Forbes Israel Logo

קבוצות ה-NBA היקרות ביותר 2021: מי שומרת על מקומה בפסגה

שווי הקבוצה הממוצע עלה ב-4%, הרווח הקטן ביותר מאז 2010, אך התחזית הכספית של ה-NBA עדיין בהירה, כאשר הקבוצות המובילות ברשימה אטרקטיביות במיוחד

כדי להבין את הפיתוי של השקעה בקבוצת NBA, כדאי לצפות במרכז העיר סן פרנסיסקו. שם פתחה קבוצת גולדן סטייט ווריירס (Golden State Warriors) את צ'ייס סנטר בעלות של מיליארד דולר, אחרי כמעט עשור של ציפייה. הזירה, שנפתחה חמישה חודשים לפני התפרצות מגפת הקורונה, הייתה מוכנה בדיוק בזמן גם לעונה הגרועה ביותר של הקבוצה מאז שנת 2000-01: אחרי חמישה ביקורים רצופים בגמר ה-NBA, הווריירס סיפקו את השיא הגרוע ביותר של הליגה בשנת 2020 כשה-MVP סטפן קארי החמיץ שני משחקים מתוך חמישה, בגלל פציעות.

איש ההון סיכון ג'ו לאקוב הוביל קבוצת השקעות ששילמה 450 מיליון דולר ב-2010 עבור הקבוצה, אשר רשמה הכנסות שיא NBA בסך 474 מיליון דולר בעונה שעברה, ללא חובות זירה ותשלומי חלוקת הכנסות, עם 34 משחקי בית בלבד. בעונה רגילה, כולל סיבוב אחד של משחקי פלייאוף וזירה סולד-אאוט, נתון זה יעמוד על 700 מיליון דולר.

"לקבוצות האלה בשווקים המובילים יש ערך מותג אדיר, וזה שווה הרבה", אומר סאל גלאטיוטו, נשיא GSP פרטנרס, שטיפל בעסקאות קבוצתיות עבור קבוצות NBA, כולל הווריירס ופילדלפיה 76ers. גם הכלכלה לא רעה, עם ריכוזים של אוהדים בעלי שכר גבוה, משרדים ארגוניים ותוכן תקשורתי יקר ערך – המרכיב העיקרי עבור מיליארדרים רבים, שממשיכים להעלות את ההשקעה.

עדיין במקום הראשון

הווריירס היא הקבוצה הראשונה מאז 1999, אז השיקגו בולס הצליחו לשבור את טבעת החנק שהניו יורק ניקס והלוס אנג'לס לייקרס החזיקו בראש דירוג הקבוצות היקרות ביותר ב-NBA. הווריירס קפצו מקום אחד למקום השני עם שווי ארגוני של 4.7 מיליארד דולר, והפילו את הלייקרס ששווה 4.6 מיליארד דולר למקום השלישי. הניקס, שמחירם 5 מיליארד דולר, תופסים את המקום הראשון זו השנה השישית ברציפות.

דני אבדיה. צילום: ספי מגריזו, מכבי תל אביב
דני אבדיה. הוושינגטון וויזרדס בה הוא משחק הגיעה למקום ה-16 ברשימה. צילום: ספי מגריזו, מכבי תל אביב

ניתן לראות את הפיתוי של זיכיון בקבוצת NBA אפילו בשנה מאתגרת כמו עונת 2019-20, כאשר הקבוצות שיחקו רק 80% ממשחקי העונה הסדירה המתוכננת שלה והחמיצו הכנסות זירה רווחיות ממשחקי הפלייאוף הביתי בגלל המגיפה. רווחי הקבוצה הממוצעים, כפי שנמדדו לפני ניכויי ריבית, מיסים, פחת והפחתות, צנחו רק ב-12% ל-62 מיליון דולר, מרופדים בחלקם על ידי חוזי טלוויזיה מסיביים ששולמו במלואם, וכן הפחתה בשכר השחקנים לפי תנאי הסכם קיבוצי. למרות הפגיעה בהכנסות שלהן, כל קבוצה ב-NBA סיפקה הכנסות תפעוליות חיוביות, לפי חישוב פורבס, כאשר הווריירס שברו שיא של 200 מיליון דולר. אם שאלתם איפה נמצאת הוושינגטון ויזרדס של דני אבדיה – היא הגיעה למקום ה-16 עם שווי של 1.8 מיליארד דולר, עליה של 3% לעומת השנה שעברה.

השווי הממוצע של קבוצה עומד על 2.2 מיליארד דולר, לעומת 2.1 מיליארד דולר אשתקד, גידול של 4% שהוא הרווח הקטן ביותר מאז 2010, שהסתיים בירידה כוללת של שלוש שנים בערכים בגלל הנפילה הכלכלית ממשבר הדיור. לשם השוואה, זה תואם את עליית הערך עבור קבוצות MLB ועוקב אחר העלייה של 7% עבור ה-NFL. ערכי ה-NHL צנחו ב-2%. הכנסות הליגה ירדו ב-10% ל-7.9 מיליארד דולר.

בזכות עסקת טלוויזיה מקומית

בעלי קבוצות ה-NBA בצמרת הגבוהה נמצאים במצב מעורר קנאה. תריסר מתוך 30 הזכייניות של ה-NBA מוערכים בשני מיליארד דולר ומעלה, כאשר ששת היקרים שבהם מהווים כמעט שני שלישים מסך העלייה בשווי הזכיינות במהלך 12 החודשים האחרונים.

הניקס הפסידו בכמעט 70% ממשחקי הקבוצה במהלך שש העונות האחרונות וזכו רק בסדרת פלייאוף אחת מאז שנת 2000. הם חלק מתאגיד "מדיסון סקוור גארדן ספורט" הנסחרת בבורסה, שבשליטת משפחת המיליארדרים דולן. הניקס הם רק מועדון הספורט השלישי בעולם שהגיע להערכת שווי של 5 מיליארד דולר, אחרי הדאלאס קאובויס והניו יורק ינקיס, בזכות שיפוץ איצטדיון ה-MSG בעלות משוערת של כמיליארד דולר ועסקת טלוויזיה מקומית שוברת קופות. בעונה שעברה הכניסו הניקס 421 מיליון דולר והכנסות תפעוליות של 178 מיליון דולר, שתיהן הגבוהות ביותר ב-NBA, למרות שהפסידו 45 מתוך 66 משחקים ונותרו מחוץ לבועת משחקי הקיץ של ה-NBA באורלנדו.

אצטדיון קבוצת הלוס אנג'לס לייקרס. צילום: shutterstock
אצטדיון קבוצת הלוס אנג'לס לייקרס. צילום: shutterstock

מספרים בסדרי גודל כאלה הם שמושכים את המשקיעים להיכנס, אפילו בשווקים קטנים יותר. המייסד המשותף של Qualtrics, ריאן סמית', הוביל קבוצת השקעות ששילמה 1.66 מיליארד דולר עבור הג'אז באוקטובר בפרמיה של 7% על פי הערכת שווי של פורבס בפברואר 2020.

משקיעים חדשים

השחקנים כבר שותפים בצמיחת הליגה בכך שהם אוספים כ-50% מהכנסותיה, אך ראש האיגוד מישל רוברטס אומר שהיא תחקור שחקנים שמקבלים אופציות בקבוצות כשמגיע הזמן לחדש את ה-CBA הנוכחי, שיסתיים בשנת 2024. וול סטריט עוקבת גם כן ובודקת את השימוש בחברות רכישה ייעודיות לרכישת קבוצות ספורט. אומנם זה לא נבדק, אך מקורבים מאמינים שכל אחת מארבע ליגות הספורט הגדולות בארה"ב, מחוץ ל-NFL, תתקדם עם עסקת SPAC.

ההון הפרטי מסתובב גם לאחר שה-NBA שינתה את הנחיותיה לאחרונה כדי לאפשר לחברות פרטיות להחזיק עד 20% בזכיינית אחת, אחוזי מיעוט שנמכרים כמעט תמיד בהנחה על אחוזי השליטה. הליגה אישרה את Dyal Capital Partners של נויברגר ברמן כמשקיע בזכיינות באביב האחרון ואילו CVC Capital Partners עשויה להיות הראשונה שתקפוץ תחת השינוי הרחב יותר כשהיא ממשיכה בשיחות לרכישת מניות מיעוט בסן אנטוניו ספרס (San Antonio Spurs).

קבוצות הספורט מציעות למשקיעים ולחברות הזכיינות ביזור מנכסים נפוצים יותר כמו מניות ואג"ח, אך חבר המושבעים עדיין בודק אם כניסתם עשויה לשנהות את כללי המשחק. Dyal עדיין לא גייסה הון ממשקיעים נכון למועד ההגשה שלה בחודש שעבר.

הנה 5 הקבוצות היקרות ביותר ב-NBA:

1. New York Knicks

שווי: 5 מיליארד דולר
שינוי משנה קודמת: 9%
בעלים: Madison Square Garden Sports
רווח תפעולי: 178 מיליון דולר

2. Golden State Warriors

שווי: 4.7 מיליארד דולר
שינוי משנה קודמת: 9%
בעלים: ג'ו לאקוב, פטר גובר
רווח תפעולי: 200 מיליון דולר

3. Los Angeles Lakers

שווי: 4.6 מיליארד דולר
שינוי משנה קודמת: 6%
בעלים: קרן משפחת ג'רי באס, פיליפ אנשוס
רווח תפעולי: 155 מיליון דולר

4. Chicago Bulls

שווי: 3.3 מיליארד דולר
שינוי משנה קודמת: 3%
בעלים: ג'רי ריינסדורף
רווח תפעולי: 115 מיליון דולר

5. Boston Celtics

שווי: 3.2 מיליארד דולר
שינוי משנה קודמת: 3%
בעלים: וויקליף & ארווין גרוסבאק, רוברט אפשטיין, סטפן פגילוקה
רווח תפעולי: 86 מיליון דולר

צילומים: Shutterstock, ספי מגריזו/מכבי תל אביב, Ramiro Pianarosa on Unsplash

https://secure.cardcom.solutions/e/xo64

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.