Forbes Israel Logo

פשרה: חרדים וערבים יוכלו לרכוש דירה עד 900 אלף שקל ללא מע"מ

גם ערבים וחרדים שלא שירתו בצה"ל ושלא התחייבו לשירות לאומי, יוכלו לרכוש דירה חדשה בסך עד 900 אלף שקל ולקבל פטור ממע"מ בשיעור 18%. משרד האוצר ומשרד המשפטים הגיעו לפשרה זו וכך תיסלל דרכו של חוק אפס מע"מ לאישור בקריאה ראשונה בכנסת.

במקור ביקש האוצר לאשר פטור ממע"מ לחרדים ולערבים שלא שירתו בצה"ל, לדירות שמחירן עד 600 אלף שקל, בעוד שהפטור למעגל הזכאים האחר הוא לגבי דירות בסכום של עד 1.6 מיליון שקל. אלא שאז טען משרד השיכון כי כמעט שאין דירות חדשות במחיר 600 אלף שקל. בשנה האחרונה בוצעו 250 עד 300 עסקות מכירה של דירות בסכום זה. הגבהת הרף ל־900 אלף שקל תגדיל משמעותית את מעגל הזכאים, גם ביחס לאלה שלא שירתו בצה"ל.

באוצר התנגדו תחילה לשינוי הרף וטענו כי לאוצר יש זכות לקבוע סדרי עדיפויות לזוגות צעירים ששירתו בצה"ל או בשירות לאומי. אורי שני, יועץ קבינט הדיור, טען כי גם אם תוגש עתירה לבג"ץ, הסיכוי שתידחה הוא גדול. שני המליץ לשר האוצר יאיר לפיד לשקול אפשרות להתגונן בבג"ץ באמצעות ייעוץ משפטי חיצוני. בסופו של דבר העדיף לפיד ללכת לפשרה.


לפיד. החליט ללכת על פשרה. צילום: רויטרס

ל"מעריב־השבוע" נודע עוד כי בהצעת החוק יופיע סעיף שלפיו תאריך היעד של חוק המע"מ הוא 1 בספטמבר. קביעת תאריך היעד נועדה לסייע בעיקר לקבלנים לא גדולים שנתקעו עם מלאי דירות. ברגע שקבלן יודע שיש תאריך יעד לקביעת מע"מ אפס, הוא יוכל לחתום על חוזה מותנה שלפיו העסקה תושלם אחרי 1 בספטמבר כך שהקונה יוכל ליהנות מאפס מע"מ.

האחריות על יישום חוק מע"מ אפס תהיה בידי רשות המסים כדי ליצור הרתעה כלפי קבלנים שלא יעמדו בתקנון וינסו למכור דירות ללא מע"מ אף שהקונים לא עונים לקריטריונים.

"אני בטוח שחוק המע"מ יאושר עד תחילת אוגוסט", אמר שני בסוף השבוע. "אני עדיין מתנגד להרחבת מעגל הזכאים. אין סיבה שמי שלא שירת בצבא או בשירות הלאומי ייהנה מההטבה. במגזר הערבי לא מרבים בקניית דירות מקבלנים. למי שלא שירתו בצה"ל או בשירות לאומי יש עדיפות בקריירה האזרחית על פני האחרים. הצעתי שמי שמעוניין בשירות לאומי, ושלטענתו לא התקבל לשירות, יצהיר על כך בכתב. בפועל אף אחד לא העביר הצהרה כזאת".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.