Forbes Israel Logo

ציוץ מסך: האם דווקא טוויטר תעצור את בריחת הצופים מהטלוויזיה?

בבסיסו של הקשר החזק בין טוויטר לבין רשתות השידור הטלוויזיוניות השונות עומדת ההנחה כי אם יצליחו הרשתות לגרום לצופים "לצייץ" בנוגע לתוכניות השונות – הן יוכלו לסייע לעצמן ולחזק את מעמדן במאבק כנגד שידור התכנים בחינם באינטרנט. 

כשאנשים מצייצים אודות תוכנית מסוימת, הגולשים שיחשפו לאותם ציוצים ימהרו למכשיר הטלוויזיה בכדי לראות על מה כל המהומה (כך, לפחות, מקווים ברשתות השידור הגדולות). גם המצייץ יסייע למהלך: מכיוון שאנשים מעוניינים שמספר אנשים גדול ככל הניתן ייחשף לציוציהם – הם יצפו בתוכנית ויצייצו בזמן אמת – כשהנתח הגדול ביותר של צופים צופה בתוכנית.

והנתח הגדול עדיין צופה בתוכנית בזמן שידורה החי – באמצעות הטלוויזיה. לכן מסייעים ציוצי טוויטר לרשתות השידור למשוך צופים רבים ככל האפשר (מצייצים ונחשפים לציוצים) לשידור המקורי, ומניעים אותם מלהסתמך על שידורי התכנים באמצעות האינטרנט בזמן הנוח להם.

כך המהלך אמור לעבוד בתיאוריה. בטוויטר עובדים כבר זמן רב בכדי להוכיח שזה עובד גם במציאות. אבל לאחרונה, לרשתות השידור עולה בעיה חדשה ולא פחות מהותית מירידת מספר הצופים אשר צופים בתוכנית: יותר ויותר אנשים מתנתקים לחלוטין משירותי השידור השונים (כבלים ולוויין) ומסתפקים בשידור התכנים דרך האינטרנט.

לפי סקר אשר ערכו במרכז המחקר והאסטרטגיה "פראנק מגיד", מספר המוותרים על הכבלים והלוויין לטובת האינטרנט עדיין אינו גדול, אך הוא צפוי לגדול בעתיד: 4.4% מהנשאלים בגילאים 25-34 העריכו כי יתנתקו מרשתות השידור במהלך השנה הקרובה, לעומת 2.7% מקרב הנשאלים כולם. האוכלוסייה הצעירה, באופן לא מפתיע, מעריכה באחוזים גבוהים יותר כי תעבור לצרוך את התכנים הטלוויזיוניים באמצעות רשת האינטרנט בלבד, בחינם וללא פרסומות. 


צילום: רויטרס

בעוד חברות דוגמת "נטפליקס", "הולו פלוס" ואחרות מציעות אלטרנטיבות קורצות ומוחשיות לרשתות השידור הקלאסיות, השידור החי באינטרנט עדיין בעייתי ורצוף קשיים. אם נסכים כי חווית השידור החי חשובה יותר בקרב הצופים הפעילים בטוויטר, סביר להניח כי אותם משתמשים לא ימהרו להתנתק מהפלטפורמות המספקות את אותו השידור החי – רשתות השידור הקלאסיות.

לפי נתוני הסקר של פראנק מגיד, אכן כך הדבר. 1.7% מקרב משתמשי טוויטר אשר נשאלו האם הם צופים כי יתנתקו מרשתות השידור הקלאסיות במהלך השנה הקרובה, השיבו בחיוב, לעומת 3% מהנשאלים אשר אינם משתמשי טוויטר. זאת למרות שמשתמשי טוויטר היו צעירים יותר ביחס לאלו שאינם משתמשים ברשת החברתית, ועל כן היה צפוי כי דווקא הם ימהרו לזנוח את רשתות השידור הישנות ויעברו לאינטרנט החדשני והמתקדם. 

אלו ממצאים מעניינים למדי. כששאלתי בנושא את דֶב רוי, "מדען התקשורת" הראשי של טוויטר ומי שהקים את מעבדות Bluefin, האם משתמשי הרשת צורכים טלוויזיה בשידור ישיר יותר מאשר אלו אשר אינם משתמשים ברשת, הוא השיב כי "הניחוש שלי הוא שהם יראו פחות תכנים המשודרים בזמן שחורג מזמן השידור המקורי".

זו הנחה הגיונית וסבירה, אך הנתונים של פראנק מגיד סותרים אותה. למעשה, משתמשי טוויטר העידו כי הם דווקא צורכים פחות טלוויזיה בשידור ישיר לעומת אלו אשר אינם משתמשים ברשת. זה לא לגמרי מפתיע, שכן הגיוני לחלוטין שאוכלוסייה המאמצת טכנולוגיה מסוימת (שימוש בטוויטר) תמהר לאמץ טכנולוגיה חדשה נוספת (צפייה בתכנים טלוויזיוניים באמצעות האינטרנט). 

אז האם בכוחה של טוויטר לעצור את בריחת הצופים בטלוויזיה ולשפוך קצת שמן ל"מדורת השבט"? ברשתות השידור מקווים שאכן כך הדבר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.