Forbes Israel Logo

רובוטריק בסלון: על פרויקט "הריהוט המשתנה" המהפכני ששואף להחליף את הרהיטים בבית ברובוטים

ממש על פי התחזיות, הרובוטים הולכים ומשתלבים ביותר ויותר תחומים בחיינו: במפעלים, על הכביש, אפילו בבתי החולים, ולאחרונה אף דווחנו כי קרן הון סיכון מהונג-קונג מינתה רובוט מטעמה למועצת המנהלים של החברה. אך כעת מגיעים הרובוטים גם לתוך הבית, ובצורה מפתיעה למדי: כרהיטים. כאיזה רהיט בדיוק? זו כבר שאלה מורכבת יותר.

צוות החוקרים והמדענים במכון הפדראלי לביו-רובוטיקה בלוזאן שבשוויץ פיתחו סדרת אבטיפוס של מוצרים מסקרנים למדי, אשר מורכבים משורה של רובוטים תלת מימדיים אשר יכולים להתחבר האחד לשני – ולהתנתק על פי הצורך. כך, הרובוטים השונים מתחברים ויוצרים יחדיו פרטי ריהוט שונים – ומתחלפים לריהוט אחר בתוך שניות בודדות.

אך למרות שהפרויקט נשמע כלקוח מסרט מדע בדיוני עתידני ומופרך למדי, לא מדובר ברובוטים חכמים ומתקדמים במיוחד. בסופו של דבר מדובר בתהליך פשוט למדי, בו הרובוטים מתחברים ומתנתקים האחד מהשני בהתאם לתבניות קבועות, במטרה ליצור את פרטי הריהוט השונים. אופן תנועתם במרחב היה האתגר המרכזי עבור צוות הפיתוח.

כך נראה הריהוט הרובוטי | מתוך יוטיוב

האתגר היה גדול במיוחד, שכן החוקרים לא הסתפקו בכך שהרובוטים הקטנים יוכלו לנוע באופן עצמאי – אלא גם הרהיט השלם אשר יצרו יחדיו יוכל לנוע בחופשיות. כך, תוכלו להנחות את הכיסא לבוא לעברכם, או את ספה לזוז מעט כדי שתוציאו את שלט הטלוויזיה שנפל מאחוריה. אך מטרתו המקורית של הפרויקט היתה שונה בתכלית: המפתחים רצו ליצור ריהוט חכם, אשר יוכל לסייע לקשישים ולנכים אשר חיים בגפם. הריהוט המתקדם יוכל, על פי התכנית, לקרב את השולחן לכסאו של החולה (ולא ההפך), להתאים את גובה השולחן על פי הצורך, ואף לסייע לקשישים לקום אם חלילה יפלו על הרצפה כשהם לבדם בבית. 

כמו במקרים קודמים רבים במהלך ההיסטוריה של הטכנולוגיה המודרנית, קשישים ומוגבלי תנועה היוו את היעד המקורי אשר עמד לנגד עיני המפתחים. אך נראה כי הטכנולוגיה לא מתכננת להסתפק בפלח אוכלוסייה אחד בלבד, ותשאף להמשיך ולהתפתח ולחדור לבתים נוספים בשוק.

הוגים וחוקרים שונים כבר הזהירו לא פעם כי הטכנולוגיה והרובוטים יעפילו לבסוף ביכולותיהם על בני האדם, ויהפכו לאיום על המין האנושי – ממש כמו בשורה ארוכה של סרטים הוליוודיים בעשרות השנים האחרונות. אך לפחות במקרה הנוכחי נראה כי הרובוטים עדיין "כאן כדי לעזור" – וכי ביכולתם להקל את החיים של כולנו. האם בעוד מספר שנים נורה לשולחן הסלון שלנו להפוך לכיסא נוסף לפני הגעת אורחים, ולאחר מכן נהפוך אותו למשענת רגליים כשנרצה לנמנם מול הטלוויזיה לאחר שיעזבו? בהחלט ייתכן שכן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן