Forbes Israel Logo

קרי: כל נושאי הליבה על השולחן, המטרה – הסכם קבע תוך 9 חודשים

"כל הנושאים על שולחן המשא ומתן", כך אמר הערב (ג') מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי בהצהרה על שיחות השלום שהתקיימו ביממה האחרונה בוושינגטון, במסיבת עיתונאים שכינס ובה נכחו גם שרת המשפטים ציפי לבני וראש צוות המו"מ הפלסיטנאי סאיב עריקאת.

קרי אמר כי ישראל והרשות הפלסטינית נחושות להגיע להסדר: "שני הצדדים הסכימו להמשיך לדון על נושאים מהותיים, נושאי הליבה, וייפגשו בשבועות הקרובים בישראל או ברשות הפלסטינית כדי להמשיך את המשא ומתן. הצדדים הסכימו כאן היום שכל נושאי הליבה, כל נושאי הסדר הקבע, נמצאים על השולחן וכי יש מטרה אחת ברורה – לסיים את הסכסוך. המטרה שלנו היא להגיע להסדר קבע בתוך תשעת החודשים הקרובים".

מזכיר המדינה האמריקאי מודע לנזק שיכולים לגרום לתהליך השלום פרסומים מוטעים על הנעשה בחדרי הדיונים, ולכן ביקש לקחת דיווחים כאלה בעירבון מוגבל: "שני הצדדים הסכימו לשמור על חשאיות מלאה בנוגע לנעשה בתוך הפגישות, ואני אהיה היחיד שיוכל לדבר באופן פומבי על המו"מ. כדאי שאיש לא יתייחס לפרסומים שלא מגיעים ממני".

מזכיר המדינה, ג'ון קרי | צילום: רויטרס

"צריכים להפסיק לחשוב שאנחנו מדברים רק על פשרה", אמר קרי. "פשרה הגיונית אומרת שכולם יכולים להרוויח, לכל צד יש חלק בהצלחה של הצד השני וכולם יכולים להרוויח משלום. לא היינו נמצאים כאן היום לולא רה"מ נתניהו והנשיא עבאס היו מאמינים שאפשר להגיע להסכם קבע. שניהם הפגינו מנהיגות יוצאת דופן שהביאה אותנו אל שולחן המו"מ ואני מפרגן להם על ההכרעות הקשות שהם קיבלו על אף הפוליטיקה בביתם".

"כשמישהו אומר לכם שישראלים ופלסטינים לא יכולים להשיג שלום, אל תאמינו. תראו מה קורה בשטח. הדורות הבאים ירוויחו בתקווה ממה שאנחנו התחלנו לעשות. בכוחנו לפתור את הסכסוך בדורנו, אסור לנו להשאיר את העבודה לילדים. אין לנו זמן לספקנות. לי אין זמן. הצדדים חייבים לפעול. שתי מדינות הוא הפתרון היחיד ואין לנו הרבה זמן להשיג אותו. על כולנו להאמין בדרך ולדבוק בה כדי להשיג אחת ולתמיד את מה ששני הצדדים שאפו לו", סיכם קרי.

נציג הרשות הפלסטינית לשיחות סאיב עריקאת אמר: "הפלסטינים סבלו מספיק ואין מרוויחים גדולים יותר מאיתנו. אני שמח שכל הסוגיות נמצאות על השולחן. זה זמן לפלסטינים לחיות בשלום, חירות וחופש במדינה ריבונית משלהם".

שרת המשפטים ציפי לבני הוסיפה: "באנו לכאן מאזור סוער ומשתנה. אנחנו מלאי תקווה אבל איננו נאיבים, אנחנו לא יכולים להרשות את זה לעצמנו. לקח יותר מכרטיס טיסה כדי להיות פה היום. אקט מנהיגותי נועז של ראש הממשלה נתניהו שאושר בממשלה איפשר את הדברים. אנחנו יודעים שזה לא יהיה קל. יהיו עליות ומורדות, אבל במשא ומתן הזה לא נתווכח על העבר אלא נייצר פתרונות לעתיד".

לבני פנתה לשותפה הפלסטיני ואמרה: "אתה יודע, סאיב, בילינו זמן בעבר סביב השולחן אבל לא השלמנו את המלאכה. בתהליך שהושק היום עלינו להשלים את המשימה. אני מקווה שהתהליך הזה, יעורר תקווה, אפילו קטנה, יוציא אותנו מהספקנות והציניות ושנוכל להפוך את ניצוץ התקווה למשהו שישאר. היסטוריה לא נעשית בידי ספקנים, אלא בידי אנשים מעשיים שלא פוחדים. בואו נהיה האנשים האלה".

מוקדם יותר נפגש נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם צוותי המו"מ בגילוי מעורבות פומבית ישירה בתהליך השלום לראשונה מזה תקופה ארוכה, וזאת על רקע ביקורת שספג בנושא.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.