Forbes Israel Logo

פרס: "טוב שלא נחתם הסכם, אין טעם להשאיר לאיראן יכולות גרעיניות"

נשיא המדינה, שמעון פרס, מיישר קו עם ראש הממשלה נתניהו בנושא האיראני: "אמש לא הגיעו המעצמות להסכם עם איראן, וטוב שכך. הסכם עם איראן נועד למנוע איראן גרעינית, והנוסח שנדון אינו עונה על מטרה זו".

פרס, שנשא דברים בטקס במלוא 40 שנה לפטירתו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, הבהיר כי עמדתה המוצהרת של ישראל היא מניעת איראן גרעינית. "אני מקווה שזו גם תישאר העמדה המוצהרת של החמישה פלוס אחד", אמר כשהוא מתייחס לארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה – שש המדינות שנציגיהן משתתפים במגעים עם איראן.

הנשיא אמר כי ישראל לא תתנגד להשגת המטרה באמצעים שאינם צבאיים, אך הבהיר כי אין טעם בהסכם שישאיר בידי איראן יכולות גרעיניות. "אני סבור שעמדת הממשלה כפי שמבטא אותה ראש הממשלה, נתניהו, היא צודקת".

פרס דיבר גם על המשא ומתן המדיני עם הפלסטינים וקרא לפתרון שתי מדינות לשני עמים. "במדינה דו לאומית לא יהיה בה רוב יהודי מובטח. נהפוך הוא – יהיה בה סיכון להישארותה של ישראל כמדינה יהודית ומדינה דמוקרטית", התריע.

פרס | צילום: מרק ישראל סלם

הוא העריך כי הפערים עם הפלסטינים ניתנים לגישור והוסיף: "אין ברירה טובה אחרת לא לנו ולא לשכנינו. אני יודע כי קיים אי אמון בינינו. אבל תפקיד השלום נועד להפוך היסטוריה של אי אמון למציאות של אמון. היו דברים מעולם. זה קרה במציאות בהרבה מקומות בעולם. עמים קשה לשנות, אך יחסים ניתנים לשינוי".

מוקדם יותר היום הביע נתניהו שביעות רצון מכך שלא נחתם הסכם על הגרעין האיראני. הוא סיפר כי שוחח עם מנהיגי המערב במהלך הדיונים בז'נבה וקרא להם לא לקבל החלטות פזיזות: "שאלתי את כל המנהיגים ,מה החיפזון?, ביקשתי להמתין. טוב שזאת בסופו של דבר ההחלטה שהתקבלה".

עם זאת הבהיר ראש הממשלה, "אינני משלה את עצמי – יש רצון עז להגיע להסכם. אני מקווה שלא הסכם בכל מחיר, ואם הסכם אז צריך הסכם טוב ולא הסכם רע. אני מקווה שיגיעו להסכם טוב ואנחנו נעשה כל מה שביכולתנו כדי לשכנע את המעצמות ואת המנהיגים להימנע מהסכם רע".

נתניהו הדגיש בדבריו כי העסקה עם איראן תוריד את לחץ הסנקציות, שנבנה במשך שנים. הוא ציין כי המתווה הנוכחי אינו מנטרל את יכולתה להעשיר אורניום וכן להשתמש בפלוטוניום. "בעסקה המוצעת אין אפילו פירוק של צנטריפוגה אחת", אמר. "אמרתי למנהיגים שלפי כל המידע שמגיע לישראל, העסקה המסתמנת היא רעה ומסוכנת. מסוכנת לא רק לנו, מסוכנת גם להם".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.