Forbes Israel Logo

צפו: החפרפרת המכאנית שתכרה את הרכבת התחתית בתל אביב

פרויקט הרכבת התחתית בתל אביב הפך לאחרונה לאחד הפרויקטים המדוברים ביותר בעיר, וברחבי הארץ כולה. בעוד ברחבי העולם ניתן למצוא מסלולי רכבת מתחת לרחובות הערים ללא סוף, הדבר הדומה ביותר אשר קיים בישראל הוא מסלול הכרמלית המפורסם מחיפה – אשר כולל קו אחד בלבד המקשר בין מפרץ חיפה להר הכרמל. בירושלים קיימת כמובן הרכבת הקלה, ובתל אביב – "גולת הכותרת הטכנולוגית של ישראל – עדיין נאלצים האזרחים להסתמך על אוטובוסים בלבד.

בשנים הקרובות, כאמור, המצב צפוי סוף סוף להשתנות. כבר בשבועות הקרובים יחלו עבודות התשתית לרכבת הקלה בת"א, ולכך יתווספו בשנים הבאות גם עבודות לכריית קווים ומסלולים מתחת לפני הקרקע. ובלב עבודות מורכבות אלו, צפוי לעמוד אחד הפיתוחים המרשימים והמסקרנים ביותר בתחום הנדסת המכונות בעולם – מכונת ה-TBM, אשר מכונה על ידי העובדים "הזחל המכאני הענק".

צפו: כך עובד "הזחל המכאני הענק"

מכונת ה-TBM (גם: Tunnel Boring Machine) אמנם נמצאת בלב הפרוייקט המורכב והמדובר כל כך – אך היא תחל את פעילותה רק בשלב מאוחר יותר של העבודות (ככל הנראה רק במהלך שנת 2017). ועדיין, מדובר באחד הפיתוחים המורכבים, הגדולים והמרשימים ביותר אשר קיים כיום בתחום הנדסת המכונות, וכזה שעומד בבסיס שאיפות האחראים על הפרויקט לסיום מהיר, שקט ונטול תקלות של פרויט הענק הזה.

המכשיר אדיר המימידם כולל זחל מכאני עצום שיודע לחפור במהירות, לפנות את הסלעים והעפר החוצה – ואפילו לאטום את המנהרה בבטון, הכל תוך כדי תנועה. ברחבי העולם קיימות כיום 6 יצרניות בלבד שמפתחות מכונות דומות, והשוני בין המכונות נובע בעיקר מסוג הקרקע איתה הן צריכות להתמודד.

על מנת להניח את ה-TBM בעומק האדמה חופרים תחילה פירי שילוח, שם מרכיבים את המכונה העצומה שאורכה 150 מטרים ומשקלה עד 4,000 טון. ראש המכונה מורכב מלהבים חזקים ומסתובבים אשר מעבירים אחורה את כל מה שנקרה בדרכם. שלב זה אגב צפוי להיות בעייתי במיוחד בכרייה בתל אביב בשל כמויות החול שצריך יהיה לפלוט ולפנות החוצה במשאיות מתוך לב העיר ועד למקום שיבחר עבור ריכוזם.

בארץ נעשה כבר שימוש במכונת TBM בעבר, בעת כריית קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב. הפעם צפוי הזחל המכאני הענק לשוטט מתחת לרחובות "העיר הלבנה" ולכרות את המנהרות שישמשו את הרכבת התחתית בעיר בעוד 7 שנים, זאת אם הכל יתנהל עד אז כשורה וללא עיכובים. אם כך אכן יהיה המצב, נוכל כולנו להודות לזחל הענק על עבודה מוצלחת.

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: הכינו את מכשירכם לקיץ: 4 אפליקציות מומלצות

עוד בגיקטיים: דיווחים חדשים מתייחסים למה שצפוי לנו באייפון הבא

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.