Forbes Israel Logo

צ'יינה טאון: האם ההון הסיני המציף את דטרויט יחזיר את עיר התעשייה המרוששת לימי הזוהר שלה?

מסתבר שדטרויט, עיר התעשייה המרוששת, שנראה כי כבר אין לה עתיד, היא אחת מ-4 הערים הפופולריות ביותר בארה"ב עבור משקיעי נדל"ן סינים. למעשה היו אלה דווקא החדשות הרעות – פשיטת הרגל הרשמית של המטרופולין ב-18 ביולי, אשר הפיח את ההתעניינות המחודשת בה. "בעוד שפשיטת הרגל נתפסה כבשורות רעות בכל מקום אחר, היא חשפה את שוק הנדל"ן של דטרויט בסין", אומר אבון שו, עורך דין ממישיגן העובד עם לקוחות סינים.

הסינים מצדם לא יכולים לפספס את ההזדמנות. אחרי הכל, איפה עוד תוכלו לקנות בית דו קומתי בפחות מ-100 דולר? הטלוויזיה הסינית דיווחה בחודש מאי כי אפשר לקנות שני בתים בדטרויט במחיר של נעלי עור בסין' ופרסומות ברשת מציגות טקסטים כמו "700 אלף איש, שקט, אויר נקי, אין זיהום, דמוקרטיה. למה אתם מחכים?"

אבל מי אמר שהסינים מחכים? הקבוצה הבין לאומית דונגדו משנחאי קנתה לאחרונה במכירה פומבית שני סמלים בעיר התחתית: את בניין דיויד סטוט עבור 4.2 מיליון דולר ואת בניין התקשורת החופשית עבור 9.4 מיליון. למרות זאת, רוב הקניות של הסינים הם של נכסים זולים המגיעים עד לשווי של 25 אלף דולר בפרברי העיר.

דווקא פשיטת הרגל משכה את תשומת הלב של המשקיעים הסינים | צילום: רויטרס

הסינים בהחלט עשו רושם על המקומיים. "אנשים באמת מתקשרים ואומרים שהם רציניים ושהם רוצים לקנות 100, 200 נכסים", אומרת קרולין צ'ן, סוכנת נדל"ן. "אנחנו אפילו לא רוצים לראות אותם, הם אומרים לי. תבחרי את הטובים".

קבוצת דונגדו מתכוונת לשפץ את מבנה התקשורת הישן ולהפוך אותו לבניין מסחר ומגורים, אך נראה שזהו מקרה שאינו מעיד על הכלל. הסינים העמידים משקיעים בעיר המכוניות, כמו שהם משקיעים בארצם – קונים מספר רב של יחידות שפעמים רבות נשארות ריקות. מבחינתם מדובר במחסנים המכילים את כספם.

אספקט נוסף של התופעה הוא בריחת ההון אל מחוץ לסין. לפי אוליבר וויליאמס מחברת WealthInsight, רק 13% מההון הסיני מושקע מחוץ לגבולות המדינה, בעוד שהממוצע העולמי הוא בין 20% ל-30%, כך שהעברת חלק מההשקעות לחו"ל הוא טבעי עבור מדינה מתפתחת כמו סין.

יהפוך בקרוב לבניין משרדים ומגורים? מבנה התקשורת החופשית | צילום: רויטרס

אך זה לא רק הכסף שבורח מסין. מחקר של Bank of China ו-Hurun, מצא שיותר מחצי מהמליונרים בסין נקטו צעדים לקראת הגירה או שוקלים זאת. הנתון הזה עשוי לאותת שזרימת ההון מחוץ לסין עשויה להיות משמעותית יותר מאשר זו הנגרמת בשל ההשקעה בנדל"ן.

יש חילוקי דעות לגבי הערכת ההון הסיני מחוץ לגבולות המדינה, והמספרים נעים בין 450 מיליארד דולר ל-658 מיליארד. יחד עם זאת, קיימת הסכמה גורפת כי הסכום יגדל בקצב מהיר. יש המעריכים כי הסכום יכפיל עצמו תוך שלוש שנים וב-CNBC כינו את המהלך "אחת מהגירות ההון המהירות ביותר של זמננו: מאות מיליארדי דולרים, וגלים של מיליונרים גואים מסין אל יעדים מעבר לים".

הסינים ישקמו את עיר התעשייה האמריקאית? | צילום: רויטרס

זה לא שדטרויט היא השקעה טובה. אחרי הכל, מי יכול לאהוב עיר שהדמות המרכזית בה הוא שופט מרושש, שבה הממשלה נאלצת לקחת את ההנהגה המקומית לידיה, ושנושים עומדים לעקל את מוזיאון האומנות?

יחד עם זאת, עגום ככל שיהיה מצבה של העיר שירדה מגדולתה, הוא עדיין טוב יותר מזה של סין, כך לפחות חושבים לא מעט סינים, השופכים עליה את כספם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.