חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

רעידה באייפון: האם מכשירים סלולריים יחזו בקרוב רעשי אדמה?

במשך שנים רבות המאבק העיקרי של מדענים וססמולוגים היה לאסוף נתונים מדוייקים בזמן אמת אודות רעידות אדמה, ובעזרת הנתונים הללו לבצע חישובים ולהסיק מסקנות שיוכלו להגן עלינו מפני רעידות אדמה פוטנציאליות ואף לחזות אותן מראש. מחקר חדש, שהתבצע על ידי הססמולוגים האיטלקיים אנטונינו ד'אלסנדרו וג'וזפה ד'אנה ממהמכון הלאומי לגיאופיזיקה ווולקנולוגיה בפיזה מגלה כי העזרה הכי גדולה יכולה להגיע דווקא מהמקור שנמצא בידיים של כל אחד מאיתנו: הסמארטפון.

החוקרים גילו כי חיישן ה-MEMS הסטנדרטי הנמצא במכשירי האייפון חש באופן עקבי רעידות אדמה חזקות יותר מ-5 בסולם ריכטר, כל עוד המכשיר היה קרוב למוקד הרעש של התנועה. החיישן מדייק מספיק בשביל להבדיל, לדוגמא בין תנועה רגילה של אדם ברחוב לבין אירוע ססמי, אך עדיין אינו מדוייק מספיק בכדי שנוכל להשתמש בו בתור אביזר לחיזוי רעידות אדמה.


צילום: Shutterstock

"באופן תיאורטי, כל מכשיר המחובר לאינטרנט המכיל חיישן MEMS פנימי כגון מחשב או סמארטפון, יכול להוות גלאי תנועות ססמיות שיוכל לשמש בקלות מאוד את התעשייה ולהגדיל את מספר נקודות התצפית כאשר רעידת אדמה מתרחשת" סיפר ד'אלסנדרו במאמר חדש ששפורסם היום במגזין של אגודת הססמולוגים בארצות הברית. "מספר הקורבנות בעקבות רעידת אדמה חזקה תלוי בעיקר בעוצמת הרעד והמהירות של פעולות ההצלה. רשת ססמית עירונית הפועלת בזמן אמת יכולה להפחית באופן דרסטי את מספר הנפגעים באיזורים עירוניים לאחר רעידת אדמה חזקה".

החוקרים שאבו את השארתם מרשת ה-Quake-Catcher שפותחה באוניברסיטת סטנפורד, המחברת ציוד ססמוגרפי למחשבים על מנת ליצור רשת דומה בפעולתה, אך ציינו כי באמצעות שימוש בחיישנים חכמים הם יוכלו להשיג את אותה המטרה באמצעים זולים יותר וקלים יותר לביצוע בסביבות קיצוניות. אין ספק, שלפני שקופצים למסקנות וחוזים את רעידת האדמה הבאה החיישנים המצויים בסמארטפונים עדיין צריכים להיות כמעט פי 100 יותר רגישים, אך נראה כי לטכנולוגיה הזו יש את כל הדרוש לניטור עתידי של רעידות אדמה.

לידיעה המקורית באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

ג'ימייל לאנדרואיד: הפרסומות בדרך אליכם

דירוג אפליקציות המובייל הישראליות [ספטמבר 2013]

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן