Forbes Israel Logo

צפו: האבולוציה של המפלגות בישראל מקום המדינה ועד היום בדיאגרמה אחת

לא פחות מ-11 מפלגות צפויות להרכיב את הכנסת הבאה – אף אחת מהן לא תעלה ככל הנראה על 30 מנדטים ומלאכת הרכבת הממשלה צפויה להיות מורכבת וקשה מתמיד, עבור כל מועמד שיקבל את המנדט מנשיא המדינה.
  
מגזין האקונומיסט הלונדוני סקר בכתבה מפורטת את התפתחותן של המפלגות השונות מיום הקמתה של מדינת ישראל והבחירות הראשונות לאסיפה המכוננת, ועד הבחירות לכנסת ה-20 המתקיימות היום. מהנתונים המוצגים באינפוגרפיקה מרשימה, אפשר ללמוד לא מעט עובדות מעניינות:

כך למשל, בוודאי תתפלאו לדעת שבבחירות הראשונות נכנסו לכנסת 12 מפלגות שונות – יותר מהמצב כיום, אך התפלגות המנדטים היתה כזו שאפשרה למפא"י, שזכתה ב-46 מנדטים, להקים קואליציה עם שותפה נוספת אחת בלבד. הכנסת השלילית כבר מנתה 15 מפלגות שונות.

בבחירות 1969 זכתה המערך שהתאחדה עם מפלגת רפ"י ב-63 מנדטים – שיא התמיכה שקיבלה מפלגה בישראל אי פעם. עידן המפלגות הגדולות נמשך עד 1995 והחל מהכנסת ה-14 אף אחת מהמפלגות הגדולות לא קיבלה יותר מ-40 מנדטים. כיום, אפילו איחוד כוחות בין שתי המפלגות הגדולות לא יספיק על מנת להרכיב קואליציה.
  
צפו כיצד הפכה מאק"י הקומוניסטית לחד"ש שנכללת היום ברשימה המשותפת; כיצד התגלגלה תנועת החירות לגח"ל ומשם לליכוד וכיצד נתפס מרכז המפה הפוליטית על ידי הציונים הכלליים, המפלגה הליברלית, שינוי וכעת יש עתיד וכולנו.

רשימת הגושים משמאל לימין בשורה העליונה: מפלגות ערביות, הקומוניסטים, שמאל ציוני, העבודה, מפלגות המרכז

בשורה התחתונה, משמאל לימין: דתיים לאומיים, חרדים, ליכוד, ימין קיצוני, אחרים


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן