Forbes Israel Logo

קיבלת הזמנה לדין בעקבות תאונת דרכים? איך להתמודד ומה העונש הצפוי?

מיום ליום כמות כלי הרכב הנוסעים ברחבי ישראל עולה, בהיעדר אכיפה מספקת והתאמת התשתיות היקף תאונות הדרכים עולה בהתאם. אנשים נורמטיביים לחלוטין, אשר אין בעברם הרשעות או הזמנות לבית המשפט, יכולים למצוא את עצמם עומדים לדין וסכנת פסילת רישיון ואף מאסר מרחפת מעל ראשם. במידה ונקלעתי לתאונה עם נפגעים מה עושים?

על פי פקודת התעבורה, כאשר נהגת ברכב והיה עליך לדעת כי נפגע אדם בתאונה או עשוי היה להיפגע, ישנה עליך חובה כפולה – לעצור במקום התאונה או קרוב אליו ככל האפשר כדי לעמוד על תוצאות התאונה ולהזעיק עזרה. כמו כן, אין להזיז את הרכב ממקום התאונה אלא אם כן יש הכרח מיוחד לצורך עזרה לאדם שנפגע מהתאונה או שוטר אישר זאת.

ישנם עוד מספר חובות, הכול בהתאם לנסיבות, למשל מתן עזרה ראשונה שביכולותך להגיש על פי הכשרתך, מניעת נזק נוסף ועוד.

מהן העבירות הנפוצות בהן מאשימים בעקבות תאונת דרכים?

נהיגה בחוסר זהירות (סעיף 21(ג) לתקנות התעבורה) – סעיף זה הינו הקל ביותר מבחינת החומרה, אינו מחייב שלילת רישיון נהיגה. הכוונה בעיקרה בסעיף זה הינה אי שימת לב לתמרור.

נהיגה בקלות ראש (סעיף 62(2) לפקודת התעבורה) – סעיף זה ברמת חומרה בינונית, מחייב פסילת מינימום (שלילה) של 3 חודשים. מדובר בעבירות כגון: נהיגה ללא רישיון נהיגה, נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, אי ציות לרמזור אדום, סטייה מנתיב נסיעה לנתיב נגדי ועוד.

מדיניות הענישה הינה קשת מאוד רחבה | צילום: fotolia

החקירה במשטרה – איסוף נתונים וזכות היוועצות עם עורך דין

במידה ואתם מעורבים בתאונת דרכים, אחד הדברים החשובים ביותר, במיוחד בעידן הדיגיטלי הינו תיעוד מקום האירוע ואיסוף נתונים, לרבות תיעוד ויזואלי על ידי צילום האירוע בתמונות או בווידאו, שמות עדים רלוונטיים לאירוע ופרטי יצירת קשר עימם.

כאשר משטרת ישראל מגיעה למקום האירוע, יש להבין שהחקירה החלה, למעשה גם אם אתם בטוחים בחפותכם וגם אם הצד השני מודה באחריות בתאונה, עליכם להבין שאין בטוחה כי אתם לא תהפכו לחשודים. בלא מעט מקרים של תאונות דרכים שני הצדדים נחקרים באזהרה, כלומר בחשד לאחריות לתאונה. לכן, ישנה חשיבות עצומה לכל מה שתגידו לשוטר שהגיע לשטח, למעשה המשפט הנדוש "כל מה שתגידו יכול לשמש כנגדכם" אמור ללוות אתכם, במיוחד לאור האירוע החריג שזה עתה עברתם ומומלץ לא לשוחח יתר על המידה עם השוטר אלא רק לאחר שתקבלו טיפול רפואי ובחדר החקירות ותבינו באיזה סטאטוס אתם נחקרים כ"עדים" או כ"חשודים".

בחדר החקירות עליכם להבין האם אתם חשודים בגרימת התאונה, במידה וכן יש לכם את הזכות להיוועץ עם עו"ד טרם מסירת גרסה לחוקר, גם אם הוא מנסה לומר לכם ש"אין צורך" או "מדובר בתיק קטן", "תודה בעבירה ונסגור את התיק", "רק עבריינים צריכים עו"ד" איומים על מעצר עוד ועוד.  לכן מומלץ אכן לשקול בחיוב התייעצות עם עו"ד טרם מסירת גרסה, בחדר החקירות או מחוץ לחדר החקירות.

הזמנה לדין בבית המשפט לתעבורה

כאשר אתם מקבלים הזמנה לדין, יצוין התאריך בו עליכם להתייצב ולתת מענה לכתב האישום שהוגש כנגדכם. על מנת שתדעו איך לתת מענה לכתב האישום, עליכם לדעת מה חומר הראיות על בסיסו הגישו את כתב האישום. לכן החוק מורה כי יש לכם או לעו"ד מטעמכם לצלם ולעיין בחומר החקירה, דבר המומלץ לבצע טרם הדיון.

האם אני צריך עו"ד שייצג אותי בבית המשפט לתעבורה? מלאכת הסנגור שייצג אתכם בבית המשפט לתעבורה אינה פשוטה, עליו לצלם את מלוא חומר החקירה, לבדוק האם באמת הועבר כל חומר החקירה, לבדוק אם כל הנתונים שעולים מחומר החקירה אכן יכולים לבסס את כתב האישום שהוגש כנגדכם. לא פעם בעבודה נכונה תוך ניתוח מדוקדק של חומר הראיות בתיק, מתגלים מחדלים המעלים ספק באחריותכם לביצוע התאונה, דבר שיכולים להוביל להסדר (עסקת טיעון) עם התביעה לבין זיכוי על ידי בית משפט. כמו כן, לא פעם מתגלים טענות משפטיות, כאלו היורדות למהות של סדרי הדין עד כדי שהם פוגעים ביכולת שלכם לנהל את הגנתכם ובכך למעשה להוביל לביטול האישומים כנגדכם.

השורה התחתונה – מה העונש הצפוי?

מדיניות הענישה הינה קשת מאוד רחבה, דבר התלוי בטענות המשפטיות שתעלו, עברכם או היעדר עבר קודם, וותק נהיגה, הנזק שנגרם ונסיבות אישיות אחרות. העונשים יכולים לנוע מקנס בלבד, פסילת הרישיון ועד לענישה שיכולה להיות גם במאסר שיכול וירוצה בעבודות שירות, כמובן הכול תלוי בנסיבות. למשל בעבירת נהיגה בקלות ראש, יש חובת פסילת מינימום של 3 חודשים וזאת בניגוד לעבירת נהיגה בחוסר זהירות שבה אין חובת פסילת מינימום.

הכותב הוא בעל משרד למשפט פלילי ודיני התעבורה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.