Forbes Israel Logo

רכישת פוקס תהפוך את דיסני לחלום הבלהות של נטפליקס ואמאזון

ענקית הבידור דיסני רוכשת את רוב נכסי חברת פוקס, תמורת 52.4 מיליארד דולר, המהלך יביא גם להפעלה מחדש של The Mouse House's – שרותי הסטרימינג והטלוויזיה של פוקס.

כחלק מהעסקה, תרכוש דיסני את סטודיו "פוקס המאה העשרים", את אולפני הטלוויזיה ואת שרותי התוכן והכבלים הבינלאומיים שלה, נכסים שיעצימו את שירותי הסטרימינג ויחזקו את חברת הבת שלה המספקת אותם – Burbank, Calif.

מהלך נועז שמבוצע על ידי חברת הבידור הגדולה העולם | צילום: shutterstock

זהו מהלך נועז שמבוצע על ידי חברת הבידור הגדולה בעולם והוא מראה שדיסני רצינית לגבי התחרות שהיא הולכת להציב בפני אמזון ונטפליקס בשרותי הסטרימינג, אשר השפיעו רבות על תעשיית הסרטים והטלוויזיה של הוליווד בשנים האחרונות.

"הרכישה של אוסף הנכסים מפוקס משקף את הביקוש הגובר של הצרכנים עבור מגוון עשיר של חוויות בידור המספקות תוכן נגיש ונוח יותר מאי פעם", כתב בוב איגר, יו"ר ומנכ"ל חברת וולט דיסני בהודעה לעיתונות.

בחודש אוגוסט, הודיע איגר כי דיסני מתכננת להשיק באמצעות ESPN ערוץ ספורט ממוקד אשר יספק שרותי וידאו, ובשנת 2019 תשיק פלטפורמת הזרמת תוכן עבור תוכניות טלוויזיה וסרטים של דיסני. המטרה היא להחליש את נטפליקס. לקראת 2019 יסתיים הסכם ההפצה של דיסני עם נטפליקס, כך שסרטים כמו צעצוע של סיפור 4 וסרט ההמשך לפרוזן יהיו זמינים רק על שירות הסטרימינג שלהם בארה"ב.

רכישת נכסי פוקס הופכת את שרות הסטרימינג של דיסני להרבה יותר מושך, בתנאי שניתן יהיה להפיץ אותו. אמנם חברת בלוקבאסטר מחזיקה בכמות מרשימה של זיכיונות לסרטים בימים אלה, אך דיסני כבר מחזיקה בבעלות על מספר סרטי ילדים יחד עם אולפני האנימציה פיקסאר, סרטים מבוססי קומיקס עם חברת מארוול וסרטי מלחמת הכוכבים עם סרטי לוקאס. הרכישה של פוקס תוסיף לרשימה את אווטר, כוכב הקופים וסדרת אקס-מן, אשר הרוויחו כמעט 5 מיליארד דולר בקופות בעולם.

מלחמת הכוכבים. אחד מנכסיה החשובים של דיסני | צילום: shutterstock

העסקה גם תכפיל את הבעלות של דיסני בהולו (חברת שרותי תוכן) ל-60%, ותספק לדיסני שליטה על שלושה שירותי תוכן. סביר להניח כי הולו תספק את התוכן לקהל המבוגר יותר הכולל, בין היתר, את סימן ההיכר שלה – הסדרה "סיפורה של שפחה", בעוד שירות הסטרימינג ממותגי דיסני יספק תוכן ידידותי למשפחה ו-ESPN תשאר ממוקדת בספורט.

רכישת נכסי הטלוויזיה של פוקס צריכה לחזק את עסקי הטלוויזיה של דיסני, אשר נותרו הפלח הגדול ביותר שלה למרות שסבלה לאחרונה מירידה בצריכה בתוכן בכבלים. דיסני ממזגת לתוכה קבוצת ערוצי כבלים חדשים הכוללת את FX Networks, נשיונל ג'יאוגרפיק, יותר מ-300 ערוצים בינלאומיים ו-22 רשתות ספורט אזוריות. נכסי הטלוויזיה שלה יחלו להרוויח יותר ויכללו גם סדרות אנימציה המשודרות לאורך זמן כמו משפחת סימפסון, בתוספת להיטים כמו הסדרה "זה אנחנו" של NBC ו"משפחה מודרנית" של ABC.

הרכישה של פוקס היא המיזוג האחרון בשוק התקשורת הדי מגובש, כאשר האולפנים הגדולים וחברות הכבלים נאבקים להתחרות בנטפליקס וב-104 מיליון המנויים שלה, שרבים מהם עברו מהטלוויזיה המסורתית.

נטפליקס עשתה הרבה רעש על תקציב התוכן שלה, והודיעה כי הוציאה כ-6 מיליארד דולר על תוכן ב -2017. הרוב המכריע של התקציב – כ-5 מיליארד דולר לפי הערכות פורבס – הולך לרישוי סרטים ותוכניות טלוויזיה מהספריות של ענקי בידור כמו דיסני, אשר משאילה את הזכויות על התוכן שלה בתשלום. אמזון לעומתה, מתגאה בתקציב קבוע של 4.5 מיליארד דולר ויותר מ-80 מיליון מנויים באמצעות אמזון פריים.

שתי החברות הטכנולוגיות השקיעו רבות בתוכניות ובסרטים שלהן, אך בהתחשב בעובדה שמדד התעשייה נילסן החל לעקוב אחר נתוני הצפייה בנטפליקס רק לאחרונה, וכי אין נתונים זמינים על אמזון, לא ברור עד כמה ההשקעה משתלמת להן.

נטפליקס. הצליחה לבנות בסיס מנויים עצום | צילום: shutterstock

נטפליקס ואמזון הצליחו ליצור מערך הפצה רחב באינטרנט ובנו בסיסי מנויים עצומים, אבל תוכן טוב הופך להיות יותר ויותר יקר וקשה להשגה. הדרך של דיסני להתחרות היא עם יותר תוכן איכותי של סרטים וסדרות. שלא כמו המתחרים שלה, לדיסני יש שפע של נכסים שהוכיחו את עצמם, החל ממלחמת הכוכבים ועד פיקסאר, ואנשים שרוצים לצפות בהם. עכשיו האתגר שלה יהיה להפיץ אותם לצופים בדרך מודרנית: בבית, באמצעות הנייד ועל פי דרישה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.