Forbes Israel Logo

פריצת דרך: מדענים יוסיפו בקרוב אלמנט נוסף לטבלה המחזורית

בשורות חשבות מעולם המדע. מדענים מאוניברסיטת לאנד בשבדיה הודיעו כי בקרוב יוסיפו אלמנט נוסף, 115 במספר לטבלה המחזורית. האלמנט יתווסף לאחר שקבוצת המדענים הצליחה לאשר את קיומו. תוצאות המחקר שהוביל לכך יתפרסמו בשבועון Physical Review Letters. 

קבוצת החוקרים השבדים איננה הראשונה שגילתה את האלמנט. החומר, המכונה לעת עתה אנאנפנטיום התגלה לראשונה בשנת 2004 על ידי צוות מדענים משותף לארה"ב ורוסיה. כעת מודיעים המדענים השוודים כי הצליחו לסנטז את החומר במעבדה שלהם. 

על אישור הוספת אלמנט חדש לטבלה המחזורית אמונים שני גופים בינלאומיים: האיגוד הבינלאומי לפיסיקה יישומית וכן האיגוד הבינלאומי לכימיה יישומית. יצויין כי גופים אלה כבר פסלו את הממצאים שהוגשו להם על האלמנט החדש ב-2004 על ידי הרוסים, בטענה כי "הם אינם עומדים בקריטריונים המתאימים".

עם זאת, המחקר השוודי מאשש את הממצאים של הרוסים ומהווה אינדיקציה חזקה לקיומו של החומר ולכך שלמעשה שתי קבוצות המדענים הצליחו לסנטז אותו במעבדותיהם. 

צילום: ingimage/ASAP

החוקרים השוודים הצליחו לייצר אנאנפנטיום על ידי פיצוץ של מתכת רדיואקטיבית בשם אמרציום, המכיל 95 פרוטונים. את האמרציום חיברו המדענים עם סידן, המכיל 20 פרוטונים. לאחר החיבור נוצר האנאנטיפנטיום המכיל 115 פרוטונים. אולם, בשל היות האטומים כל החומר החדש כה לא יציבים, הם נרקבו כמעט מיד לאחר היווצרותו. 

על מנת לאשר את התגלית, היו צריכים המדענים למדוד את גודל הפוטונים שהופרשו לאחר הרקבת האטומים ולהוכיח שהתהליך תואם את תחזיות הפיזיקאים לגבי החומר. 

בשלב הבא יתכנס צוות משותף לשני האיגודים ויבדוק אם בממצאים החדשים יש די חומר כדי להוכיח את קיומו של ההאלמנט ה-115. לאחר מכן יחפשו המדענים שם לחומר החדש. במקביל בודק הצוות גם את אישורו של האלמנט ה-113 שהתגלה על ידי קבוצת מדענים ביפן בשנת 2012, אולם נדחה בעבר מאותן סיבות כמו האלמנט ה-115. אם שני החומרים החדשים יקבלו את כל האישורים המתאימים, אזי בקרוב יתווספו שני אלמנטים חדשים לטבלה המחזורית. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.