Forbes Israel Logo

צפו בסרטון: Oculus Rift – מציאות מדומה, הדור הבא

"אני הולך עכשיו במסדרון, עם הנשק ביד, פונה ימינה – יש כאן מעלית, צריך ללחוץ על הכפתור כדי להפעיל אותה. יורד קומה – מותקף על ידי איש וכלב, מחסל אותם וממשיך הלאה, אוסף את התחמושת מהגופות… עוד שלושה אנשים וכלב באים לתקוף אותי, בורח קצת אחורה וחוזר לקרב" – כך נראית, פחות או יותר התחושה כאשר משחקים Quake בגירסא מותאמת אישית ל-Oculus Rift.

אם תשאלו את רוב האנשים שתראו ביום-יום אם הם מכירים או שמעו על ה-Oculus Rift, כנראה שיעקמו את הפרצוף שלהם במבט מוזר, אך לאחר שינסו את הגאדג'ט המיוחד הזה, סביר להניח שהם יתארו את המפגש הראשון איתו כאחד מהדברים המגניבים ביותר שיצא להם לחוות בזמן האחרון. מדובר במכשיר המהווה את הצעד הגדול הראשון לקראת הדור הבא של חווית הסימולטורים בכלל והגיימינג בפרט, קפיצת מדרגה בכל מה שקשור לכניסה של המוח האנושי אל תוך עולם המיחשוב, בניגוד לטרנדים בתחום המיחשוב הלביש הצומחים בקצב מסחרר.

לאחר מאמצים כבדים, הצלחנו להניח את ידינו על אחת מתוך קרוב ל-6,000 ערכות המפתחים הראשונות של ה-Oculus Rift אשר הופץ ומומן דרך אתר גיוס ההמונים Kickstarter. מדובר באחד מפרוייקטי הגיוסים המוצלחים ביותר שעברו דרך הפלטפורמה – כמעט 2.5 מיליון דולרים שגויסו בתקופה של חודש בין ה-1 באוגוסט ל-1 בספטמבר 2012. יותר מ-9,500 אנשים החליטו לתרום לפרוייקט בדרך כזו או אחרת, וכעת יש לנו את הזכות להיות הראשונים בארץ שמבצעים את הסקירה המקיפה הראשונה על אחד מהמוצרים פורצי הדרך והמעניינים ביותר שפותחו בעשור האחרון.

רק כדי להבין מה עומד מלפנינו, מדובר בחוויה שונה לגמרי מכל מה שניסיתם או הכרתם עד כה. הזינוק הראשון אל תוך עולם ממוחשב המקיף אותנו בתור בני אדם והמכשיר הראשון שעושה, בהצלחה מרובה, את הניתוק מן העולם המציאותי לעולם הוירטואלי. כל האנשים בסביבת המשרד שניסו את ה-Rift אמרו שמדובר בהמצאה הטכנולוגית המטורפת ביותר שהם ניסו בחיים, ולמרות הכל – חשוב לזכור כי מדובר ב-Development Kit – אחת מהגרסאות הראשונות של המכשיר, שהספיק להתעדכן בינתיים בכמה פרמטרים וגירסתו החדשה הוצגה בכנס E3. לכן, בסקירה ננסה להעביר, פרט לאיך המכשיר נראה, מעוצב, באילו מערכות הפעלה הוא תומך ומה ההרגשה הכללית מבחינת המשחקיות שלו – את ההרגשה כיצד זה להיות בפעם הראשונה, כמעט פיזית – בעולם אחר.

ה-Oculus Rift מגיע במזוודה מהודרת המכילה את המשקפיים עצמם עם רצועה הניתנת להתאמה אישית על הראש. המשקפיים מחוברים אל מעין קופסאת עיבוד המחברת בין המחשב והתצוגה אל המשקפיים עצמם. קופסאת העיבוד מכילה יציאת Mini USB לחיבור למחשב, יציאות תצוגה HDMI ו-DVI שמטרתן להעביר את התצוגה מהמחשב באופן תלת מימדי אל המשקפיים וכמובן יציאת 5V DC לחיבור סטנדרטי לחשמל. בנוסף, הערכה מגיעה עם 3 עדשות במידות שונות הניתנות לפירוק והרכבה בהתאם לנוחות של המשתמש ובמידה ומדובר במשתמש שמרכיב משקפיים – הוא יוכל למצוא את הפוקוס והזום המתאימים לו בעדשות ובכיוונון העדין של המשקפיים בצידיהם.

כמו כן, המשקפיים מצויידים בחיישן Head Tracking, כך שתוכלו לראות את העולם הוירטואלי בו אתם נמצאים על ידי הזזת הראש – פעולה מקבילה להזזת העכבר לצדדים השונים במשחקי מחשב רגילים. כל המרכיבים הללו יוצרים את הרושם שלמרות שמדובר באשליה ובעולם וירטואלי, ההרגשה בעת הרכבת המשקפיים היא מאוד אמיתית. עוד דבר ששווה לציין – היא שהמעבר בין הסביבה המציאותית החומרית לעולם הוירטואלי גרם לבחילה ולהרגשה לא נעימה אצל חלק מהאנשים שנתנו להם לשחק עם המשקפיים – מכשול עליו יצטרכו בחברה להתגבר איכשהו לפני שהם מביאים את המוצר לשוק הרחב של הסימולטורים השונים בכלל ושל משחקי הקונסולה או המחשב בפרט.


צילום: רועי לטקה (עיבוד תמונה)

המוצר עצמו מרגיש ממש טוב וניכר כי נבנה מחומרים איכותיים. בעת הרכבת המשקפיים והתאמתם עם הרצועות, משקל המכשיר כמעט ולא מורגש. המשקפיים מגיעים בגירסאת ה-Development Kit עם מסך IPS תלת מימדי בגודל 7 אינץ' וברזולוציה של 1280×800 פיקסלים – לא תצוגת HD מלאה, אך מספיק טובה בשביל גודל המסך (איכות צפייה כמו בנקסוס 7).

המכשיר מספק תמונה אמיתית למדי, זאת הודות לתצוגת התלת מימד הסטריאוסקופית שלו, ולמרות שלמוח לוקח כמה שניות להתאקלם לסיטואציה החדשה בה הוא נמצא – כאשר התכבדתי לשים בפעם הראשונה את ה-Oculus על הראש, ההרגשה הייתה מוזרה ביותר וההתנתקות מהעולם הפיזי הייתה מעט מטרידה עד כדי כך שלאחר כמה דקות נתקלתי בצורך עז להרים את היד ולראות אותה בתוך המשחק או להסתכל למטה ולתהות היכן הרגליים שלי.

חשוב לציין, כי בגירסא החדשה של המכשיר, בין היתר, התצוגה השתדרגה ל-Full HD והרזולוציה היא 1920×1080 פיקסלים. הבעייתיות היא שהתצוגה צריכה להתפצל בין שתי העיניים, ולכן ברמת הצפייה המציאותית אנו מדברים על "שתי" תצוגות ברזולוציה של 640×800 פיקסלים, שהיא נמוכה למדי, אך בכל מקרה התוצאות שקיבלנו באפליקציות השונות הקיימות למכשיר – נעימות למראה ועולות על הציפיות ממכשיר שנמצא בשלבי פיתוח.

גם ב-Windows וגם ב-OSX, ה-Oculus Rift לא דורש שום התקנה, בצד החומרתי על המשתמש לחבר את כל המכשירים כמו שצריך ובצד התכנתי כל מה שעליו לעשות הוא להפעיל את האפליקציה במצב מותאם ל-Oculus, ללא צורך בהתקנת דרייברים התמיכה בחומרה נעשית בצד התוכנה, ולא תלויה במערכת ההפעלה. כמובן שהדבר מקל על המשתמשים, אך המפתחים צריכים לעשות מספר פעולות פשוטות, ברוב המקרים על מנת להפוך את המשחק שלהם, או התוכנה למותאמת ל-Oculus Rift, והם יכולים לעשות זאת באמצעות ה-SDK המצורף. רצוי להצטייד בבקר תנועה כלשהו – אנו השתמשנו במהלך הסקירה ב-Razer Hydra בכדי להשלים את חווית המשחקיות באופן מיטבי וליהנות מפיצ'ר ה-Head Tracking של ה-Oculus, ללא מקלדת וללא עכבר.


צילום: אבישי בסה

למרות שערכת הפיתוח שנמצאת אצלנו מיועדת כמובן למפתחים, כבר יש כמה משחקים שאפשר לחוות עם ה-Oculus Rift, אפילו למשתמשים פשוטים יותר. Team Fortress 2, Half Life 2, Doom 3 ו-Minecraft הם רק חלק מהמשחקים שכבר נתמכים רשמית על ידי ה-Oculus Rift, בנוסף לפרוייקטים התחלתיים שמפותחים ומפורסמים בפורומים של Oculus Rift. לאתר TheRiftList.com יש רשימה המתעדכנת באופן יום-יומי ומכילה מספר גדול של משחקים ותוכנות הנתמכים על ידי המשקפיים. גם Google Street View, במובן מסויים מעניק חווית Reality ונותן הרגשה, למרות שהיא פחות מציאותית מפני שמדובר בתמונה דו מימדית מוקרנת, כאילו אתם נמצאים מתחת לים (מומלץ לצפות עם דפדפן תומך WebGL, כרום לדוגמה).

לסיכום, אין ספק כי ה-Oculus Rift הוא אחד מהמכשירים המרגשים שיצא לנו לנסות. בכדי להשלים את חווית המציאות המדומה פרוייקט קיקסטארטר נוסף בשם Omni מציע משטח, נעליים, חגורה ואביזרים נוספים איתם אתם יכולים להכניס את כל הגוף לעולם הממוחשב ולנוע בחופשיות.

ככל הנראה, האדם הממוצע יראה ב-Oculus מין סוג של חוויה חד פעמית נחמדה, אך עבור גיימרים מדובר בחוויה שונה לגמרי של משחק וכמובן סימולטורי טיסה, חיילים או סביבות אימונים אחרות יוכלו להתאים את הסביבה שלהם ל-Oculus בכדי לקבל חוויה של מציאות מדומה באופן מיטבי. אמנם עדיין מדובר במוצר הנמצא בשלבי פיתוח, כך שהציפיות שלנו היו בהתאם, אך סביר להניח שכבר בשנה הקרובה נראה מוצר מוגמר שיוצב בביתו של כל גיימר שמכבד את עצמו.

ה-Development kit של ה-Oculus Rift זמין לרכישה מוקדמת דרך אתר החברה תמורת 300 דולרים. הזמנות חדשות צפויות, נכון לכתיבת שורות אלו, להישלח ללקוחות בסביבות חודש ספטמבר הקרוב. חשוב להזכיר כי מדובר בערכת מפתחים ומי שמעוניין יהיה להתנסות במוצר המוגמר יאלץ להמתין מספר חודשים טובים.

לידיעה המקורית באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

חיישנים תחת שליטה בסמארטפון ושליטה על רשתות חברתיות [אפליקציות כחול לבן]

כלי טיס אישי: ה-Jetpack יוצע למכירה כבר בשנה הבאה


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.