Forbes Israel Logo

רה"מ לשעבר הולך לכלא: עונש כבד לאולמרט – 6 שנות מאסר בפועל

ראשונה בישראל ראש ממשלה ירצה עונש מאסר. שופט בית המשפט המחוזי דוד רוזן גזר הבוקר (ג') על אהוד אולמרט עונש כבד של שש שנות מאסר בעקבות הרשעתו בקבלת שוחד בפרשת הולילנד. אולמרט כבר הודיע כי הוא יערער על ההרשעה בבית המשפט העליון.

כבר מתחילת הקראת גזר הדין היה ברור כי רוזן צפוי להשית עונש כבד על אולמרט, כאשר הגדיר את מקבל השוחד כ"בוגד". "מדובר בעבירות החמורות ביותר בספר החוקים. בעבירות שוחד יש כדי לזהם את השירות הציבורי. נותן השוחד הוא איש מושחת ומשחית. נוטל השוחד הוא בבחינת בוגד. אין דין נותן שוחד כדין המקבל".

רוזן אמנם החמיא לאולמרט בהקראת גזר הדין. הוא כינה אותו "איש של אנשים. חכם ומחבק. הטביע את חותמו החיובי בבניין הארץ ותרם תרומה למדינה ולחברה". אך בד בבד, הוא כינה אותו ואת מהנדס אורי שטרית "פושעים" והבהיר כי "יהיה בעונשים אלה כדי לשרש את אותו נגע ממאיר". בהמשך קבע כי "עבירת השוחד מהווה קלון וחלה על אולמרט".

יועצו של אולמרט אמיר דן אמר הבוקר, עוד בטרם מתן גזר הדין: "זהו יום עצוב, שבו צפוי להיקבע גזר דין חמור ובלתי צודק לאדם חף מפשע. גזר הדין הצפוי מבוסס על הכרעת דין שגויה מיסודה", אמר דן, "אולמרט הצהיר בצורה הברורה ביותר, כי לא קיבל מעולם שוחד, לא במישרין ולא בעקיפין, לא עבור עצמו ולא עבור מקורביו ובני משפחתו".

אולמרט הבוקר, עונש כבד | צילום: יותם רונן, פול

השופט רוזן הקל יחסית בעונשו של הלל צ'רני, יזם הולילנד, נאשם מס' 1 בתיק, ולא נענה לבקשת הפרקליטות. הוא שלח אותו לשלוש וחצי שנות מאסר ואמר כי "צ'רני "נגלה במהלך המשפט כאדם צנוע ונדיב מאין כמותו וחירף נפשו במערכות ישראל. הרשעתו בתיק זה זרה לחלוטין לאורחות חייו. הוא לא היה סוטה מדרכו, לולא פגש בעד המדינה". הוא אף קנס אותו בשלושה מיליון שקל.

אביגדור קלנר, ממקימי חברת הולילנד פארק, נידון לשלוש וחצי שנות מאסר ונקנס במיליון וחצי שקל. מאיר רבין, יד ימינו של דכנר, קיבל חמש שנות מאסר בפועל. מהנדס העיר ירושלים, אורי שטרית, נשלח לשבע שנות מאסר.

מחר צפויים להישמע הטיעונים לעונש של שולה זקן, מי שהייתה ראש לשכתו של אולמרט והפכה לעדת מדינה נגדו. גזר דינם שלראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי וחבר מועצת העיר אברהם פיינר יינתן רק בחודש הבא.

במסגרת הכרעת הדין, שניתנה ב-31 במרץ השנה, זוכו מחמת הספק שלושה מבין הנאשמים בפרשה: מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר יעקב אפרתי ומנהלים בחברת "הולילנד פארק", אמנון ספרן ושמעון גלאון.

בפני השופט רוזן תעמוד דילמה נוספת אודות דחיית ביצוע העונש: אחרי מתן גזר הדין, לכל אחד מהמורשעים בפרשה יעמדו 45 ימים עד להגשת הערעור, וסביר שהשופט רוזן יאשר את דחיית ביצוע העונש עד למועד זה, אז ייקבע מועד התייצבות לריצוי מאסר או קנסות. השופט רוזן יוכל לאפשר דחיית ביצוע עד לקבלת ההחלטה בערעור, אולם סביר להניח כי ישאיר את ההחלטה הזו לבית המשפט העליון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.