Forbes Israel Logo

קריאה אחרונה להשקעה במאדים: המועמד המועדף ליישוב האנושות

קבלני משנה שעבדו עבור הפנטגון יצרו כמה מהטכנולוגיות החשובות ביותר במאה השנים האחרונות במרוץ אחר מוות, השמדה והגנה. כעת, ישנה מגמה בחברות האלו להשתמש במומחיות הזו כדי למצוא עבורנו כוכב חדש במקרה והלקוחות שלהם ילכו קצת רחוק מדי.

בחיפוש אחרי מועמד ראוי ליישוב אי שם בשמיים, מובילי דעה כמו הנשיא אובאמה והיזם אילון מאסק התפשרו על פיסה ממערכת השמש במרחק 140 מיליון שנות אור מכדור הארץ. מאדים הפך מהכוכב האדום ההוא, לכוכב לוהט.

חייבים לאהוב את התעוזה מאחורי הרעיון הזה. אך מנקודת המבט של משקיע, לא צריך טלסקופ כדי לראות שמדובר בעלויות של מיליארדים.

בואו נחשוב על כך לרגע: מאדים רחוק פי חמישה מתחנת החלל הבינלאומית – המסע אליו ידרוש אגירה של דלק לא יציב וחשיבה מחודשת על כל מה שמהנדסים חושבים שהם יודעים על מדע נתונים, תקשורת בחלל והנעה סולארית. הם יצטרכו גם לבנות את מערך השיגור (SLS) העוצמתי ביותר מאז ומעולם, ואת מערכת ההנעה הגדולה ביותר אי פעם רק כדי להביא אותו לחלל.

בגדול, זה הולך להיות יקר מאוד. אבל הנושא חם בקרב חברות המשנה של הפנטגון, בתקופה בה תקציבי ההגנה מתכווצים – לאמריקאים נמאס לבזבז מיליארדים על כיבוש מדינות אחרות ואז לפוצץ אותן. הטכנולוגיה של מסע בחלל  נמצאת בדרך לייצר גידול קטן, אך רווחי ביותר בתעשייה שחוששת מדעיכה.

הטיל הגדול ביותר אי פעם ייבנה לשם השיגור למאדים | צילום אילוסטרציה: fotolia

חברת לוקהיד מרטין התחילה בפיתוח בסיס מאדים (Mars Base Camp), שמזכיר את תחנת החלל הבינלאומית הנוכחית, רק גדול יותר. הוא יכלול שתי קפסולות של פיקוד ושליטה מסוג אוריון, מגורי צוות, שני מכלי דלק וארבעה מערכים סולאריים ענקיים שייצרו את כל האנרגיה עבור ההנעה והתפעול. הפרויקט אמור לצאת לדרך ב-2018, לאחר שמערך השיגור ומעבורת האוריון יוכשרו למסע מאויש בחלל העמוק.

בואינג מתמקדת בבניית ה-SLS, שכולל את הטיל הגדול ביותר שנבנה אי פעם. כמבחן ללוגיסטיקה הדרושה במסע למאדים, נאס"א מתכננת להנחית אסטרונאוטים על אסטרואיד ב-2025.

השנה, חברת Northrop Grumman חגגה עשור ל-Opportunity, רכב המאדים המדהים שלה. ביולי השנה, החברה זכתה בחוזה הפיתוח של מחקר קונספטואלי לאחד ממספר כלים שישייטו במסלול סביב מאדים.

הפרויקטים הצנועים האלו, באופן יחסי, יגדלו משמעותית וצפויים להוות השפעה חיובית נרחבת על הכלכלה. חברות ביטחוניות פספסו פיתוחים של טכנולוגיות חדשות כמו הדפסה תלת-ממדית, רכבים אוטונומיים וטכנולוגיית מידע משום שהן התמקדו בטילים, מטוסים ומשחתות. מאדים הוא השינוי במיקוד הדרוש להן כדי לחזור ולהמציא דברים לטובת האנושות.

כמה מטכנולוגיות החלל משתלבות בעסקים המסורתיים יותר של החברות הביטחוניות. DARPA, המחלקה בפנטגון האחראית על פיתוח טכנולוגיות חדשות, מסרה בתחילת השנה כי היא עובדת עם לוקהיד מרטין על פיתוח רחפנים קטנים המסוגלים לתקוף ב"נחילים". הרובוטים הקטלניים ישתמשו במערכות הנחייה מתקדמות ויתפרשו בשטח ממטוסי מטען. לאחר השלמת המשימה, הם יחזרו לספינת האם שלהם. זה די מדהים, באופן מקאברי, ומשלב את המלחמה הבין-גלקטית של מחר, עם הצורך להילחם בטרוריסטים היום.

חבל ההצלה הזה בדמות טכנולוגיית החלל, מתנדנד מול פרצופם של חברות תעופה וחלל בתזמון מושלם. המניות של חברות בתעשייה נמצאות תחת לחץ מאז אוגוסט, לאור החששות שממשל חדש יחתוך בתקציבי ההגנה כדי להניע יוזמות חברתיות. אני מאמין שהדאגות האלו מנופחות ושהמשקיעים יחזרו ככל שהמשימה למאדים תהפוך יותר רלוונטית.

לוקהיד ונורת'רופ נסחרות במכפיל של 18.5, בעוד שבואינג במכפיל 14 – לא מאוד יקר. בנוסף, דיבידנדים של 1.5%-2.9% מספקים להן הגנה מסוימת. בעבר, תקופות חלשות כמו זו הנוכחית היוו הזדמנות טובה לקנייה. המניות האלו לא ישבו שם ורק יימלאו חלל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.