Forbes Israel Logo

צפו: חוקרים בהרווארד הצליחו להשתלט על מחשבותיה של חולדה

חוקרים באוניברסיטת הרווארד היוקרתית פיתחו ממשק "מוח אל מוח", המאפשר לבני אדם לשלוט בחיות אחרות בעזרת מחשבות בלבד.

רק בעזרת העלאת המחשבה הנכונה בראש, מאפשר הממשק לאדם לשלוט בתנועות הזנב של חולדה שהוצבה מולו, שחוברה גם היא למכשירים אלקטרוניים. הצלחת הניסוי היא אחד הצעדים החשובים ביותר לקראת ממשק שיאפשר יכולות טלפתיות בין שני בני אדם או יותר.

אז איך זה עובד? האדם מחובר למכשור המזהה כי הוא מביט בדפוס חיצוני החוזר על עצמו, כמו ההבהוב במסך (עליו הוא מביט בסרטון). בעת הזיהוי "יורה" המכשור פקודה למכשור הממוקם על החולדה, ולמעשה שולח מעין גירוי חשמלי באזור המוחי האחראי אצלה על תזודה – מה שגורם לה לתזוזה לא רצונית בזנב.

החוקרים מדווחים כי יכולת הדיוק בניסוי עמדה על 94%, וכי התהליך כולו, מהרגע בו האדם חושב על המחשבה ועד לתזוזת הזנב – לוקח כשנייה וחצי. בתיאוריה, פיתוחים עתידיים יוכלו לגרום לתהליך להפוך מורכב יותר, מבלי לכלול את האמצעים המתווכים כדוגמת המסך. המשך עתידי של הניסוי עשוי לכלול שליטה על מחשבות של בני אדם אחרים, ואולי אפילו כפועל יוצא מכך – קריאת מחשבות.

יכולת זאת עשויה כמובן להיות נחמדה בשעה שעושים בה שימוש בקרב חוגים חברתיים או משפחתיים, אך קצת פחות סימפטית בכל הנוגע להיבטים של שליטה במחשבות, דיקטטורות ושאר מרעין בישין.

בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בכל הקשור לממשקי אדם-מכונה. ניסויים שונים כבר הראו בעבר כיצד מחשב מגלה ומפענח מחשבות מסוימות או פעילות מוחית מגוונת (FMRI למשל), אך פחות עבודה נעשתה בכיוונים אחרים – כמו אלה של שליטה במחשבות. כיום, מנסים עדיין חוקרים שונים לפענח כיצד בדיוק מקודדות במוח מחשבות שונות.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.