' ליאו ליידרמן, היום הכלכלן הראשי של בנק הפועלים.

אשר-טופילסקי| צילום: יח"ץ

לאחר הלימודים, שאותם סיימה בהצטיינות, התקבלה אשר־טופילסקי ככלכלנית בחברת הייעוץ שלדור שבשליטת הכלכלן סמי פרידריך, חברה המספקת שירותי ייעוץ אסטרטגי לחברות וארגונים גדולים. אבל הצעירה, שנישאה בינתיים למרק טופילסקי, כבר החלה לתכנן את השלב הבא בקריירה שלה.

היא ובעלה הארכיטקט ביקשו לצאת להמשך לימודים בחו"ל ובחרו באוניברסיטה של שיקגו, שממנה יצאו חלק ניכר מהכלכלנים המשפיעים ביותר בעולם המערבי, רבים מהם זוכי פרסי נובל. מרק השלים תואר שני באדריכלות באוניברסיטת אילינוי, ולאחר סיום הלימודים השתלבו בני הזוג בעבודה בחו"ל.

אשר־טופילסקי השתלבה שוב בעבודה בחברת ייעוץ, הפעם בוסטון קונסאלטינג, מחברות הייעוץ הבינלאומיות הגדולות, ועסקה שם בעיקר בתחומים קמעונאיים. היא מספרת לחבריה שתקופת הלימודים והעבודה בעיר סחופת הרוחות הייתה היפה בחייה עד כה, אבל בני הזוג מעולם לא פסלו אפשרות לשוב ארצה בהזדמנות המתאימה.

אביו של בעלה, רופא במקצועו, הבין בדיוק מה פירושה של הזדמנות מתאימה, וזו הגיעה. אחת ממטופלותיו הייתה אמו של שלמה נחמה, אז היו"ר החדש יחסית של בנק הפועלים. החותן גישש אם הבנק זקוק לכלכלנית מנוסה ומוכשרת, נחמה בדק ומצא שהוא זקוק לעוזרת אישית חדשה, והסכים לקבל לראיון את אשר־טופילסקי הצעירה אך עתירת התעודות וההמלצות.

עם קבלתה לתפקיד שבו בני הזוג לישראל ובנו וילה נאה ומעוצבת בקיראון. מרק הקים עם שותפים סטודיו לעיצוב המתמחה בעיצוב בתים פרטיים, ולילך מיצבה עצמה כעוזרת האישית של המנכ"ל. עד מהרה חשו בכירי הבנק ברוח החדשה שבקומת ההנהלה.

"היה ברור שהיא לא תעצור לפני שתגיע לצמרת", אומר בכיר בבנק שהכיר אותה בימי ההתחלה, ונחמה הוא האחרון שיחלוק על קביעה זו. "הייתי מאוד מרוצה ממנה. היא עשתה עבודה מצוינת, והיה ברור שאם היא תישאר בבנק היא תגיע רחוק. אף אחד לא מופתע מזה שהיא הגיעה לתפקיד מנכ"לית הבנק, ואני בטוח שהיא תצליח גם בדיסקונט", אומר היום נחמה, שפרש בינתיים לניהול עסקים פרטיים.

"מנהלת של אנשים"

תפקיד עוזר ליו"ר או מנכ"ל בנק יכול לשמש מקפצה אדירה לצעירים שאפתנים בעלי כישורי ניהול. גם אחד המתחרים העיקריים של אשר־טופילסקי על התפקיד בדיסקונט, מנכ"ל בנק ירושלים אורי פז, החל את הקריירה הבנקאית שלו כעוזרו של היו"ר המיתולוגי של הפועלים, עמירם סיוון. ממרום לשכת יו"ר הבנק עקבה אשר־טופילסקי אחר התנהלותן של כל זרועות הבנק, הכירה את צמרת המנהלים הבכירים ולמדה לחיות ביניהם כשווה בין שווים.

לאחר שלוש שנים בתפקיד עוזרת המנכ"ל יצאה אשר־טופילסקי לסבב תפקידים ארוך שהביא אותה, בתוך עשר שנים, למעמד של חברת הנהלה בבנק ושותפה מרכזית בקבלת ההחלטות. "היא תמיד מגיעה מוכנה לישיבות, חדה, עניינית ושולטת בחומר", אומרים בכירי הבנק. אבל התכונה הבולטת שלה היא מסירותה העצומה לעבודה. אפילו שלוש חופשות הלידה שלה כווצו לימים ספורים, הרבה לפני שמנכ"לית יאהו, מאריסה מאייר, הציבה סטנדרטים בינלאומיים ליולדות חובבות קריירה.

צילום:עזרא לוי

על שעות העבודה האינסופיות היא מפצה את עצמה ואת משפחתה בחופשות המעטות, חלקן אקזוטיות באיים רחוקים, כגון הקאריביים והמלדיביים. החופשות הן גם הזמן שבו היא משלימה את רשימת הקריאה שלה. היא מקפידה לעקוב אחר כל ספר חדש של מאיר שלו וג'ון לה קארה, ואוהבת גם את גבריאל גרסיה מארקס.

היא נוהגת לשמור מרחק מהתקשורת ולהימנע מחשיפה אישית ומאירועים חברתיים שאינם במסגרת הבנק, וגם לכתבה זו סירבה להתראיין.

בחזרה לבנק: אשר־טופילסקי ניהלה והובילה כמה מהלכים ששינו את פני בנק הפועלים ואת מערכת היחסים עם לקוחותיו. אחת המטרות המרכזיות שהציבה הנהלת הבנק היא התרחבות בתחום המשכנתאות, לאור הרתיחה בענף הנדל"ן והדירות. בפועלים ראו בפעילות המשכנתאות מכשיר רב עוצמה לגיוס לקוחות חדשים, ובעיקר לחיזוק הקשר של הלקוחות הקיימים בבנק.

בהנהגתה של אשר־טופילסקי הגדיל הבנק באופן משמעותי את נתח השוק שלו בענף המשכנתאות, והוא מאיים על ההגמוניה של מזרחי־טפחות.אחד ממהלכיה החשובים של אשר־טופילסקי היה הטמעת האי־בנקינג – הבנקאות באמצעות הרשת.

מערכות ההתקשרות באמצעות האינטרנט ואפליקציות הסלולר צמצמו מאוד את העבודה באמצעות הסניפים, ואף שהשינוי כבר מורגש, הוא רק בתחילתו, וגם בבנק מסכימים שהמערכות רחוקות עדיין ממיצוי הפוטנציאל הרב הגלום בהן. אחת הבעיות המעכבות את פיתוחן של אפליקציות יעילות היא הצורך הרב באבטחה נגד פריצות למערכת ודליפת פרטים אישיים.

אשר־טופילסקי הנהיגה גם מהלכי התייעלות אחרים, כמו העברת חלק מהעבודה בסניפים למערכות המרכזיות של הבנק. בצמרת הבנק אומרים שהמהלך טרם הגשים את הציפיות להתייעלות ולשיפור השירות ללקוח.

למרות ההצלחה במרבית המשימות ותפקידי המטה החשובים, אומרת אשר־טופילסקי לחבריה שהתפקיד שאהבה במיוחד היה מנהלת אזור, שאפשר לה לראשונה ליצור מגע עם אנשי השטח של הבנק, הפקידים העומדים מול הלקוחות והלקוחות עצמם. מי שמכירים אותה מקרוב אינם מתפלאים לשמוע אותה מדברת על כך. "יש הרבה בנקאים מוכשרים בצמרת הבנק, אבל להבדיל מרבים אחרים, לילך היא מנהלת של אנשים, המעדיפה את המגע האנושי היומיומי על פני ניהול מתוך משרד ממוזג", הם מספרים.

אשר־טופילסקי שרדה בצמרת הבנק למרות תהפוכות רבות וזעזועים שעברו על הפועלים בשנים האחרונות. המנכ"ל הקודם, צבי זיו, פרש בטריקת דלת לאחר סכסוך עם היו"ר הקודם, דני דנקנר, ולאחר מכן אולץ דנקנר עצמו לפרוש על רקע חשדות חמורים המתבררים כעת בבית המשפט. זיו הוחלף בציון קינן, יאיר סרוסי התייצב בראשות הדירקטוריון והצליח להרגיע את המערכת שאיימה להתפרק.

אשר־טופילסקי, שאינה מכחישה שגם תבונה פוליטית היא חלק מאומנות הניהול, הצליחה לשמור על יחסים טובים עם כולם. לפני שלוש שנים היא מונתה לתפקיד הבכיר ביותר במערכת אחרי המנכ"ל – ראש חטיבת הלקוחות והמשנה למנכ"ל. התפקיד והתואר הציבו אותה בעמדת זינוק טובה לתפקיד המנכ"ל, אבל בינתיים אין סימנים לפרישה קרובה של המנכ"ל קינן, הממשיך להנהיג במרץ את הבנק וזוכה לאמון מלא מצד ההנהלה.
מסלול הקידום הסביר ביותר מבחינתה היה לצמרת של בנק אחר, וההזדמנות הגיעה לאחר פרישתו הבלתי צפויה של מנכ"ל דיסקונט, ראובן שפיגל.

בדיסקונט לא מכינים לאשר־טופילסקי כיסא מרופד, והמבחן הראשון שלה בניהול בנק גדול לא יהיה פשוט. מהבנק הגדול והיעיל ביותר במערכת הבנקאית, היא תנחת בבנק הנחשב לבעייתי ביותר מבין ארבעת הגדולים, כמעט בכל תחום. ניסיונות חוזרים ונשנים לשיקום דיסקונט לא נשאו עד כה את הפירות המקווים. הבנק סובל מקשיים ניהוליים, מוועד עובדים מיליטנטי המקשה על ארגון מחדש, ממבנה בעלות בעייתי ומשורת בעיות אחרות, המשפיעה גם על רמת השירות והיחסים עם הלקוחות.

לאשר־טופילסקי ניסיון רב בתפעול ובטיפול בלקוחות, ולכן סבורים בדיסקונט שהיא בעלת הכישורים המתאימים לטפל בחלק ניכר מבעיותיו של הבנק. מאידך יש לאשר־טופילסקי פחות ניסיון בטיפול במגזר העסקי ובניהול סיכונים. לכן, אומרים במערכת הבנקאית, היא תידרש לעבודת צוות, וספק אם תמצא בהנהלה הקיימת את כל האנשים הדרושים לה למילוי המשימה.

בדיסקונט מעריכים שכניסתה הצפויה של אשר־טופילסקי לבנק, הצפויה להתרחש בתחילת השנה הבאה לאחר תקופת צינון, תהיה אות הפתיחה לחילופים רבים בעמדות ניהול בבנק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.