חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

קרן המטבע פרסמה דו"ח חמור במיוחד על שוק הדיור בארץ; "לא ניתן להמעיט בסיכון הקיים למשק"

"דו"ח קרן המטבע על שוק הדיור המקומי אינו מותיר מקום לספק באשר לאיום שמהווים האמרת מחירי הדיור על כלכלת ישראל, והוא חובר לנתוני השיא במכירות אשר פורסמו רק אתמול". כך לפי יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. לדבריו, "לא ניתן להמעיט בסיכון המשקי הגלום בסיטואציה בנוכחית בשוק הדיור הן בכל האמור בחוסנה העתידי של המערכת הפיננסית והן בכל האמור בכושר ההחזר של ציבור רוכשי הדירות".

קרן המטבע הבי"ל פרסמה היום, כאמור, דו"ח חריף למדי אודות שוק הדיור בארץ. על פי הדו"ח, מחירי הדירות בישראל גבוהים ב-25% מהרצוי, וכלכלני הקרן מעריכים כי קיימת "סבירות ממשית (של מעל 20%)" כי מחירי הדירות יצנחו במעל 10% כבר בעתיד הקרוב – ויגררו את המשק הישראלי כולו למיתון ממושך.

"כולם מדברים על הסכנה האורבת לכושר ההחזר של רוכשי הדירות בתרחיש של עליית ריבית במשק או עלייה באבטלה במשק, אולם מתקיים דיון חסר בהשפעה השלילית ההרסנית שיש לשעבוד לדירה הנגזר מרמות המחירים הנוכחיות בשוק הדיור על איכות החיים במדינת ישראל" המשיך פגוט. "ככל שנתח גדול יותר ולטווחים ארוכים יותר משועבד לתשלומים בגין דירה, נותרת מעט הכנסה פנויה על מנת להתמודד עם רכיבי המחייה האחרים אשר מחירם מאמיר. המשוואה פשוטה והיא גוזרת כי יותר תשלומים עבור הדירה מותירה פחות משאבים לחינוך, בריאות, מזון ופנאי".

מחירי הדירות יצנחו? | צילום: אהוד כהנים

לפי הדו"ח, אם תימנע צניחה משמעותית ופתאומית במחירי הדיור בארץ, צפוי המשק להיחלץ מהמיתון מפניו הזהירו, אך בהחלט סביר להעריך כי הצמיחה במשך תדעך לרמה נמוכה במיוחד במהלך מספר שנים. הקרן רומזת כי מרבית האשמה במצב אליו הגיע שוק הדירות בארץ מוטלת על ממשלת ישראל ועל בנק ישראל, אשר לא הצליחו להגביר את ההיצע הקיים במשק בזמן, וכך לצנן את השוק אשר הלך והתלהט לאורך השנים האחרונות.

"שיא מכירת הדירות בחודש דצמבר 2013 ומכלול הנתונים המתנקזים משוק הדיור המקומי צריכים להדליק אורגן אורות ולא נורה אדומה בקרב מקבלי ההחלטות במשק ואלו נדרשים לצעדי חירום מיידים", סיכם פגוט. גם כלכלני קרן המטבע קבעו כי אם לא תצליח המדינה לעצור את מגמת העלייה במחירי הדיור, בארץ, ידרשו צעדים "דרסטיים" בכדי לטפל במצב, ובהם הגבלת המשכנתאות והגדלת המיסוי על נכסי נדל"ן להשקעה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן