Forbes Israel Logo

צפו: האם האמריקאים פיתחו רובוט שלוקח חיילי אויב בשבי?

זה נשמע כמו משהו שלקח מסרטי "שליחות קטלנית" – רובוט עצמאי שיכול לתפוס בשבי חיילי אויב במקום להרוג אותם. האם ניתן לפתח רובוטים כאלה? אחרי ביקור בכנס המערכות הבלתי מאוישות AUVSI 2012 שהתקיים בלאס וגאס, נראה שמדובר באפשרות מציאותית למדי.

התעשייה כבר פיתחה מערכות רכב בלתי מאוישות המסוגלות לפעול בהתאם להוראות הפתיחה באש. המערכות הללו יכולות גם להשתמש בנשק בלתי קטלני ולצעוק פקודות קוליות (שהוקלטו מראש או שניתנות על ידי מפעיל מרוחק). בכנס הוצגה מערכת שמסוגלת לעשות דברים דומים. המערכת פותחה על ידי חברת QinetiQ, ונקראת MAARS, ראשי תיבות של מערכת נשק רובוטית מודולרית מתקדמת. המערכת נושאת 4 מטולי רימונים M203 ומקלע אוטומטי מסוג M240. את מטולי הרימונים אפשר לזווד בנשק בלתי קטלני וגם בנשק הלם, שמשתק את האויב.

האתגר היחיד שנותר אחרי שמשתקים את האויב הוא הרובוט שאמור להוציא אותו משדה הקרב ולקחת אותו בשבי. האם MAARS מסוגל לעשות את זה? אולי. צפו בווידיאו הזה, שבו הרובוט בפעולה. בדקה 0:36 אפשר לראות אותו גורר מזחלת ריקה, עליה אפשר להעמיס חייל שבוי. לפחות עבור רכבי קרקע, המשימה אפשרית. המערכות עדיין לא הוכיחו היתכנות מבצעית מלאה, אולם הטכנולוגיה קיימת.

המשימה השנייה היא שבי אווירי: בואינג הצליחה להגיע ל-500 שעות טיסה של מסוק בלתי מאויש בשם "ציפור קטנה". מדובר בפלטפורמה אווירית מבצעית, בה השתמשו כבר לפינוי פצועים בגרנדה, בפנמה, בסומליה ובמספר מבצעים בעיראק ואפגניסטן. הגרסה החדשה של המסוק ניתנת להפעלה על ידי שני טייסים, טייס בודד או ללא טייס כלל, ומסוגלת בהחלט לסחוב פצועים או אויבים מרותקים.

השאלה היחידה אם כן היא כיצד ניתן לשתק את האויב ואיך מעמיסים אותו על "ציפור קטנה"? לא משנה הדרך, נראה כאילו לא יעבור זמן רב עד שהאפשרות הזו תהיה זמינה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.