חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

צמודים לנייד? הסמארטפונים משנים חלקים במוחינו הקשורים לתנועת האצבעות

מאז שהסמארטפון הפך למכשיר כה פופולרי הוא שינה רבות את חיינו: הוא שינה את הדרך בה אנחנו מתקשרים עם אחרים, את הנגישות שלנו למידע ועוד. כעת, מחקר חדש מתחום הנוירולוגיה שנערך בשוויץ טוען כי השימוש התכוף בסמארטפונים משפיע גם על הדרך בה המוח שלנו עובד.

המחקר מצא כי החלק בקליפת המוח שקשור להפעלת האצבעות מתחזק ביחס ישיר לתכיפות בה אנחנו משתמשים במסך המגע של הסמארטפון שלנו. לדוגמה, הוכח במחקר כי אם תסמסו לחברים שלכם באופן עקבי במשך שבוע אותו חלק ספציפי במוח יתחזק בצורה משמעותית. מצד שני, ברגע שתפסיקו להתעסק עם הסמארטפון האפקט יתחיל להתפוגג, בדומה לשריר שנחלש אצל ספורטאי שמפסיק לאמן אותו לאורך זמן. לעומת זאת, עושה רושם כי אנשים שמשתמשים בפלאפונים מהדור הישן, כלומר כאלה שמצויידים בלוח מקשים במקום במסך מגע, אינם חווים את התופעה הנ"ל כלל.

הסמארטפון תורם לחקר מערכת העצבים

הרעיון למחקר נבע מרצונם של החוקרים לבדוק כיצד שימוש מתמיד באצבעות משפיע על הקשרים העצביים במוח, אם בכלל, ועל "הפלסטיקה" או הגמישות של האיבר. מאחר ורובינו מחוברים לסמארטפון כמו תינוק לחבל הטבור, היה קל מאוד לאתר "שפני ניסיון" שיתנדבו להשתתף בניסוי ולעבור סריקה אלקטרונית למיפוי המוח, או EEG בקיצור.


עכשיו זה מדעי. הסמארטפון משפיע על המוח שלכם | צילום: thinkstock

"הופתעתי מאוד מהיקף השינוי שגרם השימוש בסמארטפון", אמר ארקו גוש (Arko Ghosh), אחד המחוקרים מאוניברסיטת ציריך. "נדהמתי גם מהקלות בה אפשר להסביר ולהעריך אותות עצביים שעוברים מהמוח לאצבעות באמצעות בדיקת רמת הפעילות בסמארטפון".

אמנם אנחנו עכשיו מודעים לכך שהשימוש התכוף בסמארטפון משפיע על הצורה בה המוח שלנו פועל, אבל האם זה טוב או רע עבור המין האנושי? זאת, כנראה, כבר שאלה למחקר אחר. כרגע לא ידועה ההשפעה לטווח ארוך של שימוש רחב היקף בסמארטפון, אבל גוש והקולגות שלו למחקר חוששים שמעבר לכאבים באצבעות עקב מאמץ יתר, הפעילות הנפוצה עלולה לגרום לפיתוח בעיות מוטוריות בעתיד. אז אם אתם מאלה שמתקתקים על מסך המגע כל היום ללא הפסקה, שימו את הסמארטפון בצד מדי פעם ותנו לאצבעות שלכם קצת מנוחה.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

Adience הישראלית נמכרה למיליארדר טדי שגיא תמורת 20 מיליון דולר

כשבחורה בריטית מגרילה קוסמונאוט בצ׳ט-רולט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן