Forbes Israel Logo

ראש הממשלה לשעבר בדרך לכלא: אהוד אולמרט הורשע בקבלת שוחד

פרשת השחיתות החמורה בתולדות המדינה הסתיימה בהרשעת כמעט כל המעורבים: במוקד, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הורשע הבוקר (ב') בקבלת שוחד, וכך גם אשת סודו שולה זקן, ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי ואיש העסקים דני דנקנר.

הכרעת הדין מהווה ניצחון גדול לפרקליטות, שספגה לאחרונה ביקורת קשה עם זיכויו של שר החוץ אביגדור ליברמן ועם זיכויו החלקי של אולמרט בפרשות ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות, שנידון עתה בעליון במסגרת ערעור.

שופט המחוזי דוד רוזן דחה היום את כל טענותיו של אולמרט וקבע כי הוא שיקר בבית המשפט. "דבריו של אולמרט אינם משקפים את המציאות שנתהוותה באותם ימים. את תיאורו של עד המדינה כקמצן ניתו לראות כלעג. הוא ביקש להשחיר ולשקץ את עד המדינה", קבע רוזן.

השופט התייחס להעברת סכומי הכסף מצד עד המדינה שמואל דכנר לאחיו של אהוד אולמרט, יוסי, שהיה שרוי בחובות. "עד המדינה העביר ליוסי אולמרט חצי מיליון שקלים – על אף שלא הכיר אותו", קבע השופט והוסיף כי דכנר "ראה לנגד עיניו את התועלת הצומחת לו מהשקעה זו. הוא קנה את שירותיו של אולמרט – זה היה קשר עסקי"

אולמרט. הורשע בלקיחת שוחד | צילום: רויטרס

מי הורשע, מי זוכה?

רוזן הודיע כבר בתחילת הדיון כי הוא לא מקבל את בקשת המדינה לדחות את הדיון למועד מאוחר יותר בעקבות העסקה עם שולה זקן, ולפיה תציג ראיות מפלילות כי אולמרט שיבש הליכי משפט.

מיד לאחר מכן הודיע השופט על זיכויים מחמת הספק של שלושה מהנאשמים: אמנון ספרן, שכיהן כמנהל בהולילנד פארק; שמעון גלאון, מנהל בהולילנד פארק; ויעקב אפרתי, מנכ"ל משרד התשתיות ומנהל מינהל מקרקעי ישראל. בעקבות ההודעה על הזיכויים, כבר התברר כי אולמרט יימצא אשם.

יחד עם אולמרט, כאמור, הורשעו עוד תשעה נאשמים. זקן, לופוליאנסקי מהנדס העיר אורי שטרית, סגן ראש עיריית ירושלים אליעזר שמחיוף וחבר מועצת העיר אברהם פנר הורשעו גם הם בקבלת שוחד. על לופוליאנסקי, כתב השופט: "ידע על הכסף שהועבר ליד שרה כשוחד על סיועו בפרויקט הולילנד". על שטרית: "גם אם הוא קרא לכסף 'הלוואה' – הלוואה ללא ריבית מסגרת זמנים היא שוחד".

עוד הורשעו יזם הפרויקט הלל צ'רני; אביגדור קלנר, ממקימיה של חברת הבנייה הולילנד פארק; עוזרו של עד המדינה מאיר רבין ודני דנקנר, יו"ר חברת תעשיות מלח, אשר שימש במקביל באותה תקופה גם כסגן יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים.

שולה זקן. נמצאה גם היא אשמה | צילום: מרק ישראל סלם

שופט בית המשפט המחוזי דוד רוזן לא החליט עד אתמול האם לקיים את הכרעת הדין כסדרה או אולי לדחות את ההכרעה למועד מאוחר יותר, על מנת לאפשר לאשת סודו של אולמרט, שולה זקן, להשלים את עדותה נגד הבוס לשעבר, כפי שנחתם בעסקת טיעון עם הפרקליטות ביום חמישי האחרון.

לפי אותה עסקה, זקן תציג עדויות החדשות נגד אולמרט וקלטת מפלילה לכאורה, וממנה עולה כי ראש הממשלה לשעבר פעל לשיבוש הליכי משפט כשביקש להניא אותה מלהעיד נגדו. זקן הגיעה עם המדינה לעסקת טיעון כעדת מדינה, לפיה תרצה 11חודשי מאסר ותשלם קנס בגובה 100 אלף שקל. זקן ואולמרט, שהגיעו הבוקר לבית המשפט, סירבו לדבר עם העיתונאים. כאשר הם הגיעו לאולם בית המשפט, חלף אולמרט על פני זקן והשניים לא יצרו קשר עין.

רוזן החליט לדחות את ההחלטה להיום בשעה 9.00, בתום הדיון שנערך אתמול בבקשתה של הפרקליטות לדחות את הכרעת דינם של אולמרט וזקן. השופט קבע כי הנאשמים יתייצבו באולמו הבוקר, המועד המקורי להכרעות הדין בעניינם של 13 הנאשמים במשפט.

השופט רוזן כתב בהחלטתו כי "ישיבת בית המשפט הקבועה תתקיים במועדה, הנאשמים כולם יתייצבו ולא – ייעצרו. הכרעת הדין תינתן – אם לגבי כל הנאשמים, אם חלקם, או שיתקיים דיון בבקשת המאשימה". אפשרות נוספת היא מסירת הכרעת הדין בנוגע לכל הנאשמים, ופנייה לכתב אישום נפרד בחשדות החדשים נגד אולמרט.

מהי פרשת הולילנד?

הולילנד, אם כן, הוא כינויו של מתחם מגורים שהוקם בדרום ירושלים. המתחם בולט באופן חריג על פני קו הרכס, בניגוד למקובל לגבי בנייה לגובה בירושלים, וכולל עשרה מגדלי דירות בני 18-12 קומות ומגדל בודד המתנשא לגובה של 32 קומות. בינואר 2012 הגישה פרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתבי אישום נגד 13 נאשמים ושלושה תאגידים: הולילנד תיירות 1992, הולילנד שרות לנופש (ישראל) והולילנד פארק בע"מ.

העבירות העיקריות בכתב האישום הן לקיחת שוחד ומתן שוחד, הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות מס. עד המדינה בפרשה, שמואל דכנר, נפטר ב-1 במרץ 2013, בגיל 75. כמה ימים לאחר מכן הותר לפרסום שמו המלא, כשעד אז הוא נודע בתקשורת בראשי התיבות ש"ד.

שלב הדיונים במשפט נפתח ביולי 2012. חרף היקפו העצום (כ-9,000 עמודי פרוטוקול), מורכבותו והסתעפויותיו השונות, התנהל המשפט במהירות, בקצב של ארבעה דיונים בשבוע.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.