Forbes Israel Logo

ריגול או מניעת גניבות? רוסיה תעקוב אחר טלפונים ברכבת

עמנהלת הרכבת התחתית ברוסיה מעוניינת להוסיף לרכבות מכשיר מעקב, שיהיה מסוגל לעקוב אחר המכשירים הסלולריים של הנוסעים השונים. בהנהלת הרכבת מבהירים כי מדובר באמצעי שנועד לעזור לאזרחים למצוא את המכשיר הסלולרי שלהם במידה וייגנב, אבל כמו שאתם בוודאי יכולים לתאר – רובם לא מאמינים לטענה זאת.

עוקבים אחריכם, גם מתחת לפני השטח

המידע, שנחשף על ידי אחד מהעיתונים הרוסים הידועים, Izvestia, מסביר כי למכשירי המעקב שיתווספו לרכבות התחתיות יהיה טווח של חמישה מטרים, כאשר אלה יוכלו ליצור מסלול של תנועת המכשיר. המידע יועבר אל הפקח הנמצא בתחנה, וכך למעשה יוכל לעזור לאזרחים שמכשיריהם נגנבו למצוא את הפושעים, ולהחזיר לידיהם את מכשירי הסלולר.

אך בעוד שעל פני השטח נראה כי מדובר בסך הכל בכוונה טובה מצד הממשלה הרוסית, מומחי אבטחה שונים טוענים שעל מנת לבצע את המעקב הפעיל, יצטרכו הרשויות להשתמש בטכנולוגיה הנקראת "IMSI catcher". בפועל, מדובר על מגדל סלולרי מזוייף הפועל בין הטלפון הנייד לבין מגדלים הסלולר האמיתיים, המסוגל לזהות את מיקום האות של המכשיר.

מדובר על תהליך פעולה דומה לזה המתרחש בעת מתקפת Man in the Middle, המסוגל לנטר את האינפורמציה הנשלחת אל נקודה מסויימת, ולדאוג שתעבור דרך נקודה מזוייפת נוספת.

מישהו ראה את הטלפון שלי? | צילום: רויטרס

היתרון עבור הרשויות, והחסרון המשמעותי עבור אזרחי רוסיה הוא שמדובר על טכנולוגיה זהה המשמשת לציתות, כך שבמידה וירצו – הרשויות יוכלו לא רק לעקוב אחר המכשירים הסלולריים, אלא גם להאזין לשיחות המתבצעות בהם תוך כדי נסיעה.

אם עד עכשיו היה לכם ספק סביר שרוסיה אינה מעוניינת לעקוב אחר האזרחים, מספיק להסתכל על המספרים על מנת להבין את ההגיון מאחורי הפעולה. על מנת לדאוג שיהיה מעקב פעיל ורחב, תצטרך הנהלת הרכבות להציב מכשיר בכל 10 מטרים – תהליך יקר וארוך, שבוודאי אינו משתווה למחירם של מכשירי הסלולר החוזרים לבעליהם. אין ספק שלרוסיה יש תכניות אחרות בכל הנוגע למעקב, אך כמובן שאינה מעוניינת לשתף אותן עם אזרחיה.

עם זאת, הממשלה כן הצליחה למצוא הסבר "סביר" לטענות אלה, והסבירה כי בעוד שמעקב אחר האזרחים אינו חוקי, מעקב אחר כרטיסי SIM הוא חוקי, וזה למעשה מה שהיא מתכננת לעשות. מדובר על תחום אפור למדיי שלא הוגדר בחוק, לרעתם של אזרחי המדינה. ככל הנראה זה רק עניין של זמן עד שמכשירי המעקב יכנסו לפעולה, וסביר להניח שהם לא יפסקו רק ברכבות התחתיות.

לידיעה המקורית באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

הכירו את Scanadu Scout – ההמצאה הגדולה מאז המדחום

צפו: הערכה שתאפשר לכם לגרום לכל חפץ לעופף באוויר

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.