Forbes Israel Logo

ציוצים למתחילים: איך להשתמש בטוויטר לקידום עסק מתחיל?

"חצי מהכסף שאני מוציא על פרסום – הולך לפח; הבעיה היא שאני לא יודע איזה חצי", אמר ג'ון וואנהמייקר, סוחר בכלבו בתחילת המאה ה-20. אם הוא היה חי כיום, למילותיו שלו לא היה ערך. בכפר הגלובלי של ימינו, אפשר לאמוד באופן פשוט יותר מאי פעם, את האפקטיביות של קמפיין פרסום.

כאשר מנסים לעמוד על קנקנו של קהל הטלוויזיה והרדיו, בדרך-כלל התוצאה תהיה מספרית. יו-טיוב ופייסבוק לעומת זאת, הופכות את הפרסום בוידאו למדע, שלוקח בחשבון את השעה ביום, פרופיל הצופה ואפילו את מצב הרוח שהוא נמצא בו ואת מזג-האוויר בחוץ.

מצד שני, בניית מותג היא פעילות שקשה יותר לכמת. פופולריות של מוצר לא יכולה להימדד במושגים של כמות האנשים שמודעים לקיומו, אלא רק במושגים של כמה אנשים קונים וצורכים אותו. לדוגמא, התוצאות ההרסניות שחוותה קוקה קולה כאשר החליטה להציג לעולם את "הקולה החדשה" בשנות ה-80 (הם שינו את הנוסחה בחזרה תוך חודשים ספורים). דוגמא נוספת היא הפריצה הכושלת של קולגייט לשוק הארוחות המוכנות. בשני המקרים, הצרכן סירב לאפשר למותג לשנות את זהותו.

השיעורים ההיסטוריים האלו מציגים חדשות טובות עבור מייסדי סטארט-אפים. גם יש לכם תקציב שיווק ובסיס משתמשים גלובלי, אתם לא יכולים להכתיב לציבור את מה שהוא הולך לאהוב או לא. אם אתם סטארט אפ שאינו מסתמך על משאבים חיצוניים, אתם לא הולכים להפוך לילד הפופולרי בכיתה ברגע. לכן אתם צריכים למצוא דרכים חדשות ליצור מעריצים שיעקבו אחריכם, לחבור לאנשים עם השפעה חברתית, ולהפוך אותם לגורם המרכזי שיסייע לכם שיווקית – הם יעשו לחברה לייק בפייסבוק וישתפו אינפורמציה עליכם עם החברים שלהם. מבין הרשתות החברתיות שקיימות כיום, לטוויטר יש הרבה מה להציע.

כל עסק קטן שאי פעם יצר עמוד פייסבוק וחיכה לכמויות הגדולות של ה-"לייקים", יהיה מודע לאכזבה שהחוויה הזו יכולה להביא. אפשרויות יצירת הדף נעשות לפי נוסחה, עם מקום קטן ליצירתיות – כלומר הדף שלכם ייראה כמו כל דף אחר. באשר לתוכן, תצטרכו לייבא אותו ממקור אחר, לרוב מהאתר שלכם – אז למה להתאמץ כפליים? לבסוף, אתם מתחרים על עדכונים ברשת לא רק עם דפים אחרים של חברות, אלא גם עם פרסומות בתשלום ועם פייסבוק עצמה. בשורה התחתונה, כל זה אומר שאתם נשארים עם אופציה אחת, אם אתם רוצים להגיע לאיזה שהוא הישג – להתחיל לשלם על פרסום בפייסבוק בעצמכם.

מה קורה לאחר-מכן? כפי שקורה לעסקים רבים וכפי שחוויתי על בשרי, אתם תחלו לקבל "לייקים" לעמוד, אבל הפרופילים של מי שעומד מאחוריהם יהיו יותר אוואטרים מאשר צרכנים אמיתיים, וכך ההישג שתגיעו אליו הוא לרוב רחוק מקהל היעד. אין שום נזק בעמוד פייסבוק לעסק, אבל היתרון שלו קטן. לעסק שעומד בכוחות עצמו, עמודי פייסבוק סטטיים ולא מושכים הם מקור שיווקי לא יעיל.

לינקדין תרחיק את המשתמשים מהמוצר שלכם

נניח ואתם רוצים שאנשים משפיעים יוכלו למצוא את המוצר שלכם או לתמוך בכם. אתם יכולים לעשות משהו גרוע יותר מאשר למצוא אותם בלינקדין, אבל האם הם ייתנו לכם? אם אין לכם את כתובת המייל של מישהו מהם, אתם לא יכולים לתקשר איתם, אלא אם אתם מוכנים לשלם חשבון פרימיום. ואם יש ברשותכם את כתובת המייל שלהם – אז יש לכם כבר קשר מסוים איתם בלי שתצטרכו את לינקדין. הצטרפות לקבוצות לינקדין, שימוש באלגוריתם חדשות ה"פולס", ויצירת כמה קשרים אסטרטגיים – הם דרך טובה לבנות את המותג האישי שלכם, אם יש לו עמוד אישי שנכתב היטב. אבל, לינקדין היא לא פלטפורמה שמכוונת להודעות חדשות על המוצר שלכם. יש בה מקום קטן לטכניקות פרסומיות מוכרות כמו מרכיבים חזותיים, שיווק גרילה או משחקים. רוב הסיכויים הם שתגרמו למשתמשים להימנע מהמוצרים שלכם במקום להיות מעורבים בהם, אם תשתמשו בלינקדין.

גוגל פלוס היא פלטפורמה חברתית מסקרנת עבור סטארט-אפים, משום שתוכן האתרים נוטה לעקוף את השטחיות ולהציע תובנות אמיתיות. משתמשי האתר אוהבים סיפורים על פריצות דרך, שנתמכים על ידי סרטונים, קבוצות דיון ושפע מומחים. יחד עם זאת, גוגל פלוס לא הצליחה לקבל את התמיכה הגדולה שהיא ציפתה לו, והשמועות מתעקשות כי האתר ייסגר לבסוף. ארגון מעגלי הקשרים, מציאת חברים ובניית רשתות הם הרבה יותר מורכבים בגוגל פלוס מאשר זה צריך להיות. לכן, להצליח בשכנוע מעריצים וצרכנים אפשריים להיכנס לאתר הוא משימה לא פשוטה בכלל.

אינסטגרם הוא אתר מעולה, אבל עדיין נישתי, כמו פינטרסט או סנאפצ'ט. אתרי בלוגים וחיפוש מידע הפכו לדבר שגרתי, ונהדרים עבור פרסום שלילי, אבל מחייבים התמודדות עצומה עם תחזוקת האתר ויצירת תוכן. זו הסיבה שהם לא מספיק טובים, והאחרונה שנשאר לדון בה היא טוויטר.

טוויטר מאפשרת לעוקבים אחריך להתחבר למותג | צילום: thinkstock

מה מציעה טוויטר?

כעת אציג חמישה מקרים שייחודיים לטוויטר ומציבים אותה מעל הרשתות החברתיות האחרות, במושגים של יעילות זמן, השגת משתמשים, מעורבות ושקיפות. בניית מותג בשלבים הראשונים (פיתוח המוצר, בחינה שלו והשקתו) היא תהליך בו אתם יכולים ליצור שקיפות, כך שהעולם יצפה ויהפוך להיות מעורב במה שאתם מנסים להשיג – וכך נבנית הנאמנות למותג. אתם יכולים להשתמש בכל סוגי השיווק שבעולם, בחינם או בתשלום, אבל בסופו של דבר מה שתצטרכו הוא למצוא משתמשים וצרכנים שמאמינים בעסק שלכם. הנה כמה עצות שיסייעו לכם למצוא אותם ולהפוך אותם לאוהדים שלכם:

1. מי שאתם עוקבים אחריו חשוב יותר ממי שעוקב אחריכם. בעזרת שימוש באפשרות החיפוש, תוכלו ליצור עמוד עדכוני חדשות מותאם אישית תוך שעות ספורות, שיספק לכם מבזקים, מחקר, סטטיסטיקות שיווק וכל מה שאתם צריכם כדי להישאר מעודכנים. אנשים חכמים מפרסמים כמעט הכול, ללא הפסקה, בטוויטר, ואני לא יכול לחשוב על פלטפורמה טובה יותר שמאפשרת לעקוב בקלות אחר מה שהם אומרים.

2. אם אתם לא יודעים מה אתם רוצים לצייץ, אתם יכולים לצייץ מחדש. זה מאפשר לכם ליצור במהירות פרופיל שהוא אמין. בחירות הפוסטים שלכם עוזרות לאחרים להבין מי אתם ומה עומד מאחורי המותג. אנשים יתחילו לעקוב אחריכם כי הם מתעניינים באותם הדברים שחשובים לכם. כך נוצרת נאמנות למותג, וכאשר תהיו מוכנים לצייץ פוסטים מקוריים – יהיה מי שמעוניין להקשיב לכם.

3. ציוץ לאנשים הוא השתתפות בוויכוח. כשאתם מפרסמים מסרים על המותגים שלכם, לבטח תקבלו אהדה, אבל ראשית עליכם לבנות תמונה של מי האישים המשפיעים ביותר בתחום העסקי שלכם. האלגוריתמים של טוויטר טובים מאוד כדי למצוא דמויות רלוונטיות עבורכם שתוכלו לעקוב אחריהן. בלינקדין אולי לא תוכלו להיות בקשר עם מנכ"ל מיקרוסופט או בכירי קוקה קולה, אבל בטוויטר זה יהיה אפשרי, ותוכלו למצוא את כל המידע על המחשבות או הפעילויות שלהם על בסיס יומי. תוכלו לשלוח להם הודעות ישירות, ואם השאלה או התגובה שלכם יהיו אינטליגנטיות מספיק כך שמשתמשים יצייצו אותן מחדש, תשיגו מספר רב של עוקבים ומתעניינים בזמן קצר. לא נגרם שום נזק גם אם לא הצלחתם, ועליכם לנסות שוב ושוב.

4. תכננו את הציוצים שלכם בעקביות. כלים נפוצים לתזמון הם למשל HootSuite או Twuffer. בתוך מספר שעות של עבודה, אפשר לתכנן שבוע שלם של מסרים שאתם רוצים שהעולם ידע עליהם. עדכונים שוטפים יקנו לכם עם הזמן מוניטין של מומחים בתחום – ואנשים מחפשים במייסדי חברה את התכונה הזאת.

5. ככל שתשתתפו יותר בדיונים, תתנסו ותשתפו מידע, כך תעלה הסבירות שאנשים יאהדו אתכם ויעקבו אחריכם. אם פרסום פוסט בפייסבוק מרגיש כמו יריות באפילה, טוויטר תספק לכם תגובה מידית: מי מתעניינים במה שאתה אומר, איך הם מרגישים לגבי זה ומה הם מתכננים לעשות בנידון? טוויטר, יותר מכל פלטפורמה אחרת, היא ממלכת אנשי הכישרונות. אפשר להשפיע על משתמשים מסוימים, לרוב אלו בעלי מספר עצום של עוקבים, על-ידי הסלקטיביות בה הם נוקטים בבחירת הפוסטים שלהם. כך תהיו בטוחים שאתם עוקבים אחר אנשים עם השקפת עולם הפוכה, ותוכלו לראות את שני הצדדים של הוויכוח. יותר מכל, תיראו עסוקים ותשתתפו בשיחות. תמציאו ז'רגון משלכם. ההגבלה של 140 מילה היא מתנה לכל אדם יצירתי, וכמובן שיש מרכיבים ויזואליים, לינקים והאשטאגים. כמעט ואי אפשר להאמין למהירות בה ניתן להעניק לאנשים רעיון של מה מניע אתכם ואיזה עסק אתם בטוויטר. אין שום מקום שאפשר להתחבא בו, אבל מצד שני, גם אין תשובות נכונות או שגויות!

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.